langtidsplanen
Planlagt utbåtkai er for liten – må bygge større
Fordi Norge og Tyskland ønsker seg flere ubåter, må også de kommende fasilitetene på Haakonsvern utvides i forhold til det som er planlagt.
IKKE STORT NOK: Slik skulle ubåtfasilitetene på Haakonsvern se ut, men nå må det trolig sprenges enda mer fjell på basen.
Illustrasjon: Forsvarsbygg
Norge og Tyskland skal anskaffe seks ubåter hver av klassen 212CD. Byggingen er i gang i den tyske byen Kiel.
Som en del av investeringen bygges det nå opp vedlikeholdsfasiliteter for ubåtene på Haakonsvern. I desember markerte daværende forsvarsminister Bjørn Arild Gram starten på byggeprosjektet.
I Skværvika på Sjøforsvarets hovedbase er det imidlertid planlagt for å håndtere seks ubåter i de nye fasilitetene.
Norge skulle i utgangspunktet ha fire ubåter, mens Tyskland skulle ha to. Nå skal altså begge landene ha totalt tolv ubåter. Dermed er det bare vedlikeholdskapasitet til halvparten av båtene med dagens planer.
Under et industriforum i regi av Forsvarsdepartementet nylig kom det fram fra kommandørkaptein Trond Juvik i Forsvarsmateriell at det ligger an til en utvidelse av fasilitetene. Han snakket om vedlikehold av nye ubåter til forsamlingen.
Forsvarsbygg har ansvaret for utbyggingen av ubåtkaien på Haakonsvern, og de bekrefter at det jobbes med å få på plass en utvidelse.
– Det vurderes en utvidelse av prosjektet for å ivareta behovet for vedlikehold av inntil ni norske og tyske ubåter. Det pågår nå et arbeid knyttet til dette, skriver pressevakt Trond Enemo i Forsvarsbygg i en e-post til Forsvarets forum.
Trolig må saken opp til Stortinget før en utvidelse blir endelig vedtatt. Dette vil sannsynligvis skje i år, fortalte Forsvarsmateriell.
Den første norske ubåten skal være klar i 2029, og det er planlagt at ferdigstillingen av ubåtfasilitetene skal skje omtrent samtidig.