Nyheter
To sikkerhetsråd ble ikke fulgt opp etter Helge Ingstad-ulykken
Havarikommisjonen kom totalt med 38 sikkerhetstilrådinger etter Helge Ingstad-ulykken. To av tilrådingene er lukket, men ikke fulgt opp.
Flere år etter at fregatten KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS i 2018 har Havarikommisjonen påpekt at to sikkerhetstilrådinger, som skulle forhindre lignende ulykker, ikke er blitt fulgt opp av Forsvarsmateriell.
Det skriver Teknisk Ukeblad.
Havarikommisjonen kom totalt med 38 sikkerhetstilrådinger etter ulykken, og 14 av dem er ikke lukket.
To tilrådinger har blitt formelt lukket av Forsvarsmateriell, men Havarikommisjonen mener at sikkerheten ikke har blitt forbedret.
Disse to tilrådingene handler om å gjennomgå rutiner og metoder for verifisering av vanntetthet, samt å gjøre en risikovurdering for å sikre at motoriserte ventiler til lensesystemet er tilgjengelige sånn at de kan opereres for hånd, skriver TU.
Forsvarsmateriell har henvist til en pågående rettslig forhandling med det spanske verftet Navantia, som bygget fregatten, og viser til Regjeringsadvokaten.
Forsvarsdepartementet gikk til sak mot Navantia 22. juli i år.
Det er Forsvarsdepartementet som har ansvar for oppfølging av sikkerhetstilrådingene. Departementet opplyser at dialogen med Havarikommisjonen fortsetter, men har hittil ikke gitt noen konkrete svar på kritikken, skriver TU.