Valg av nye fregatter har forårsaket mye debatt og sterke følelser, men hva bør de nye skipene hete? Skal vi inspireres av byer, konger, helgener eller guder?
TYPE 26: Et datagenererte bilder av den britiske fregatten Type 26, som Norge skal kjøpe.Illustrasjon: Tom Smith, BAE Systems
Øivind Berntzen ArmannØivind BerntzenArmannØivind Berntzen ArmannForsvarshistorisk museum
Publisert
Dette er en kronikk. Meninger i teksten står for skribentens regning. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Sist
gang vi kjøpte fregatter endte vi med kjente og kjære oppdagelsesreisende. Det
var nytt i norsk historie. Det var bare Fridtjof Nansen som hadde vært i
bruk tidligere.
Annonse
Om intensjonen var å hedre minesveiperen som slo godt fra seg i
1940 er tvilsomt. Grunnen var nok at Nansen, som både var en betydningsfull
forsker og utenrikspolitiker, er den fremste av våre polarhelter og at han
derfor måtte være klasseleder for disse fartøyene.
Ofte
er nettopp gjenbruk av fartøysnavn et poeng, og derfor kan også de nye
fregattene få bynavn, slik som da vi kjøpte fregatter på 1960-tallet. Et trygt
valg, men litt kjedelig.
På den annen side, om vi gjør det denne gangen, er vi helt
i takt med våre venner på den andre siden av Nordsjøen. Å samkjøre med allierte
kan være en grei løsning, i hvert fall om myndighetene ønsker et trygt valg som
neppe vil føre til stor debatt.
Til fregattene av Type 26 har britene valgt ut
noen større byer som navn på disse fartøyene i City-klassen. Den første
er HMS Glasgow. Samkjøring med britene i så måte har vi også god
tradisjon for. Der Stord og
Svenner fikk navn som jagere av S-klassen.
Byer og gamle helter
Om
vi gjør noe slikt igjen, og velger oss store og kjente byer, kan vi få en ny
serie Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Narvik
– om ikke distriktshensyn triumfer, med krav om noen andre byer denne gangen.
OSLO-KLASSEN: Fregatten KNM Trondheim i under øvelsen Flotex 1998.Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret
Uansett
har våre partnere i Canada og Australia som vanlig unnlatt å gjøre som sin
storebror Royal Navy. I sin tid valgte canadierne å kalle sine «stammebefolkings-fartøyer»
(Tribal-class) opp etter innfødte fra eget territorium, som Iroquois
og Huron. Nå går de derimot for elver, med en ny River-klasse. Australia
har valgt Hunter-klasse.
Om
vi synes byer blir litt kjedelig, hva annet har vi å fare med? Vi kan naturligvis
gjøre som mange andre, nemlig å hente frem noen gamle helter. Hva med Storheill
og Hauger Johannessen, eller Stang, Olssøn, Holtfodt og Eriksen?
Kritiske tilbakeblikk
Men er det
egentlig en så god ide, likevel? Slik rangering vil uvegerlig føre til mye
debatt, for hvem er egentlig de mest verdige? Og, ikke minst, vil de valgene
man faller ned på tåle dagens kritiske blikk?
Kandidatene må jo granskes med
hensyn til eventuelle uttalelser over en pjolter eller to, som på en eller
annen måte kan tolkes i retning av en ytring som ikke ubetinget hyller dagens
normer og standard.
Det er bare å tenke på hver gang en eller annen student får
det for seg å rote litt i hvem som sa og gjorde hva i sin tid. Det kan fort bli
misstemning. Det er også litt uheldig om man må endre navnet på en av
fregattene fordi en eller annen grundig forsker har funnet ett eller annet i en
bortgjemt arkiv.
Konger og krigshelter
Kanskje
det er tryggest å velge noe fra virkelige gamle dager, hvor kildegrunnlaget
ikke lenger er så godt. Holder vi oss til gjenbruk, så har vi naturligvis Kong
Sverre og St. Olaf (St. Olav). Dette er to gode navn som burde kunne
resirkuleres. Spesielt sett i lys av at disse ble benyttet av Den kongelige
norske marinen under en tidligere oppbyggingsperiode av flåten.
KONG SVERRE: Fregatten Kong Sverre ble sjøsatt i 1860. Fra 1894 ble den brukt som losjiskip i Hortens indre havn, før den til slutt ble demontert.Foto: Wikimedia Commons
Det gjelder
også for Olavs navnebror Olav Tryggvasson. Og naturligvis Harald
Haarfagre. Til det siste er å si at man neppe skal ha to fartøyer i flåten samtidig
med samme navn, der Harald Haarfagre nå er en flåtestasjon utenfor Stavanger.
Søsterskipet med det mye nyere navnet Tordenskjold, er jo en mulig kandidat,
men der har vi det samme problemet. Bare flyttet til Bergensområdet. Men heller
ikke slike navn er vel helt uproblematisk? For de er da hvite heterinormative
menn alle sammen?
Helgener og guder
Om
vi ønsker å være litt mer spenstige kan vi kanskje velge blant våre kjente og
kjære helgener. Andre mariner gjør gjerne det. Da åpner det seg også en anledning
til å trekke frem en kvinne, St. Sunniva, uten at det vil fremkomme alt for mye
strid.
Om dette ble litt for sakralt for mange i en fortsatt temmelig sekulær tid,
vil det ikke være dumt å gå ytterligere tilbake i tid. Selv kan jeg tenke meg å
slå et slag for helter og guder fra norrøne tid og folketro, som Sleipner
og Ægir, eller Draug og Valkyrien.
Gode gjenbruks-navn som
utvilsom vil bli møtt med forståelse og glede hos våre allierte. Det siste gir
igjen sågar en åpning for en uproblematisk kvinne. Om alt dette blir for
personfokusert, har vi jo naturligvis kjente sjøslag fra gammel tid. Hvor de
mest berømte involverer dansker og jomsvikinger.
Strømmen-klassen
Det
er også mye annet å velge fra. Hva med dagens kongelige? Hva med noen av våre
gamle idrettshelter? Men da dukker igjen faren for spøkelser opp. For hva om
det kommer for en dag at de har ment noe som vi har bestemt oss for ikke å mene
lenger?
Hva med tidligere statsministere eller stortingspresidenter? Neppe. Men
hva med blomster eller trær? Neppe.
Nei,
om man ønsker minst mulig debatt, bør navnene på den nye Strømmen-klassen være:
KNM Tor Ivar Strømmen, KNM Ståle Ulriksen, KNM Jacob Børresen, KNM Bjørn Terjesen
og KNM Iris Fivelstad.