FORSVARSINDUSTRI: Med denne maskinen kan Maskinering AS blant annet behandle CV90-vogner. F.v.: Kjell-Ivar Ysland, Knut-Ole Ysland og Nikolai Nilsen.

– Vi må kunne reparere og produsere selv her i landet

Maskinering AS i Bodø ønsker å åpne en ny dør for Forsvaret i Nord-Norge. Men da trengs et «push» fra politikerne. 

Publisert

BODØ (Forsvarets forum): – Den vil vi ha hit, sier Knut-Ole Ysland.

Han ser ut vinduene nesten helt nede ved sjøkanten i Bodø, og peker på en fransk fregatt som seiler inn mot byen. 

Sammen med brødrene Kjell-Ivar, Tor-Einar og Jan-Peter driver de Maskinering AS, et mekanisk verksted som har vært familiedrevet siden 1974.

I snart 30 år har Forsvaret vært en viktig kunde av Bodø-firmaet, men Maskinering sikter høyt innen forsvarsindustrien.

FREGATTBESØK? En fregatt er på vei til Bodø, men Maskinering AS drømmer om at slike fartøy kan legge til kai hos dem.

– Vi har kapasiteten her i Bodø til å kunne produsere langt mer enn vi gjør i dag. Anlegget og folkene er klare, det vi trenger er å få et push fra politikere – at de ser hvor strategisk det er å legge produksjon og vedlikehold til Bodø og Nord-Norge, Kjell-Ivar Ysland.

– Ekstremt strategisk beliggenhet

Gjennom årene har Maskinering AS utført mange oppdrag for Forsvaret – både produksjon, ombygging og reparasjon ute på militære anlegg. De siste årene har stadig mer av arbeidet blitt gjort på verkstedet i Bodø.

I 2017 landet bedriften en god kontrakt med BAE Hägglunds, hvor Maskinering bearbeider deler til svenske CV90-vogner sammen med Ritek på Levanger. 

VERKSTED: Det er både sivile og militære oppdrag som utføres i fasilitetene i Bodø.

Nå drømmer Ysland-brødrene om å bli en mye større aktør i forsvarsindustrien. De nevner flere grunner til at Maskinering AS bør være attraktiv for Forsvaret – og legger spesielt vekt på beliggenheten. 

– Vi ligger midt i skipsleia, og båter kan legge til rett utenfor fabrikken. Flyplassen er ti minutters kjøretur unna, og det er bare fem minutter til jernbanen og Nato-kai, sier Kjell-Ivar Ysland.

PAKKET INN: Dette er kroppen til en CV90-vogn, klar for å bygges om i Bodø.

I august var forsvarsminister Tore O. Sandvik på besøk for å skaffe seg et inntrykk av hva bedriften kan tilby. Maskinering AS hadde et klart budskap til statsråden.

– Vi må ha forsvarsindustri i Nord-Norge også. Det går ikke an at skadde vogner, eksempelvis produsert i Korea, skal sendes helt tilbake dit for reparasjon. Det tar altfor lang tid. Vi må kunne reparere og produsere selv her i landet, sier Knut-Ivar.

Sandvik skriver i en e-post til Forsvarets forum at regjeringen vil legge til rette for tettere samarbeid mellom forsvarssektoren og privat sektor.

– Vi er avhengig av hele industrien for å lykkes med forsvarsløftet. Samarbeidet må skje både lokalt, regionalt, nasjonalt og med alliert industri, skriver Sandvik. 

Statsråden opplyser at det allerede er forsvarsindustri i mange norske kommuner. 

– For at norsk forsvarsindustri skal kunne utvikle seg og vokse på en god måte i møte med økt internasjonal etterspørsel, er den helt avhengig å samarbeide med og å utveksle læring og kompetanse med resten av norsk industri og næringsliv, skriver Sandvik. 

SENTRALT: Maskinering AS ligger like utenfor Bodø sentrum, og helt nede ved sjøkanten.
BRØDRE: Kjell-Ivar (t.v.) og Knut-Ole Ysland arbeider med CV90-vogner, men ønsker å bli større på forsvarsindustri.

