Vi trenger en reservistordning som ikke fremstår som ren symbolpolitikk og større grad bidrar til reell operativ kapasitet.
VERNEPLIKTIGE: Regjeringen planlegger å øke antallet vernepliktige i førstegangstjeneste med 50 prosent, fra 9000 til 13500 soldater.Arkivfoto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
TomMyrvoldSjef for virksomhetsstyring F-35 kampflyavdelingen, Forsvarsmateriell
Dette er en kronikk. Meninger i teksten står for skribentens regning. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Annonse
I en tid der
trusselbildet er mer alvorlig enn på flere tiår, overlates mesteparten av
landets forsvarsevne til en liten del av befolkningen. Det er ikke bærekraftig
verken økonomisk, militært eller samfunnsmessig. Reservistene har blitt glemt.
Med dagens sikkerhetspolitiske
situasjon, som er mer krevende og uforutsigbar enn på flere tiår, trenger vi
etter mitt syn mer enn noensinne et forsvar med dybde og utholdenhet.
Et rent
profesjonelt forsvar kan ikke stå alene. Vi må aktivere bredden. Det handler
ikke bare om flere soldater men først og fremst om å utnytte hele nasjonens
beredskapsressurser bedre.
Få konkrete tiltak for videre ressursutnyttelse
I den sist vedtatte langtidsplan
for Forsvaret legges det opp til en økning på 4600 ansatte og tilsvarende antall vernepliktige.
Ambisjonsnivået for reservister er en økning på 13.700 frem mot 2036.
Slik jeg leser planen, er tiltakene i hovedsak knyttet til å
øke volumet på førstegangstjenesten og styrke tilgangen på personell mens
de er inne. Det finnes fortsatt få konkrete strukturelle grep eller systematisk
satsing på hvordan denne ressursen utnyttes og utvikles videre og særlig utover
den korte perioden førstegangstjenesten varer.
Effekten av dette blir at
hovedtyngden av bidraget fra de vernepliktige begrenser seg til det året de er
inne til tjeneste. Dette blir av den grunn en kritisk svakhet i et krevende
sikkerhetspolitisk bilde.
Selv om antall vernepliktige øker, svekkes vernepliktens
potensielle bidrag kraftig av manglende systematisk oppfølging og utnyttelse av
denne ressursen etter førstegangstjenesten, sett fra mitt ståsted. Uten konkrete
planer for videre mobilisering, trening og rekruttering til reservestrukturen, blir det meste av kompetansen og kapasiteten kun benyttet i den korte
tjenesteperioden.
Dette medfører at Forsvaret går glipp av betydelig operativ
styrke som kunne vært opprettholdt og forsterket gjennom aktiv reservetjeneste.
Nedlagte mobiliseringsavdelinger, redusert øvingsmønster og en marginalisert
reserviststruktur har gjort situasjonen stadig verre.
Ikke
være slutten på tjenesten, men begynnelsen
I dag opplever mange førstegangstjenesten som en isolert
erfaring. Jo da, den oppleves svært meningsfull for noen, men er samtidig
utydelig for andre. Felles for begge kategorier er at førstegangstjeneste først
og fremst oppfattes som et punktum.
Det finnes ingen tydelig strategi for
hvordan man kan fortsette å bidra. Mange tidligere vernepliktige vet ikke hva
som forventes eller hva de tilbys.
RAPPORT: Forsvars kommisjonen med kommisjonsleder Knut Storberget overlevert sin rapport til daværende til forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) 3. mai 2023.Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
Dette er ikke bare sløsing med kompetanse.
Det svekker også motivasjon og samhørighet. Uten en plan for videre tilknytning,
forvitrer både ferdigheter og forsvarsvilje og slik Forsvarets langsiktige
utholdenhet og beredskapsevne.
Forsvarskommisjonen
av 2021 pekte tydelig på utfordringen med å få til en bedre kobling mellom
vernepliktens opplæring og praktisk utnyttelse i totalforsvaret. Kommisjonen understreket
viktigheten av å utvikle insentiver og strukturer som sikrer at kompetansen
ikke går tapt når førstegangstjenesten er avsluttet.
