Byline first name
Byline last name
Dette er en kronikk. Meninger i teksten står for skribentens regning. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Inspirert av Ronny Kristoffersens innlegg i Forsvarets forum om overgangen fra Forsvaret til politiet, tar jeg opp pennen og knytter noen refleksjoner om hva jeg mener Forsvaret kan lære av Brannvesenet.
Etter 16 år i
Forsvaret, begynte jeg i Nedre Romerike Brann- og Redningsvesen
(NRBR) i 2021.
Refleksjon 1 - Mye ut av lite
Brannvesenet driftes på en måte som gir mye beredskap av relativt beskjedne
ressurser. Nasjonalt har de 197 brannvesenene samlet et budsjett på ca. 5,6
milliarder kroner.
Dette gir en styrke på 12.000 brannmannskaper, fordelt på cirka 4000
heltidsansatte og 8 000 deltidsansatte. Til sammenligning er Forsvarets
budsjett på 110 milliarder kroner.
En viktig årsak til at brannvesenet får så mye ut av
ressursene, er organiseringen med små staber, lite byråkrati, og en stor andel
operative mannskaper og brannforebyggere i forhold til stab og ledelse.
Ressursene prioriteres til det operative leddet.
Dette skiller seg fra
Forsvaret, som til tross for økte bevilgninger har måttet kutte i antall
soldater og øvingsdøgn.
Forsvarets store strukturelementer som Forsvarets operative hovedkvarter, Forsvarsstaben, grenstaber,
brigader og bataljoner binder opp betydelige ressurser på ledelse og stabsnivå, uten at det nødvendigvis gir økt kampkraft i den spisse enden.
Selv etter
siste budsjettavtaler med store satsninger og milliardtilskudd, møter jeg
tidligere kollegaer som klager over at lite av dette går til soldatene og
avdelingene.
Pengene forsvinner på en merksnodig måte inn i byråkratiet.
Refleksjon 2 - Erfaring nærmest fronten
En av de første tingene jeg la merke til i brannvesenet, var
det høye erfaringsnivået på mannskapsbilene. Der finner man gjerne røykdykkere
med over 20 års erfaring, lagførere med 15-20 års fartstid, og mannskaper som
har vært operative i nesten 40 år.
Kulturen legger til rette for å bli «på
bil» hele karrieren, og dermed er de mest erfarne mannskapene tettest på hendelsene,
der kompetansen utgjør en livsviktig forskjell.
Dette skiller seg fra Forsvaret, hvor man lenge har slitt
med kort ståtid på tropps- og kompaninivå. Erfarne mannskaper forfremmes ofte
til stabsroller, og trekkes dermed vekk fra fronten.
«War is a young mans
game…» og jeg argumenterer ikke for at Forsvaret nødvendigvis blir bedre av 55
år gamle maskingeværskyttere, men det interessante er hvordan brannvesenet har
klart å beholde kompetanse i avdelingene, nært operativt nivå.
Refleksjon 3 - Tydelig oppdrag med daglig leveranse
Forsvarets hovedoppdrag er å bevare freden og vinne en
eventuell krig. Heldigvis for Norge er behovet for reell kampinnsats sjeldent.
Som ansatt i Forsvaret kan man derfor nyte godt av en karriere i en «fredsdrift», klatre på karrierestiger, og være på godt betalte
øvelsesdøgn. Men uten å kontinuerlig måle leveranser.
I motsetning har brannvesenet et tydelig oppdrag med å verne
liv, verdier og miljø – gjennom forebygging og operativ innsats. Oppdraget
testes daglig, og dette preger både kultur og prioriteringer. Investeringer og
tiltak vurderes alltid opp mot hva som styrker den forebyggende og operative
evnen.
I Forsvaret hersker det (naturlig nok) både usikkerhet om vi
skal sloss, hvor vi skal sloss, og ikke minst hvordan vi skal sloss. Dette
skaper grobunn for ulike tilnærminger og prioriteringer. Skal vi ha
stridsvogner eller droner? Ny maritim SOTG eller helikoptre?
