First Sea Lord i Royal Navy ser frem til mye trening og tett samarbeid med Sjøforsvaret.
FIRST SEA LORD: General Gwyn Jenkins har reist mye frem og tilbake til Norge for forhandlinger. Sist han ble fotografert av Forsvarets forum, var han strategisk rådgiver for den britiske forsvarsministeren.Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
– Grunnen til at jeg elsker å komme til Norge og føler meg komfortabel her, tror jeg handler om at samfunnene våre ikke er så forskjellige.
Annonse
General Gwyn Jenkins, sjefen for det britiske sjøforsvaret, skal straks vende lakksko og pressede bukseben tilbake til Storbritannia. Han har vært i Norge for å evaluere fremdriften av det norsk-britiske samarbeidet til sjøs.
I slutten av august ble det bestemt at det norske sjøforsvaret kjøper britiske fregatter – Type 26-fregatter, som britene også skal ta i bruk.
Selv om fregattsamarbeidet er i startfasen, er Jenkins imponert over hva landene har fått til så langt.
– Mange av de viktige strukturene har blitt etablert. Vi har enheter på begge sider som vil følge programmet frem til levering.
En kombinert flåte
Storbritannia bygger allerede sine første av åtte Type 26-fregatter. Så langt har Norge avtalt å kjøpe fem. Om alt går etter planen, får Norge sin første fregatt i 2030.
Jenkins ser frem til prøveseiling med fregatten HMS Glasgow i løpet av 2026. Storbritannias forsvarsminister bekrefter for UK Defence Journal at britenes første fregatter er klare til operativ bruk i 2028.
TYPE 26: Fregatten skal være spesialdesignet for antiubåtoperasjoner.Illustrasjon: Tom Smith, BAE Systems, Forsvaret
Det strategiske partnerskapet mellom Norge og Storbritannia vil føre til en kombinert flåte på 13 antiubåtfregatter som er optimalisert for de nordiske sjøer, ifølge Jenkins.
– Hvordan vil dette samarbeidet påvirke nordområdene?
– Jeg tror dette samarbeidet vil gjøre oss til avgjørende Nato-land, sier generalen, og begrunner at en kombinert flåte vil kunne dekke mer territorium på en mer effektiv måte.
Han mener at Storbritannias evne til å innovere på det maritime feltet, kombinert med Norges detaljerte kunnskap om nordområdene og hvordan man skal operere i krevende omgivelser, styrker landenes og Natos forsvarsevne i havet i nord.
«Utrettelig» trening
Ifølge planen skal den fullstendige fregattflåten til Norge og Storbritannia være klar om rundt ti år, mener Jenkins. Men samtreningen har ikke latt vente på seg.
Under den pågående øvelsen i Indo-Stillehavet har KNM Roald Amundsen et britisk Wildcat-helikopter med britisk mannskap om bord, opplyser talsperson Kjartan Sildnes i Sjøforsvaret.
De respektive marinene ønsker å integrere norsk og britisk personell for å utveksle erfaringer, før de nye fartøyene sjøsettes.
– Flere av Sjøforsvarets personell vil få anledning til å arbeide i Storbritannia og tjenestegjøre om bord på britiske fregatter, skriver Sildnes til Forsvarets forum.
INTEGRERING: 815 Squadron er embarkert på KNM Roald Amundsen under Operation Highmast.Foto: KNM Roald Amundsen, Forsvaret
General Jenkins sier at norske soldater, både uerfarne seilere og erfarne offiserer, kommer til å være om bord HMS Glasgow når den tas i bruk.
– Hvor ofte kommer marinene til å trene sammen?
– Hele tiden. Jeg tror ikke det kommer til å være noe pause, sier Jenkins.
– Når Glasgow sjøsettes, vil det ikke være en dag vi ikke trener sammen, legger han til.
Det britiske sjøforsvaret har i overkant av 33.000 personell fordelt blant Royal Navy og Royal Marines, ifølge Underhuset i det britiske parlamentet. I det norske sjøforsvaret er det i overkant av 3300 faste ansatte, opplyser Sildnes.
– Hvordan vil Sjøforsvaret tilrettelegge for at norsk mannskap ikke overarbeides?
– Når det gjelder arbeidsbelastning, planlegges aktiviteten for å sikre bærekraftige turnuser og hvileperioder. Kontinuitet i samarbeidet handler om nærvær og samordning – ikke om kontinuerlig operativ drift, skriver Sildnes.
Men på den politiske siden har fregatten også fått gjennomgå.
Type 26 har nemlig komponenter fra israelske leverandører, blant annet fra Elbit Systems, et selskap som ble kastet ut av Oljefondet i 2009.
KRITIKK: General Jenkins er kjent med kritikken av de israelske komponentene. Bildet er fra et tidligere Norge-besøk.Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
På spørsmål om det er muligheter for å bytte ut de israelske komponentene, svarer sjefen for det britiske sjøforsvaret:
– Som militær vil jeg alltid argumentere for å ha det beste militære materielle på skipene våre. Jeg vil ha den beste stridsevnen som mulig, fordi det er viktig for oss å kunne avskrekke.