Dette er i liten grad
konkretisert i gjeldende langtidsplan for Forsvaret, etter mitt syn.
Andre land gjør mer og tenker helhetlig
Flere allierte land har forstått at sivil kompetanse og
militær beredskap ikke må skilles ad. Av den grunn har de utviklet ordninger
som utnytter hele befolkningens potensial som kobler sivil erfaring og
utdanning med militære behov på en måte som styrker totalforsvaret.
Nederland
har inngått «partnerskap med arbeidslivet», hvor blant annet KLM-piloter kan inngå
i forsvarets F-35 kampflyavdelinger. Personlig mener jeg dette er en konkret og
innovativ modell for sivil-militær integrasjon som utnytter eksisterende
kompetanse og erfaring hos tidligere militære piloter.
AVTALE: KLMs administrerende direktør Marjan Rintel og statssekretær Gijs Tuinman signerte en samarbeidsavtale på Schiphol lufthavn 7. juni.Foto: Nederlands forsvarsdepartement
I tillegg økes
fleksibiliteten og robustheten i Luftforsvaret uten store strukturelle
investeringer. Samlet sett gir dette et styrket samarbeidet mellom sivile
selskaper og Forsvaret med reell operativ nytte utover ren symbolverdi.
Storbritannia har innført «Whole
Force-modellen», hvor reservister og profesjonelle tjenestegjør side om side.
Modellen handler om sammenhengende, fleksibel og kostnadseffektiv bruk av
forsvarsressurser: regulære styrker, reservister, sivile ansatte og
kontraktører, alt koordinert som én integrert enhet. Målet er maksimalt
operativt potensial gjennom optimal utnyttelse av menneskelige ressurser.
Tyskland har siden 2025 en ny modell for frivillig førstegangstjeneste og
overgang til reservist. De har etablert en operativ og strategisk rotfestet
reserveløsning, forankret i både juridiske, organisatoriske og samfunnsmessige
strukturer. Norge har mye å hente fra denne tilnærmingen både i form av
struktur, rekruttering og helhetlig mobiliseringskapasitet.
Det er rett og slett samfunnsøkonomisk gunstig å øke volumet
i forsvarsstrukturen på denne måten. Ved å aktivere og følge opp tidligere
vernepliktige, bruke reservister mer systematisk, og åpne for kombinasjoner av
sivil og militær tjeneste, kan vi få langt mer forsvarsevne ut av hver krone.
Det handler ikke bare om penger. Klok ressursutnyttelse og bærekraftig
beredskap er minst like viktig for en småstat som Norge.
Fra symbolpolitikk til operativ kapasitet
I dag mister vi rundt 90 prosent av dem som har fullført førstegangstjenesten ut av systemet. Det er dårlig ressursutnyttelse. Målet må være at så mange som mulig, helst nær 100 prosent beholdes og videreføres i strukturen gjennom kontinuitet, øving og klare roller.
Jeg mener vi trenger en reservistordning som ikke fremstår
som ren symbolpolitikk og større grad bidrar til reell operativ kapasitet. Neste
storting og regjering må derfor sette reservistreform på dagsorden. Ikke som et
tillegg, men som en kjernekomponent i et moderne forsvar. Der hele
personellpotensialet utnyttes og ikke kun en liten andel. Det er tross alt
personell som er Forsvares viktigste ressurs.
Vi har verneplikten. Vi har kompetansen. Vi har reserven. Nå
mangler bare politisk vilje.
Så derfor en liten anbefaling til årets valg: Se etter de
som evner å tenke strategisk, ikke bare økonomisk og påplussing av budsjettene.
Når strategi reduseres til budsjettstyring og prosess, mister man evnen til å
møte en uforutsigbar og krevende sikkerhetspolitisk virkelighet.
Utfordre de
folkevalgte på hva de mener om utvikling av reservistordningen.
Kronikken utrykker Tom Myrvolds personlige mening, og er ikke skrevet på vegne av arbeidsgiver.