knm helge ingstad
Har inngått forlik i Helge Ingstad-saken
Forsvarsdepartementet og det spanske verftet Navantia har kommet til enighet i tvisten knyttet til fregatten Helge Ingstad etter mekling i Oslo tingrett.

Forliket innebærer en verdioverføring fra Navantia til Forsvarsdepartementet (FD) på inntil 47,5 millioner euro, tilsvarende rundt 548 millioner kroner.
Verdioverføringen kommer i form av rabatter på kontrakter om teknisk støtte og oppgraderinger av de norske fregattene, heter det i en pressemelding.
Partene har også inngått en avtale som sikrer at Navantia viderefører vedlikeholdsstøtte og oppgraderinger av de norske fregattene i inntil seks år.
Avtalen er et resultat av en rettsmekling under ledelse av Oslo tingrett og innebærer at alle rettslige prosesser mellom partene avsluttes.
Tilfreds forsvarsminister
– Jeg er tilfreds med at denne saken har funnet en løsning. Navantia har i flere tiår vært, og vil fortsatt være, en viktig leverandør til forsvarssektoren og understøttelsen av de norske fregattene, og vi ser nå fram til å kunne styrke denne relasjonen ytterligere i tiden fremover, sier forsvarsminister Tore O. Sandvik (Ap).
Navantia er et statseid spansk selskap som bygger og vedlikeholder avanserte militære fartøy og forsvarssystemer.
I tillegg til å ha levert de fem fregattene, har de siden 2013 også levert vedlikeholdstjenester for Nansen-klassen gjennom ulike rammeavtaler.
– Navantia er fornøyd med å ha oppnådd enighet om en avtale som avslutter denne saken og forlenger vårt samarbeid med Norge. Dette gir oss muligheten til å bruke vår ekspertise for å styrke europeisk forsvar og kollektiv sikkerhet, og støtte kundene våre, sier Navantias styreleder Ricardo Domínguez i departementets pressemelding.
Krevde milliarder
Staten krevde opprinnelig 13,3 milliarder kroner i erstatning for konstruksjonsfeil på fregatten KNM Helge Ingstad.
Det spanske verftet designet og bygde de fem fregattene i Fridtjof Nansen-klassen, også KNM Helge Ingstad. Natt til 8. november 2018 kolliderte fregatten med et tankskip og sank i Hjeltefjorden utenfor Bergen.
KNM Helge Ingstad fikk en stor flenge i skroget, og en uke etter ulykken sank den. I mars 2019 ble den hevet, og vraket ble senere hogget opp.
Forsvarsdepartementet mente at fregattens konstruksjon bidro til at den gikk tapt, mens verftet på sin side mente at problemstillingen ble avdekket før ulykken, men at dette ikke ble fulgt opp.
FD mente ikke at Navantia hadde noe ansvar for selve kollisjonen eller skadene på fartøyet. Tidligere har de blant annet pekt på hule propellakslinger, noe som gjorde at vann kunne strømme gjennom vanntette seksjoner i skipet.
I desember 2023 ble vaktsjefen om bord på KNM Helge Ingstad dømt til 60 dagers betinget fengsel, etter at saken hadde gått gjennom tingretten og lagmannsretten.