Nyheter
BERGEN: Fabrikklokalene til Bergen Engines AS.
Foto: Bjørnar Morønning / NTB
E24: Bergen Engines salg kunne ha kostet regjeringen 150 millioner kroner
En rapport fra Forsvaret som E24 har fått innsyn i viser at Forsvarsdepartementet ba Forsvaret vurdere kostnadene av et salg.
Salget av Bergen Engines til det russiske selskapet Transmashholding kunne kostet Forsvaret over 150 millioner kroner. Ifølge dokumenter E24 har fått innsyn i, ba Forsvarsmateriell Forsvarsmateriell (FMA) vurdere kostnadene ved et eventuelt salg.
Oppdraget fra Forsvarsdepartementet kom i starten av mars, etter E24 hadde skrevet flere saker om det planlagte salget. Forsvarets kontrakter med Bergen Engines omfatter motorer på både eksisterende og planlagte skip. I tillegg kommer kontrakter for service og vedlikehold på motorene.
Dersom russere overtok eierskapet til Bergen Engines måtte Forsvaret ha sett seg om etter en ny leverandør.
Det uttalte forsvarssjef Eirik Kristoffersen til TV 2 før salget var endelig stanset. Å følge forsvarssjefens krav ville kostet minst 150 millioner kroner, og flere år med forsinkelser, ifølge en rapport fra FMA E24 har fått innsyn i.
Les også: Togprodusent frykter spionasje fra selskapet som ville kjøpe Bergen Engines
Motorer på minst ni skip
Oppdraget fra departementet var å vurdere konsekvensene av å avslutte kontraktene med Bergen Engines. Forsvarsmateriell tolket dette til å bety å fjerne samtlige Bergen Engines-motorer på Forsvarets skip.
Å kjøpe nye motorer til kystvaktskipene i den nye Jan Mayen-klassen ville kostet rundt 50 millioner kroner pr.skip. Det gir en total kostnad på 150 millioner for leveransen til de tre nye kystvaktskipene i klassen, skriverFMA i rapporten, som kom i mars.
Flere felt er sladdet i rapporten. Fra før er det kjent at også etterretnings skipet «Marjata» har motorer fraBergen Engines. Dermed er det Bergen Engines-motorer på minst ni av Forsvarets skip.
Les også: Bergen Engines-sjefen forbauset over oppstyret
Ikke nok til å stanse salget
Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) har flere ganger gitt uttrykk for at det ikke er aktuelt å la et russiskeid selskap drive vedlikehold på Forsvarets skip. Samtidig har han slått fast at konsekvensene for kontraktene mellom Forsvaret og motorfabrikken var mulig å håndtere, og ikke var grunnlag nok til å stanse salget.
– Det mener jeg står seg ennå, uttalte Bakke-Jensen i høringen på Stortinget i april, god tid etter rapporten fra FMA var levert.
Da hadde regjeringen allerede bestemt seg for å stanse salget av Bergen Engines.
Les også: Dette er oligarkene som vil kjøpe Bergen Engines