Ole Christian
Emaus har i sitt innlegg om «kodakfeilen» i Dagens Næringsliv gått langt i å argumentere for at
Forsvaret har «mistet seg selv», og hva oppdraget egentlig er.
Der
brannvesenet prioriterer ut fra et klart samfunnsoppdrag, bør Forsvaret finne
tilbake til samme oppdragsfokus.
Refleksjon 4 - Mindre rapportering, mer ledelse
En annen tydelig forskjell er mengden rapportering og
møtevirksomhet. I brannvesenet bruker jeg mesteparten av tiden på å lede egen
avdeling og følge opp mannskaper. I Forsvaret opplevde jeg å bruke
uforholdsmessig mye tid på å «mate systemet» med rapporter og
utredninger, det jeg kalte «feed the beast».
Dette henger selvsagt sammen med strukturen i brannvesenet. Færre
stabselementer og reginale og nasjonale strukturer gir mindre behov for
rapportering.
Utfordringen med mye byråkrati er at det trekker ressurser vekk
fra der de trengs. Mange av Forsvarets hovedkvarterer og staber risikerer å
stjele både folk og midler fra avdelingene.
Fredsdrift og mangel på kontinuerlig
oppdragsleveranse kan legge til rette for byråkratisering og et voksende mellomledernivå.
Det gir ikke nødvendigvis mer kampkraft.
Refleksjon 5 - Deltidsmannskaper som forsterker
heltidsmannskaper
En siste refleksjon gjelder samspillet mellom heltids- og
deltidsmannskaper. Rundt 70-80 prosent av Norges brannberedskap består av
deltidsansatte, ofte med tre prosent stillingsbrøk og hjemmevakt hver fjerde uke.
I
større brannvesen som Nedre Romerike Brann- og Redningsvesen, utgjør heltidsmannskapene den profesjonelle kjernen,
mens deltidsmannskapene sikrer lokal tilstedeværelse og rask respons.
Denne modellen gir økt slagkraft og reduserte kostnader.
Derfor er det gledelig å se at reservistordninger skal bli en grunnmur i nye
Brigade Sør.
Min forståelse er at man planlegger rene reservistbataljoner ved siden av
heltidsbataljonene.
Her kan brannvesenet være til inspirasjon. Hva om
eksempelvis Telemark Bataljon, i tillegg til sine stående kompanier, hadde to
reservistkompanier med fast ledelse og «weekend warriors» i troppene?
Selv med lavere kapasitet enn stående avdelinger, ville det økt volum og
fleksibilitet betraktelig. Det er summen av heltid og deltid i samme avdeling
som skaper samspill, synergier og økt kampkraft.
Oppsummering
Dette er fem raske refleksjoner etter fire år i
brannvesenet. Punktene kan fremstå både enkle og
anekdotiske, og flere av brannvesenets styrker har åpenbare baksider.
Høy
ståtid og lang erfaring hos mannskaper på lagsnivå kan bidra til subkulturer og
lav endringsvilje. Mangelen på stabselementer og nasjonale strukturer kan
medføre at ressursene ikke ledes helhetlig, og at kompetanseutviklingen spriker
i ulike retninger.
Få brannkonstabler som er villige til å arbeide i stab og
ledelse, kan føre til distanse mellom operative beslutninger, og nasjonale
strukturelementer som eksempelvis direktoratet for Beredskap og sikkerhet.
Dette innlegget bør derfor leses som et innspill til debatten om
hvordan vi kan videreutvikle Forsvaret, og få mest mulig kampkraft per krone.
Brannvesenet er finansiert innenfor en stram kommuneøkonomi, og med daglige
oppdrag der beredskapen stadig settes på prøve, har det vært naturlig å utvikle
en organisasjon som leverer «best beredskap for minst mulig penger».
Med det sagt, vil jeg virkelig anbefale ledere i Forsvaret å
utvide horisonten gjennom erfaring fra sivile beredskapsmiljøer. Det gir nye
perspektiver, og evnen til å se Forsvarets egne styrker i et nytt lys. For det
er mye som er meget bra i Forsvaret, og som brannvesenet kan lære av.