Dette er en kronikk. Meninger i teksten står for skribentens regning. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Nesten ukentlig får vi demonstrert hvordan
enkle og billige FPV-droner revolusjonerer slagmarken. Samtidig er Forsvarets
dronestrategi forsinket. I Norge står vi dermed stort sett på stedet hvil.
Annonse
I fjor vedtok Stortinget enstemmig en
historisk forsvarssatsing, i form av den største økningen i forsvarsbudsjettene
siden 1950-tallet. Som daværende politisk rådgiver i Høyres stortingsgruppe hadde
jeg gleden av å delta i forhandlingene fra innsiden.
Langtidsplanen er ambisiøs
og god. Den legger på mange måter til grunn helt nye ambisjoner for Forsvarets
struktur, og dermed også evne til å forsvare Norge. Stortinget vedtok blant
annet to nye brigader i Hæren, en omfattende satsing på det som i realiteten blir
et helt nytt sjøforsvar og en mangedobling av Forsvarets luftvernavdelinger.
La
det være sagt: Dette er svært positivt for Norges frihet og selvstendighet.
Særlig viktig var det at Stortinget demonstrerte en tverrpolitisk erkjennelse
av den alvorlige sikkerhetssituasjonen vi nå befinner oss i.
Enorme konsekvenser
Langtidsplanen vektlegger i stor grad tunge,
ressurskrevende og kostbare plattformer som fregatter, artilleri, stridsvogner
og helikoptre. Det er naturlig fordi resten av Nato og verden generelt
vektlegger det samme, og det er naturlig fordi vi vet det gir reell kampkraft i
tråd med norske behov.
Forsvaret skal og må anskaffe konvensjonelle militære
plattformer. Samtidig utgjør mangelen på militærteknologisk nytenkning en
potensiell sårbarhet i møte med de enorme gjennombruddene vi nå står midt i, og
som nå demonstreres nesten ukentlig.
SVART VEPS: Den norskutviklede dronen Black Hornet 4.Foto: Joel Nziza, Forsvarets forum
Den fjerde industrielle revolusjon får enorme
militære konsekvenser. Langtidsplanen påpeker noen av gjennombruddene vi nå
ser: «…brytningsteknologier som stordata, kunstig intelligens, autonomi,
romteknologi, hypersonisk teknologi, bioteknologi og kvanteteknologi, vil få
økende betydning for norsk sikkerhet og forsvarsevne i årene som kommer.»
Dessverre drøfter langtidsplanen for det aller meste «hva», og ikke «hvordan»,
og fremstår dessverre som lite innovativ sett i lys av den rivende
militærteknologiske utviklingen som utspiller seg rett foran oss.
Overordnet dronestrategi
I likhet med en rekke andre land innfører
Norge nå droner i en rekke militære avdelinger. Det er vel og bra, men det er
vanskelig å finne spor av noen overordnet plan. Det ligger ingen omfattende
analyse i bunn av den rivende teknologiske utviklingen den fjerde industrielle
revolusjonen medfører, eller av konsekvensene droneteknologiens gjennombrudd
får for forsvaret av landet vårt, i alle fall ikke offentlig. Det er et
tankekors.
Bortsett fra tilstrekkelig tilgang på erfarent personell, tyder mye
på at et av de største risikomomentene ved langtidsplanen gjennom hele
planperioden fra 2025-2036, blir om vi klarer å holde tritt med den
teknologiske utviklingen.
I langtidsplanen vedtok derfor et enstemmig
Storting at forsvarssektoren må utarbeide en overordnet dronestrategi. Vedtaket
lå ikke inne i regjeringens forslag til langtidsplan, og Høyre var en pådriver
for å få det på plass:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide og iverksette
en overordnet dronestrategi for forsvarssektoren, med konkrete forslag til
hvordan forsvarssektoren og de ulike forsvarsgrenene kan ta i bruk
droneteknologi i takt med den teknologiske utviklingen på feltet.
Strategien
skal også omhandle hvordan både sivilsamfunnet og Forsvarets avdelinger bedre
kan beskyttes mot den samme teknologien.»
Politisk tradisjon
Vedtaket er helt bevisst formulert såpass
generelt at dronestrategien kan utformes akkurat slik forsvarssektoren finner
det fagmilitært hensiktsmessig, uten hensyn til politiske kjepphester eller
slagside. Vedtaket legger ingen føringer på det som skal og må være fagmilitære
vurderinger.
Dette føyer seg trygt inn i norsk politisk tradisjon, der
Stortinget vedtar de overordnede linjene, og forsvarssektoren selv utreder og
anbefaler tiltak. Hva dronestrategien skal munne ut i, er altså opp til
forsvarssektoren å definere.
