Nyheter

– Det er mange ganger så bra

Alle 16 SAR Queen-helikoptrene til Redningstjenesten er nå i drift i Norge.

BREDT SAMMMENSATT: Den norske redningstjenesten er et bredt sammensatt apparat som bygger på samarbeid mellom statlige, kommunale og frivillige aktører.
Publisert Sist oppdatert

Tips oss!

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– SAR Queen er mange ganger bedre Sea King, sier sjef for Luftforsvaret Øivind Gunnerud til Forsvarets forum.

– Det kan ta flere passasjerer, løfte tyngre, fly mye lengre, fortsetter han. 

I september 2020 ble det første SAR Queen-helikopteret tatt i bruk på Sola. Med leveransen av det siste redningshelikopteret i juni 2025, er alle de 16 nye helikoptrene av typen AW101 – bedre kjent som SAR Queen – nå i drift på alle de seks redningshelikopterbasene.

Helikopteret har betydelig bedre rekkevidde enn forrige generasjons redningshelikoptre, samt høyere hastighet, evne til å operere i isingsforhold og krevende terreng og avanserte sensorer, inkludert et mobilsporingssystem som allerede har reddet liv. 

BEREDSKAPSTOPPER: Direktør for Hovedredningssentralen Jon Halvorsen, justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen og sjef i Luftforsvaret Øivind Gunnerud.

Når minuttene teller

– Minutter teller for å redde liv. Med de gamle helikoptrene måtte vi av og til fly ut i fjordene og rundt i noen værforhold. Dette helikopteret kan fly i det meste av vær, det er viktig, sier Gunnerud.

Helikopteret er utstyrt med avansert teknologi og systemer som også krever må driftes.

SAMARBEID: Helikoptrene brukes til søk og redning, men også til helse- og politibistand, og er tilgjengelige hele døgnet – året rundt. De 16 nye helikoptrene flyr ut fra basene på Rygge, Sola, Florø, Ørland, Bodø og Banak.

– Det krever eksempelvis flere personer som kan avionikk, og kanskje noen færre med skiftenøkkel. Derfor vil det bli en liten endring i hvordan vi understøtter og reparerer helikopteret. Så skal vi trekke noe erfaring, og så sammen med Justis- og beredskapsdepartementet så lander vi hvordan den endelige organiseringen skal være, og hvordan dette skal driftes, sier Gunnerud.

Som en del av dette ble en egen treningsavdeling etablert på Sola i fjor. Fordi de nye helikoptrene brukes mye mer enn de gamle, har det vært mindre kapasitet til å trene nytt personell.

REDNINGSDEMO: Et av SAR Queen helikoptrene var i luften for å demonstrere heiseoperasjon fra sjø.

– I verdensklasse

Anskaffelsen av de nye helikoptrene setter en ny standard for redningsberedskapen i Norge, og gjør den raskere, sikrere og mer kapabel enn noen gang før.

– Dette er historisk milepæl for norsk redningstjeneste. Med SAR Queen har vi fått et redningshelikoptersystem i verdensklasse. Dette markerer ikke bare slutten på en omfattende anskaffelsesprosess, men også begynnelsen på en ny æra for søk- og redning i Norge, oppgir justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen i en pressemelding

Fakta om anskaffelsen

SAR Queen

  • Produsent: Leonardo Helicopters/ AgustaWestland
  • Hestekrefter: 3 x 2041 (tre motorer)
  • Marsjfart: 278 km/t
  • Rekkevidde: 266 nautiske mil (ca. 500 km)
  • Besetning: Seks personer
  • Antall helikoptre: 16
  • De nye helikoptrene kan fly lenger, raskere og har bedre evne til å operere i dårlige vær enn de gamle Sea King-maskinene.
  • Bedre utstyr for navigasjon, søk og deteksjon gjør det mulig å redde folk mer effektivt, gjennom bruk av avanserte sensorer, kameraer og mobilpeileutstyr.
  • En større kabin og økt plass til avansert medisinsk utstyr gir mannskapet bedre arbeidsforhold – samtidig som det legger til rette for mer effektiv og profesjonell behandling av nødstedte under transport.
  • I 2024 brukte mannskapet i gjennomsnitt rett under 12 minutter fra alarmen gikk til helikopteret var i lufta.
  • 330-skvadronen gjennomførte totalt 2 068 oppdrag, hvorav 801 var søk- og redningsaksjoner, 1 041 var luftambulanseoppdrag, og 375 var utrykninger med bil i basens umiddelbare nærområde. Samlet flytid for året var 4 305 timer.
  • De nye helikoptrene eies av staten ved Justis- og beredskapsdepartementet, opereres av Luftforsvaret og styres operativt av Hovedredningssentralen. Det er HRS som har ansvaret for å forvalte redningshelikoptertjenesten i Norge på vegne av Justis- og beredskapsdepartementet.
  • Helikoptrene brukes til søk og redning, men også til helse- og politibistand, og er tilgjengelige hele døgnet – året rundt. De 16 nye helikoptrene flyr ut fra basene på Rygge, Sola, Florø, Ørland, Bodø og Banak.

Viktige milepæler

  • 2011 – Stortinget gir sitt tilsagn til å anskaffe nye redningshelikoptre og gjennomføre tilhørende infrastrukturtiltak (baseoppgraderinger og nye/oppgraderte landingsplasser på de største sykehusene)
  • 2013 – Kontrakt signeres med Leonardo, på kjøp av AW101
  • 2017-2024 – CHC drifter Florøbasen sivilt mens Luftforsvaret begynner arbeidet med å ta imot og fase inn de nye helikoptrene
  • 2017 – Første AW101 leveres I Norge
  • 2020 – Sola er første base som går på beredskap med SAR Queen
  • 2023 – Siste Sea King tas ut av drift på Rygge
  • 2024 – 330 skvadron kommer tilbake til Florø, og med det er SAR Queen i beredskap på alle seks basene
  • 2025 – Siste SAR Queen ankommer Norge
  • 2025 – Landingsplassen på Rikshospitalet ferdigstilles, som den siste av de nye landingsplassene i prosjektet.

Kilde: Justisdepartementet

BEREDSKAPSMINISTER: Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen under markeringen på Akershus festning.
Powered by Labrador CMS