Meninger
HÅNDTERING: Situasjonsforståelsen sammen med en vurdering av risiko gir grunnlaget for hvordan vi systematisk organiserer arbeidet vårt, skriver oberstløytnant Bernt Lockert.
Foto: Hedvig Idås, Forsvarets forum
Systematisk håndtering av varsler og hendelser
I flere av diskusjonene kommer det dårlig frem hvordan vi jobber med våre styringssystemer, herunder styringssystemet for uønsket seksuell oppmerksomhet og mobbing
Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Vi har de siste ukene lest og hørt historier
om uønskede hendelser i Forsvaret. Det er selvsagt trist og hjerteskjærende.
Diskusjonen har et bredt omfang og på mange måter oppleves det som om vi ikke
blir helt enige om hva som er den reelle situasjonen på overordnet nivå. Har vi
en ukultur, litt ukultur eller mye ukultur? Hvor stort er omfanget? Hva er
årsakene?
Forsvaret har allerede flere mekanismer som
kan si noe om den overordnede situasjonen. I tillegg til daglig
situasjonsforståelse har vi medarbeiderundersøkelser, tillitsvalgte,
partssamarbeidet, konsulent-rapporter og varslingsinstituttet.
Situasjonsforståelsen sammen med en vurdering av risiko gir grunnlaget for hvordan vi
systematisk organiserer arbeidet vårt. Hvis vi bruker en forenklet klassisk
modell innen kvalitetsstyring så kan vi dele arbeidet vårt i tre trinn:
Trinn en: Forebygging
Dette er det viktigste trinnet i forhold til
hvor vi legger tid og ressurser. Tiltakene er fokusert mot våre ansatte og
mannskapene. Trinnet inkluderer blant annet kunnskap om varslingsinstituttet og
et utstrakt arbeid gjennom handlingsplaner, verdibasert fokus, lederskap,
opplæring, reguleringer og alt annet som kan bidra til å skape tydelighet rundt
hvordan vi skal omgås hverandre og hva som er akseptabelt i det
mellommenneskelige samspillet - både som leder og som kollega.
Trinn to: Beredskap til å håndtere
og reagere
Denne beredskapen slår inn hvis forebyggingen
svikter. Det vil være naivt å tro at det ikke vil skje hendelser også i
fremtiden. Planen sier hva som skal gjøres og er en beskrivelse av rutiner for
iverksetting av etterforskning, undersøkelse og anmeldelse. Den redegjør for
mulige reaksjoner i form av disiplinære tiltak, arbeidsrett eller sivil
straffesak og beskriver mulige støtte-ressurser som eksempelvis militærpolitiet, jurister og
Krigsadvokaten.
Det som er sentralt og avgjørende i dette
trinnet er sjefens handlekraft og viktigheten av at planen iverksettes
umiddelbart og kraftfullt. Trinnet inkluderer ivaretakelse og hensyn til
rettsvern for både varsler og omvarslet inntil saken er undersøkt eller
etterforsket.
Trinn tre: Læring
Alle saker må evalueres. Læringspunkter som
identifiseres må omsettes gjennom varig endring (dobbelkretslæring) i våre
skriftlige produkter og i vår utdanning og opplæring. Nødvendige justeringer
gjøres med tanke på hvordan vi
organiserer og gjennomfører vår virksomhet. Vi må også se på behov for
rettelser og tillegg til trinn en (forebyggingen) og trinn to (reaksjonen).
Planlegging og utførelse på disse tre trinnene
vil kunne gi en positiv effekt og potensielt redusere antall saker eller
alternativt gi en redusert alvorlighet i dem. Derfor er et godt gjennomtenkt
kvalitetssystem for forebygging, håndtering og læring et godt verktøy for å
sikre best mulig vilkår for en trygg tjeneste.
Samtidig er det viktig for meg å presisere at
jeg opplever at det gjøres svært mye godt arbeid innenfor det som er listet opp
her allerede. Fra topp til bunn. Og uansett system og innsats så vil det aldri
være noen garanti for at ting ikke skjer. Men ingen må være i tvil om vårt
inderlige ønske om en trygg, god og meningsfylt tjeneste for både ansatte og
mannskaper.
Les også: Sammen skal vi bli bedre, og ansvaret er mitt