Ysland-brødrenes budskap får støtte av Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening (FSI). Administrerende direktør Torleiv Opland sier det skjer mye i norsk forsvarsindustri, og håper det blir enda mer utbredt i nord. 

– For å bygge beredskap og understøtte Forsvarets virksomhet i fred, krise og krig, vil det være behov for at bedrifter over hele landet bidrar, også nord i landet. Her er det viktig at næringslivet og myndighetssiden har god dialog for å klargjøre behov og hva som skal leveres, slik at næringslivet kan innrette seg, skriver Opland i en e-post. 

Vil utvide for Forsvaret

Det mangler ikke på ambisjonene til det mekaniske verkstedet. Et helt nytt bygg og en dypvannskai til å ta imot fartøy – som en fransk fregatt – er allerede skissert. 

– Det burde være interessant for totalforsvaret. En kai rett ved fabrikken er også nyttig for marinen, siden vi allerede utfører mye arbeid på både sivile og militære fartøy, sier Kjell-Ivar.

DRØMMEN: Maskinering AS ønsker å bygge et helt nytt bygg (til venstre) kun for forsvarsindustri, samt en kai som kan ta imot militære fartøy. I bakgrunnen ligger Bodø sentrum.
RESTER: Maskinene som brukes er millimeterpresise. Det gjør at bitte små metallbiter skjæres bort.

De ser også for seg å kunne være en beredskapsbase i nord for blant annet reparasjon og produksjon dersom det skulle oppstå en krisesituasjon, som ved en eventuell krig i Finnmark. 

– Eller materiell fra Ukraina som kan komme langs sjøen, sier Knut-Ole.

Ysland-familien ønsker å reparere og bygge om CV90-vogner, de nye leopard-vognene, K9-artilleri og ta imot ulike fartøy, som fregatter.

Forsvarsminister Sandvik synes det er viktig med bedrifter som kan bidra med det som trengs.

– Regjeringen er opptatt av at vi skal ha en konkurransedyktig og kompetent forsvarsindustri som leverer viktige nisjeprodukter for det norske Forsvaret, til Ukraina og allierte. Det er bra både for norsk og alliert beredskap i krise og krig, skriver Sandvik.

De har tatt opp flere lærlinger enn vanlig for å ruste seg til flere storkontrakter til Forsvaret. 

Ifølge brødrene er Maskinering AS det største verkstedet som har så mange ulike kapasiteter som kan treffe forsvarssektoren. 

FASILITETER: CNC-operatør Nikolai Nilsen holder styringen på en stor maskin som bidrar i ombyggingen av CV90-vogner.

– Helt nødvendig

Maskinering AS vil også produsere granater. Ikke selv sprengstoffet, men maskindelene som trengs for å lage det.

Ysland-brødrene mener det er avgjørende for både beredskap og arbeidsplasser at Nord-Norge får en større rolle i norsk forsvarsproduksjon.

– Det er helt nødvendig for totalforsvaret at også Nord-Norge får være med. Det handler både om strategi, beredskap og å skape spennende arbeidsplasser som gjør at ungdommen blir i nord, sier Kjell-Ivar.

– Vi ønsker å produsere det som Forsvaret og våre allierte trenger – og som vi vet vi kan levere, sier Knut-Ole.

Opland i FSI sier det er en positiv utvikling hvor kommuner og regioner tilrettelegger for forsvarsindustri, blant annet ved å opprette næringsklynger. Opland håper samtidig at flere bedrifter knyttet til forsvarsindustri etablerer seg i nord.

– Bedriftene vil nødvendigvis etablere seg der rammebetingelsene og forutsetningen for lønnsom drift er best. Blant annet vil tilgang på kompetanse og kapital være viktig, og noe ulike myndigheter eventuelt må tilrettelegge for dersom man ønsker å påvirke hvor forsvarsindustrien skal etablere seg, skriver han i en e-post. 

Powered by Labrador CMS