Nyheter

Norge kjøper amfibisk fergesystem

Forsvarsmateriell og den tyske leverandøren har inngått kontrakt om levering av nytt amfibisk bro- og fergesystem.

FUNGERER PÅ VANN OG LAND: Kjøretøyet vil bedre Hærens evne til å krysse fjorder raskt og effektivt, skriver Forsvarsmateriell i en pressemelding.
Publisert Sist oppdatert

Kontrakten med tyske General Dynamics European Land Systems har en verdi på 1,2 milliarder kroner og kjøretøyene vil etter planen bli levert mellom høsten 2026 til 2028.

I en pressemelding fra Forsvarsmateriell (FMA) står det at kjøretøyet, som kan brukes både som flytende bro og ferge, har en topphastighet på 80 kilometer i timen på vei og kan kjøre rett ut i vann og operere som et flytende element.

- I samarbeid med leverandøren og det svenske forsvaret har vi fått frem kontrakten for bro- og fergesystemet til Hæren på rekordtid, sier Gro Jære, direktør i Forsvarsmateriell i meldingen som ble sendt ut fredag.

Tips oss!

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

De amfibiske kjøretøyene kan settes på vann på under ti minutter av en liten besetning på to eller tre soldater, og kan transportere stridsvogner og tunge kjøretøy over elver og fjorder.

Systemet, som allerede har vært i bruk i flere tiår av andre Nato-land, er designet for å kunne transportere alle kjøretøyene i alliansen. Leverandøren GDELS har levert mer enn 90 prosent av Natos behov for amfibiske broer.

FLYTENDE BRO: M3-kjøretøy kan i tillegg til å fungere som «ferge» kobles sammen med flere kjøretøy for å lage fullverdige flytende broer.

Den norske anskaffelsen er en del av Natos initiativ for å forbedre den militære mobiliteten på tvers av Europa, skriver de.

– En av de viktigste fordelene med M3-kjøretøyet er felles bruk med andre Nato-styrker. Det gir lettere samarbeid, felles trening og logistikk-koordinering, og bidrar til mer effektive felles operasjoner, sier FMA-direktør Jære.

Powered by Labrador CMS