BEREDSKAP: Knut Storberget (foran til venstre), leder av Forsvarskommisjonen, har uttrykt at kommunene bør være forberedt på krig. Er det nødvendig?Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
Må kommunene bygge beredskap for krig?
Noen kommuner har allerede begynt å bygge opp beredskapslager for mat. Er trusselen så påtakelig at dette er nødvendig, eller er det feil bruk av knappe kommunale midler?
Odd Jarl BorchNord universitet, tidligere medlem av totalberedskapskommisjonen.
Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Den siste tiden har det vært en økende diskusjon om vi
står ovenfor en reell krigsfare i Norge. Totalberedskapskommisjonens rapport
fikk tittelen «Nå er det alvor».
Annonse
Knut Storberget, statsforvalter og leder av
Forsvarskommisjonen har uttrykt at kommunene bør være forberedt på krig.
Statsforvalterne har blitt bedt av
Helsedirektoratet om å beskrive status i primærhelsetjenesten, og i hvilken
grad en har planverk for hendelser knyttet til sikkerhetspolitiske kriser og krig.
Mange spør seg nå om kommunene må bygge opp en beredskap for væpnede konflikter,
i en situasjon der kommunene sliter med normalberedskapen, og der penge- og
personellmangel truer de grunnleggende kommunale tjenestene.
Trang kommunal økonomi
Russernes hemningsløse krigføring i Ukraina og ukrainernes
droneangrep nært til Norge gjør folk urolige. I tillegg kommer en oppskalering av
den uforsonlige konflikten i Midtøsten som fort kan få vidtrekkende følger.
Mange spør seg nå om væpnet konflikt er noe norske
lokalsamfunn kan bli utsatt for. Og bør en bygge opp en beredskapskapasitet for
krig i kommunene?
Noen kommuner har allerede begynt å bygge opp
beredskapslager for mat. Er trusselen så påtakelig at dette er nødvendig, eller
er det feil bruk av knappe kommunale midler?
Totalberedskapskommisjonen vektla kommunenes sentrale
posisjon i den lokale beredskapen. Kommunene har ansvaret for å koordinere de
lokale ressursene i sitt område i hele krisespekteret.
Kommisjonen la vekt på at
alle kommunene skulle ha oppdaterte planverk også for de mest alvorlige
krisene, og en administrativ kapasitet for koordinering av alle typer kriser.
Med
dagens trange kommunale økonomi var kommisjonen klar på at en slik kapasitet
burde finansieres av Staten.
Å bygge en slik beredskapsorganisasjon vil være krevende nok,
ikke minst for de mindre kommunene. Hva så med en krigsberedskap? Hva innebærer
denne?
Diffuse svar
Forsvarssjef Eirik Kristoffersen har vært klar på
at det ikke er noen umiddelbar krigsfare i Norge, men at vi må være bekymret og
forberedt på det verst tenkelige.
Totalberedskapskommisjonen understreket at
Forsvaret måtte klargjøre hva som skal være de dimensjonerende scenariene og
bestillingen til den sivile beredskapen i sikkerhetspolitiske kriser og krig.
Så langt har svarene fra Forsvaret vært diffuse, noe som også er påpekt av kommunesektorens interesseorganisasjon (KS). Våre naboland er her kommet mye lengre. For få
dager siden kom en egen utredning i Sverige som omhandler kommunenes
krigsberedskap. Blant annet skal kommunene være i stand til å opprettholde
samfunnsviktige funksjoner i to uker i alvorlige kriser og krig.
Det kreves nå en klar melding fra Forsvarets side hva angår
krav til kapasiteter inn i totalforsvaret; infrastruktur som veier og havner, beredskapslagre,
personell, kompetanse og mobiliseringskapasitet.
Men bør en også stille større krav til Forsvaret for
totalforsvaret? Bør forsvarssjefen se nærmere på egne doktriner når det gjelder
oppfølgingsansvar, hvis en ønsker en skjerpet sivil krigsberedskap?
Angrep på sivilbefolkningen
I en ny rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt
belyses hvordan angrep på sivilbefolkningen og sivil infrastruktur er et
sentralt ledd i Russlands krigføring i Ukraina.
Rapporten slår fast at den
sivile robusthet, beskyttelse av infrastruktur og den sivile egenberedskapen i
større grad enn tidligere tenkt påvirker samfunnets utholdenhet i krig, og må
inkorporeres i den militære planleggingen.
Da bør en spørre seg om bevilgningene
til Forsvaret, som nå er godt over to prosent av BNP-kravet til Nato, i større grad
prioriterer kapasiteter og øker robustheten på sivil side?
I alle fall i de
områder som vil være særlig utsatt og vil spille en sentral rolle i en krigsmobilisering,
som regionene fra Trøndelag til russegrensen.
Forsvaret kan bidra bredt
Det er i Forsvaret kompetansen
finnes. Forsvaret har muligheter til å bidra bredt, med situasjonsforståelse, planverk,
forsyningsberedskap, sikring av kritisk infrastruktur og ikke minst helseberedskap.
Kan en for eksempel tenke seg et utvidet mandat for og ikke minst ressurser til
Forsvarets sanitet med det mål å gjøre kommunelegetjenesten, de prehospitale
tjenestene og sykehusene i potensielle krigssoner mer robuste?
Et eksempel på en slik tilnærming er lovnader fra forsvarssjefen om militære stillinger til Narvik sykehus som krigssykehus. Bør forsvarssjefen ta en fot i bakken når det gjelder den heseblesende satsingen i
den skarpe enden og tenke militære bidrag til et bredere totalforsvar?
Med
ressurser som er i kontinuerlig bruk i det sivile og ikke innestengt i leire i
påvente av krig. Et nærliggende eksempel er Forsvarets styrking av Heimevernet.
HV har en særlig oppgave når det gjelder oppfølging av det sivil-militære samarbeidet.
Hva med å bygge ut en sivil støttestyrke i HV med kapasiteter til å følge opp
kommunene på bred basis?
Mer prekære behov
Forsvaret har for eksempel i sine ruller tilgang til
veteraner med omfattende erfaring fra konfliktfylte operasjoner. Disse kan
bidra både med kompetanse, utvikling av planverk, inklusiv
kontinuitetsplanlegging, med rutiner og øvelser, så vel som gap-analyser
knyttet til krigs-scenarier.
I den kommende stortingsmeldingen om totalberedskap er det å håpe på at Regjeringen
tenker «utenfor boksen», og ser på hvordan en kan øke tilliten til totalforsvaret
gjennom å utnytte Forsvaret til en klargjøring og styrking av sivil beredskap, herunder
beredskapen i kommunene.
Helsedirektoratets undersøkelse vil vise at kommunene har
mer prekære behov å dekke enn beredskap for krig, og at behovet for et
kollektivt beredskapsløft er stort.