Statssekretær i Forsvarsdepartementet Marte
Gerhardsen (Ap), fremhevet nylig at droner enten er
anskaffet eller på vei inn i ulike avdelinger i Forsvaret, på spørsmål om
dronestrategien. Det vet Stortinget svært godt, og det var heller aldri poenget
med vedtaket. Poenget var å sørge for at forsvarssektoren grundig utreder
utviklingen vi daglig ser nå, der sivile droner produseres og brukes i samme
volum som artillerigranater, altså i ikke tusentalls, men i millioner, og nå
påfører minst 70 prosent av tapene på slagmarken i Ukraina.
Sivile droner til
bare noen tusen kroner per stykk påførte for kort tid siden Russlands flåte av
strategiske bombefly massiv og sannsynligvis uopprettelig skade i et angrep som
allerede har gått inn i historiebøkene. Bare noen dager senere ble droner
smuglet inn på iransk territorium av Israel, tilsynelatende brukt skremmende
effektivt for å lamme iransk luftvern i forkant av israelske angrep mot landets
arsenal av missiler og kjernefysiske anlegg.
Vi befinner oss midt i den fjerde
industrielle revolusjon, og ingen er egentlig i nærheten av å forstå omrisset
av de enorme teknologiske gjennombruddene som nå skjer på løpende bånd.
Kan ikke overse
La det være sagt: Den som henger seg opp i et
militært øyeblikksbilde ved innretningen av forsvaret sitt, risikerer historisk
sett å bomme, og i verste fall tape neste krig. Effektive mottiltak er
garantert på vei, og det er ikke gitt at vi ser den samme situasjonen på bakken
om noen år.
Like fullt er det umulig å komme utenom hvordan enkle og billige
FPV-droner har revolusjonert krigføring i perioden 2022-2025. Mye tyder på at
krigene i Ukraina og Midtøsten utgjør et militærteknologisk paradigmeskifte som
vil forsterkes ytterligere de neste årene. Norge har ikke råd til å overse
dette.
For å ta enda et eksempel: Denne videoen viser angivelig et svært høyt antall kinesiske droner i perfekt
formasjon. Det er krevende å si hvor reelt opptaket er, og hvor langt fremme
kinesisk droneteknologi egentlig er.
Men gitt at det nå er mulig styre noen
tusen droner i en og samme sverm ved hjelp av kunstig intelligens, hvor lang
tid tror vi det tar før det er mulig å styre noen titalls tusen samtidig? Eller
noen hundre tusen, med rekkevidde til å angripe mål på langt hold?
Styrkemultiplikator
I denne utviklingen ligger det også et
betydelig element av forsvarsøkonomi som bør kunne ta nattesøvnen fra både
offiserer i Forsvaret og økonomer i Finansdepartementet: Når store og kostbare
plattformer på land, til sjøs og i lufta kan bekjempes med svært enkle midler,
ofte til en minimal brøkdel av hva det kostet å bygge det som angripes, hvordan
skal vi da innrette oss?
Vi som i likhet med resten av Nato for det aller meste
baserer strukturen vår på kostbare bemannede plattformer med betydelige krav
til kompetanse og komplekse verdikjeder? Og videre, bør vi ikke også utforske
mulighetene dette gir oss?
TEST: Forsvarets forskningsinstitutt tester droner under Joint Viking 2017.Foto: Christian Nørstebø, Forsvarets forum
For Norges del, med vår høyteknologiske
forsvarsindustri kan «dronenes gjennombrudd» utgjøre en enorm
styrkemultiplikator, der vi i mye større grad enn før har mulighet til å
utligne vår tallmessige underlegenhet mot en befolkningsmessig mye større
motstander.
Ta for eksempel den nye klassen standardfartøyer som skal anskaffes
til Marinen og Kystvakten, totalt 28 skip: Disse skipene er tenkt utformet så
sivile som mulig og så militære som nødvendig. Dette gjør dem fleksible.
Det
finnes dermed gode muligheter for å utstyre dem ikke bare med missiler,
sjøminer og minemottiltaksutstyr som forutsatt, men også med ubemannede
systemer og våpen, som eksempel kan dekke ulike andre kapasitetsgap i
forsvarsstrukturen vår. Dette er bare ett av mange eksempler som kan og bør ses
nærmere på. Det finnes garantert mange flere.
Behov for kunnskap
Skulle utviklingen fortsette i samme tempo,
vil i teorien selv militære stormakters luftvernkapasitet potensielt kunne
overveldes med droner, og det til en brøkdel av hva det i dag koster i militære
ressurser å oppnå tilsvarende effekt i målet. Ingen er i dag forberedt på en
slik utvikling.
Også i Norge trengs mye, mye mer kunnskap. Det er de
folkevalgtes prerogativ å be forsvarssektoren studere utviklingen nøye og
foreslå løsninger. Det er de fagmilitæres prerogativ å foreslå konkrete
løsninger i form av anskaffelser, beskyttelsestiltak, utdanning og så videre.
Og det er regjeringens plikt å levere i tråd med Stortingets vedtak.
I en tid
der de operative konsekvensene av store teknologiske gjennombrudd melder seg på
løpende bånd, hadde det vært nyttig om regjeringen fulgte opp Stortingets
vedtak innen rimelig tid.