KLAR TIL Å TA AV: En norsk pilot poserer til Forsvarets forums fotograf før takeoff.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
Norske fly beskyttet mot russiske droner: – Riktig at vi blir brukt
Rundt hundre nordmenn levde som toppidrettsutøvere da fire F-35-fly var i Polen denne høsten for å beskytte luftrommet mot russiske droner, missiler og kampfly.
POZNAN (Forsvarets forum): Først må ørepropper på. Deretter hørselvern. For lyden som straks venter kan ødelegge hørselen.
Annonse
Så kommer det voldsomme braket fra rullebanen. Det er lyden av et F-35-fly som har tatt av på en flybase i polske Poznan.
Flyet er norsk. Luftforsvaret har denne høsten vært på plass i Polen med fire kampfly.
– Oppdraget
vårt her er å passe på Polen og Nato. Det er luftforsvar av dette området som
er oppdraget vårt, sier styrkesjef Morten Hanche.
Han har ledet 100 nordmenn som har vært på internasjonalt oppdrag i Poznan.
Oppdraget ble avsluttet i slutten av november. Forsvarets forum besøkte Luftforsvaret mens de var på oppdraget i høst.
– Jeg synes det er viktig
og riktig at vi blir brukt her. Samfunnet har betalt ufattelig mye penger for
systemet, og da er det bra å se at det funker, sier Hanche, som har callsignet, eller pilotnavnet sitt «Dolby».
Norsk koloni
Luftforsvaret tok med seg personell, materiell og fly fra den store F-35-avdelingen på Ørland til den vest-polske byen Poznan. I områder rundt byen er det egentlig den polske hæren som har størst tilstedeværelse, men en halvtime unna sentrum ligger en militær flybase.
SJEFEN I POLEN: Styrkesjef Morten Hanche står foran et gammelt polsk Mig-21 på basen i Poznan.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
Inne på basen ble brakker og containere satt opp for å lage en camp for både nordmenn og nederlendere, som samarbeidet om oppdraget.
I velferds- og kantinerommet var løsningene enkle og luksusen liten, men ubegrenset volum av polsk snacks og Playstation levde soldatene godt med.
VELFERD: Playstation er tatt med fra Ørland. På storskjermen spilles det fotballspillet Fifa.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
– Det er en gjeng som er preget
av god stemning og mestring, sier Hanche.
Soldater med vaktfunksjoner sov på basen, men ellers fikk personellet bo på hotell i hjertet av Poznan. På fritiden har de spist ute sammen, gått på museum, og sett det lokale fotballaget Lech Poznan spille hjemmekamp.
KANTINA: Her ble frokost, lunsj og middag spist på basen.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
VANN: Soldatene gikk ikke tom for vann under oppdraget.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
Likhetstrekkene til idrettsutøvere er mange. Sammen med sosiale aktiviteter sto trening, spising og en god del fri høyt i kurs for å være klare til øyeblikket det smeller. Da
skal soldatene ha overskudd.
– Vi prøver å få laget
til å bli så bra som mulig, så fort som mulig. Det er mye bra initiativ fra soldatene, sier Hanche.
Godt forberedt til utrykninger
To ganger i løpet av oppdraget var norske kampfly på vingene. Begge gangene var det voldsomme missilangrep vest i Ukraina som gjorde at Luftforsvaret måtte rykke ut.
KLAR FOR TAKE-OFF: To norske F-35-fly er på vei til rullebanen for å trene i polsk luftrom. Under oppdraget ble det øvd på mange ulike scenarioer i lufta.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
Norske piloter trengte ikke å åpne ild, for verken russiske fly, droner eller missiler krysset grensen til Polen. Likevel fikk F-35-avdelingen sjekket at alt stemte. Rutinene var nøye planlagt da alarmen gikk.
Pilotene hadde trent i både fly
og simulator på realistiske scenarioer som kunne møte dem i Polen.
– Hvis noe dukker opp så er vi godt posisjonert og egnet til å finne dem, og så skyte det ned, sier Hanche.
Han opplevde likevel ikke noe form for stress blant kollegaene.
– Det er lave skuldre, og ingen kaos eller mye armer og bein.
Vi har vært godt forberedt, folk opplever mestring og er fornøyde, sier Hanche.
KREFTER I SVING: F-35 ute på øvelse i Poznan.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
Oppdraget i Polen skiller seg fra
hverdagen hjemme.
– Det er voldsom læring for oss å
virkelig ha dypdykket i situasjonen her. Samtidig trener vi mye på komplekse
scenarioer hjemme, som kanskje kan være mye mer krevende mentalt, sier styrkesjefen.
– Ti ganger så strengt i Norge
Fire norske fly, høyteknologisk utstyr, materiell og viktig personell krevde strengt vakthold i Poznan.
– Vi er her for å booste opp sikkerheten, fordi vi har sett det
er nødvendig med ekstra sikkerhetsstyrker. Det er fordi vi har
andre rutiner og regler enn andre allierte, sier sjefen for «Force protection», eller vaktavdelingen, Christian.
PATRULJE: Vaktsoldatene går rundt den norske og nederlandske leiren på basen i Poznan for å se at alt går fint for seg.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
Han sier det er stor forskjell på sikkerhetskravene i Polen
kontra Norge.
– Det er sikkert ti ganger så strengt i Norge. Det hadde ikke
holdt med bare polske sikkerhetsstyrker, sier han.
