Nyheter

ILLUSTRASJONSBILDE: Tirsdag skal retten på befaring for å se hvordan det er på broen på en fregatt. Bildet over er tatt i en annen sammenheng.
ILLUSTRASJONSBILDE: Tirsdag skal retten på befaring for å se hvordan det er på broen på en fregatt. Bildet over er tatt i en annen sammenheng.

Retten besøker fregattbro for å forstå arbeidsforhold på KNM Helge Ingstad

Aktørene i rettssaken mot vaktsjefen på KNM Helge Ingstad får selv se arbeidsforholdene på broen til en fregatt, når de skal på befaring tirsdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Formålet med befaringen er å danne seg et bilde av hva som utspant seg på broen da KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS natt til 8. november 2018.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Det er en befaring som først og fremst er ønsket fra retten og forsvarernes side, og det er fordi de ønsker å se innsiden av en fregatt, sier aktor Benedikte Høgseth til NTB.

Etter det Forsvarets forum kjenner til skal retten om bord på KNM Roald Amundsen.

Under innledningsprosedyrene i retten mandag var situasjonen på broen på fregatten forut for kollisjonen med tankskipet klokka 4 om natten et stort tema.

– Vi foreslo en befaring som handlet om å dra ut med en fregatt på kvelden og bli med i to timer. Da får du sett samspillet mellom de forskjellige aktørene på broen. Du får sett og observert dette med andre fartøy, lanternebruk og så videre, sier forsvarer Christian Lundin til NTB.

Hordaland tingrett gikk derimot ikke inn for forsvarernes forslag, men gikk med på å reise ut for å selv se hvordan broen på en av Forsvarets fregatter ser ut.

Les mer: Vaktsjefen erkjenner ikke straffskyld.

Broen og det totale bildet

Under første rettsdag var aktørene i stor grad enige om hendelsesforløpet før milliardforliset. Men helt uenige i hvor stort ansvar vaktsjefen hadde. Aktor sa hans uaktsomhet var den dominerende og utløsende faktor.

Lundin sa at alt som kunne gå galt rundt vaktsjefen, gjorde det, og at han selv var et lite bidrag i det store bildet.

– Det er et meget sammensatt årsaksbilde som førte til ulykken. Aktor ønsker å isolere saken og stille seg på broen på Ingstad og bli der. Vi vil se det totale bildet, sier Lundin.

– Vi ønsker å belyse hele hendelsesforløpet. Men det er viktig å skille mellom ting som er påpekt og egnet til å forebygge at dette skjer i framtida, og hva som forårsaket ulykken, sier aktor Høgseth.

Lundin sier han har to viktige poenger å få fram i rettssaken. Det ene er å forklare feilene som gjorde at vaktsjefen lenge trodde Sola TS var et fast objekt og ikke en båt.

– Og å få fram at både Sola TS og Fedje ikke gjorde jobben sin. Så har vi Sjøforsvaret som system som også Riksadvokaten har kritisert, og som har fått en foretaksstraff, sier han.

Les mer: Tiltalen mot vaktsjefen kan svekke Forsvaret, mener fagforeningsleder.

Objektiv vurdering

Lundin sier han ikke har noen spesielle tanker rundt detaljene om befaringen.

– Det blir en objektiv vurdering der vi får se hvordan en bro på en fregatt ser ut. Det er ikke lagt opp til at den tiltalte vaktsjefen skal forklare seg i detalj ute på broen, sier Lundin.

Det hadde nettopp vært vaktskifte, og styrbord utkikk stod ubemannet en stund. Først to minutter før kollisjonen med tankskipet kom soldaten tilbake på post. Da var avstanden mellom de to skipene så liten at det uansett ville vært vanskelig å unngå kollisjonen.

Samtidig pekte forsvarerne på flere feil som ble gjort på broen.

Aktoratet mener derimot å ha svært gode grunner til hvorfor nettopp vaktsjefen på KNM Helge Ingstad må stilles til ansvar for kollisjonen. Konsekvensen førte til at det norske sjøforsvaret i overskuelig framtid vil være én fregatt i manko.

Les også: Forsvaret skal øve mindre i 2023.

Powered by Labrador CMS