Nyheter

SKIPSSJEF: Preben Ottesen var skipssjef om bord KNM Helge Ingstad. Bildet er tatt i Bodø
SKIPSSJEF: Preben Ottesen var skipssjef om bord KNM Helge Ingstad. Bildet er tatt i Bodø

Skipssjefen på KNM Helge Ingstad: – Det er mitt ansvar, alt sammen

BERGEN (Forsvarets forum): Tirsdag forklarer Preben Ottesen seg for Hordaland tingrett. Han var skipssjef om bord på KNM Helge Ingstad i 2018.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg vil si høyt og tydelig at det er jeg som har ansvaret for absolutt alt som skjer på den båten, sa Preben Ottesen under sin forklaring tirsdag.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Ottesen var skipssjef om bord på KNM Helge Ingstad.

Skipssjefen er øverste ansvarlig og sjefen om bord. Når han eller nestkommanderende ikke er på vakt, er det imidlertid vaktsjefen som regnes som ansvarlig på broen.

Derfor er vaktsjefen tiltalt for å «ved uaktsomhet å ha forårsaket sjøskade, som lett kunne medføre tap av menneskeliv», etter at KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS den 8. november 2018.

– Om kokken skjærer av seg fingeren, maskinisten søler drivstoff på sjøen eller om vi krasjer i et tankskip. Det er mitt ansvar, alt sammen. Jeg sliter litt med å akseptere at det er vaktsjefen som sitter tiltalt, mens jeg sitter her i vitneboksen, sa Ottesen.

Naturlig at skipssjef hviler i Hjeltefjorden

Ottesen hadde gått og lagt seg før fregatten seilte inn i Hjeltefjorden. Han våknet av at han ble kastet ned på dørken på lugaren sin, som følge av kollisjonen.

– Jeg husker jeg ble redd, fordi jeg skjønte at det var sinnssykt alvorlig.

Han betegner fjorden som et område hvor det er naturlig at skipssjefen kan tillate seg å hvile, og la vaktsjef seile alene.

– Hjeltefjorden er en bred og oversiktlig fjord. Den skal også, i hvertfall tilsynelatende, være overvåket av Fedje VTS.

Hjeltefjorden er en del av Fedje VTS sitt område. Før norske krigsskip seiler inn i fjorden, melder de fra til trafikkoperatøren på Fedje og ber om klarering til å seile inn i området. Det gjorde Helge Ingstad natt til 8. november.

Da er det vanlig at Fedje VTS plotter inn og målfølger fartøyene. Det ble ikke gjort denne natten. Det førte blant annet til at det ikke gikk alarmer når fregatten havnet på kollisjonskurs med andre fartøy.

Da losen på Sola TS kalte opp Fedje og ba om informasjon om fregatten, som de kunne se på radaren, svarte operatøren følgende:

– Nei, det er en eh.. Vi har ikke fått noen opplysninger om ham. Han har ikke rapportert til meg. Jeg ser han bare på skjermen her.

Litt senere meldte han til Sola TS at det kunne være KNM Helge Ingstad.

Operatøren fra Fedje skal forklare seg senere i hovedforhandlingen.

Kritiserte rutevalget til Sola TS

Trafikken rundt og ved Stureterminalen har vært diskutert flere ganger i retten. Stureterminalen er en gass- og oljeterminal og er en viktig utskipningshavn for råolje. Det har kommet frem at det rundt Stureterminalen er normalt at tankskip som skal rett vest i havet, legger seg lenger babord i leden enn det som ellers er normalt.

Dette faktum var ikke mannskapet på Helge Ingstad kjent med, ifølge flere vitneforklaringer. Også Ottesen stilte spørsmål ved dette.

– Det har jeg aldri hørt om. Det kan være tilfeldig at jeg aldri har møtt et tankskip på babord side utenfor Sture, men det er ikke sånn at det «renner» trafikk der, sa han.

– Hvis det er riktig at det er normalt at tankskip går i babord side av leden ut derfra, mener jeg det er hårreisende. Det står ikke i kartet. Det er ikke noe som tilsier det.

– Når det ikke står i kartet og de likevel ikke informerer alle om det, så synes jeg det er veldig kritikkverdig, sa Ottesen.

Powered by Labrador CMS