Vernepliktige soldater var også med. De ble midlertidig ansatte mens oppdraget pågikk.
– Det er en enormt spennende opplevelse.
Det er veldig få i førstegangstjenesten som får oppleve det vi gjør. Jeg ser på
meg selv som heldig. Det er veldig givende, og man føler på et ekstra ansvar, sier vaktsoldat Jørgen.
Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
Styrkesjef Hanche hadde full tillit til å ta med de unge på et skarpt oppdrag.
– De er en veldig proff gjeng, som er godt organisert, har masse erfaring, og er
flinke. Å ta dem med på et skarpt oppdrag har jeg faktisk ingen betenkeligheter rundt i det hele tatt.
Tett samarbeid med Nederland
Norge
og Nederland har samarbeidet om oppdraget. Først var nederlandske fly stasjonert på basen, før
Norge overtok hovedansvaret i oktober. Da var det rundt hundre nordmenn og femti nederlendere som jobbet mye sammen.
Styrkesjef Hanche sier at det er to ganske små nasjoner som er kommet langt i innfasingen av F-35, som sammen tok initiativet til å samarbeide om oppdraget.
SJEKK: Norske teknikere må klargjøre flyene før hver flyging. Det er mye som må gjennomgås.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
– Det
er basert på gode bekjentskaper og kollegaer som tenkte at dette var lurt. Vi
kan spare personell, utstyr, og reagere raskere. I denne settingen er F-35 den
beste plattformen Nato har til rådighet for å gjøre denne jobben, sier Hanche.
Samarbeidet har blitt stadig tettere. Flyteknikere fra begge land har jobbet på hverandres fly.
TEKNIKER: Morten er tekniker på F-35-flyene i Polen: – Vi legger oss opp i en erfaring som viser at vi kan gjøre jobben en annen plass enn på hjemmebasen. Det gir oss en trygghet, sier han.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
– Vi
har prøvd å blande hverandre og sett hvordan nederlenderne gjør det, og hatt
litt erfaringsutveksling. Dette kommer vi til å spille videre på ved senere
anledninger. Så det er absolutt positivt, sier teknikeren Morten.
Skulle eksempelvis sikkerhetssituasjonen i nord dra seg til og nederlandske fly kommer til unnsetning, kan Norge drifte flyene før teknikere og andre fra Nederland er på plass.
Kulturkrøll
En nederlender med pilotnavnet «Pim», skryter av sine norske kollegaer. Han har selv vært på Ørland mange ganger, og begynner å kjenne nordmennene godt.
– To land har jobbet sammen mange ganger før, men dette har gått veldig bra, og noe jeg er stolt over. Vi har jo skrevet historie sammen, sier nederlenderen.
SAMARBEID: Nordmenn og nederlendere jobbet tett sammen i Poznan, og delte på fasilitetene på basen.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
– Energien var høy, for man vet hva som skjer. Alt gikk bra, og vi gjorde det vi skulle. Det var et stort øyeblikk, sier «Pim».
Vaktsjef Christian forteller om et godt samarbeid med nederlendere og
polakker, hvor de største utfordringene har handlet om språk og kultur.
– Det kan bli litt mismatch, men vi prøver å finne den gylne
middelvei. Vi vil ikke ta oss for mye rette siden vi er gjester. Stort sett
løser det seg med god kommunikasjon.
KOSELIG: Sjef for vaktstyrkene, Christian, viser rundt på basen. Nederlenderne var ikke sparsommelige med artige lyslenker i taket.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
– Må dere bli bedre i engelsk eller lære dere polsk?
– Vi lærer noen polske gloser, som å si hei og takk, slik
at vi prøver å vise at vi er interessert i dem, og at vi blir litt integrert i kulturen, sier Christian.
Klare for nye oppdrag
Inne i et kombinert kontor og soverom sitter Hanche med flydrakten på. Selv om han er styrkesjef, setter han seg inn i cockpiten på flyet. For ti år siden var han den første nordmannen som fløy et F-35-fly.
Oppdraget i Polen er det klart skarpeste som F-35 har vært involvert i. Hanche sier oppdraget i Polen har vist at de er eksperter på flere felt, som vedlikehold av flyet, sikkerhetslogistikk,
flyging og etterretning.
TOALETTER: Det var lite luksus å spore rundt toalettfasilitetene.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
– Det begynner å svinge av detasjementet. Det er veldig artig i
posisjonen min å se at jeg er i stort veldig overflødig. I fullt alvor kan jeg
stikke, og alt vil rulle og gå.
Hanche legger likevel ikke skjul på at tragisk at de i det hele tatt er til stede.
– Det er en trist milepæl for verden at vi er etterspurte i å forsvare Europa mot luftangrep, sier styrkesjefen.
KAMPFLY: F-35 har utført oppdraget i Polen. Denne gangen var de på vingene to ganger etter store missilangrep i Ukraina.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
Han tror samarbeidet med Nederland har vist at de vil være ettertraktede om det blir en nytt oppdrag i fremtiden.
– Det er sannsynlig at
vi blir spurt igjen. Da er det jo enda viktigere å gjøre det enda mer effektivt i
fremtiden, sier «Dolby».
Blir det flere oppdrag, er ambisjonen å stille med færre
folk og ressurser for ta mindre bort fra Ørland.
– Jeg synes det er givende, og det
er dette vi trener for. Vi er godt forberedt, så vi er klare til
å stille opp, sier Hanche.