Forsvarsdepartementet vil ha med nytt land på nye ubåter
– Jeg kan ikke se noen ulempe med dette i det hele tatt, sier forsker om den mulige utvidelsen av samarbeidet på nye ubåter.
UTVIDELSE?: Norge og Tyskland samarbeider allerede tett om nye ubåter. Nå kan Canada bli tatt inn i varmen. Bildet er av en tysk ubåt i 212A-klassen under en øvelse utenfor Kiel i fjor sommer.Foto: Henrik Sataøen, Forsvarets forum
Norge og Tyskland samarbeider om å bygge nye ubåter av typen 212CD.
Canada viser interesse for å bli med i dette prosjektet.
Forsvarsdepartementet ser positivt på Canadas mulige deltakelse.
Et samarbeid kan gi økonomiske og operative fordeler for alle parter.
Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.
Norge og Tyskland gikk for flere år sammen om å samarbeide om nye ubåter. Begge land skal ha seks nye ubåter hver av typen 212CD, hvor Norge mottar den første etter planen i 2029.
Annonse
Nå kan det være aktuelt å utvide prosjektet. For Canada skal også ha nye ubåter, og har vist interesse for å ta del i det tysk-norske prosjektet.
– Forsvarsdepartementet ser meget positivt på Canadas interesse. De vurderer flere alternativer for design og leverandør, inklusiv det norsk-tyske 212CD designet, skriver kommunikasjonsrådgiver Asgeir Sprange Brekke til Forsvarets forum.
Det var den kanadiske avisen The Globe and Mail som omtalte interessen først.
Norge følger tett med
Canada ønsker å signere kontrakt om nye ubåter innen 2029, og er i gang med å forhøre seg med ulike myndigheter om et partnerskap.
– De norske og tyske forsvarsdepartementene har mottatt en slik forespørsel, bekrefter Brekke.
DESIGN: Slik vil de nye ubåtene se ut.Illustrasjon: tkMS
FD forventer at Canada gjør et nedvalg på enten eller to partnere i løpet av året.
– Derfor følger det norsk-tyske ubåtprogrammet løpende opp aktiviteter mot Canada, som del av en prosess for å få Canada med i programmet.
Avtalen mellom Norge og Tyskland åpner for flere partnere fra Nato-land.
– Et samarbeid vil også føre til at Canada må dele på risiko og kostnader sammen med partnere, noe som er positivt for anskaffelsen, sier Brekke.
Canada har i likhet med Norge ubåter fra 1990-tallet. Victoria-klassen ble kjøpt brukt av Storbritannia.
Ekspert ser bare fordeler
Forsker og ekspert ved Sjøkrigsskolen Tor Ivar Strømmen mener Canadas mulige inntreden er godt nytt for Norge.
Tips oss!
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
– Jeg kan ikke se noen ulempe med det i det hele tatt. Jo flere skrog, jo billigere og lettere blir det, sier Strømmen.
De kommer heller til å ha sine egne ubåter på vestkysten, hvor trolig de første ubåtene vil operere. Likevel har det klare fordeler.
- Rundt fordeling av kostnad på produksjoner, vedlikehold, deler, oppgraderinger, utvikling, og alt vi deler, vil jo flere skrog være bedre, forklarer Strømmen.
EKSPERT: Tor Ivar Strømmen ser bare fordeler med å få Canada inn på ubåtanskaffelsen.Foto: Kjersti Binh Hegna, Forsvarets forum
Norge og Tyskland skal ha seks ubåter hver. Canada planleggere for tolv. Potensielt 24 identiske ubåter kan gi voldsomme gevinster.
– Da begynner det virkelig å monne, og blir en klasse så stor at du virkelig får store driftsfordeler.
– For forsvarsindustrien vår vil det jo da også være veldig positivt. Det er jo Kongsberg som er hovedleverandør av masse materiell på 212CD. Og det er jo klart at hvis de skal levere til 24 i stedet for seks ubåter, så er det en forskjell.
Påvirker ikke norsk tidsplan
The Globe and Mail skriver at Canada vil ha den første ubåten klar innen 2035. De siterer den tyske ambassadøren i Canada, Tjorven Bellmann, på at Canada slipper å vente på at Norge og Tyskland har mottatt sine seks skrog før de kan sin første ubåt.
Brekke i departementet avviser at Canadas inntreden vil forsinke leveransen av de norske ubåtene. Strømmen
tror heller ikke det vil påvirke.
– Tyskland har åpnet en ny produksjonslinje, og har kapasitet til å
kunne øke produksjonen ganske mye. De har posisjonert seg for å være en
attraktiv leverandør til flere land. Så de greier det, ja.
– De fire første norske ubåtene er jo
allerede i gang med produksjonen. Om Canada kommer inn og begynner å starte
byggingen av sine om to-tre år, skal ha lite å si – om noe.
Et samarbeid kan bety at Canada opprettholder innsatsen mot Atlanterhavet,
noe som kan føre til at de kan få vedlikehold og operativ støtte fra baser i
Norge.
- Det vil også tjene oss. Da er det mer sannsynlig at de opererer helt opp mot oss og ikke bare i hjemlig farvann.
Vice versa kan kanskje norske ubåter også operere fra kanadiske
baser.
Kan bli milepæl
Strømmen er dog usikker på om Canada går for den tysk-norske
pakken.
– Spørsmålet er om de ubåtene er store nok til
stillehavesoperasjoner, som er høyt prioritet for kanadierne, på grunn av Kina.
De kommer ikke til ønske atomdreven ubåt eller inngå
ytterligere samarbeid med USA, tror orlogskapteinen. Selv om amerikanerne ikke har stor kompetanse på konvensjonelle ubåter, sender
Canada et signal når de nå henvender seg til Europa.
– Det å bare merke seg det at Justin Trudeau sitter rundt bordet
med de europeiske statslederne.
Blir samarbeidet formalisert, vil det være en milepæl mellom
landene.
– Det vil i praksis være noe nytt. I den kalde krigen var en
kanadisk brigade og jagerfly forhåndsplanlagt til Norge. Så vi har jo jobbet en
del med kanadierne tidligere, men på materiell har vi hatt veldig lite
samarbeid tidligere, sier Strømmen.