Alle 16 SAR Queen-helikoptrene til Redningstjenesten er nå i drift i Norge.
BREDT SAMMMENSATT: Den norske redningstjenesten er et bredt sammensatt apparat som bygger på samarbeid mellom statlige, kommunale og frivillige aktører.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
– SAR Queen er mange ganger bedre Sea King, sier sjef for Luftforsvaret Øivind Gunnerud til Forsvarets forum.
Annonse
– Det kan ta flere passasjerer, løfte tyngre, fly mye lengre, fortsetter han.
I september 2020 ble det første SAR Queen-helikopteret tatt i bruk på Sola. Med leveransen av det siste redningshelikopteret i juni 2025, er alle de 16 nye helikoptrene av typen AW101 – bedre kjent som SAR Queen – nå i drift på alle de seks redningshelikopterbasene.
Helikopteret har betydelig bedre rekkevidde enn forrige generasjons redningshelikoptre, samt høyere hastighet, evne til å operere i isingsforhold og krevende terreng og avanserte sensorer, inkludert et mobilsporingssystem som allerede har reddet liv.
BEREDSKAPSTOPPER: Direktør for Hovedredningssentralen Jon Halvorsen, justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen og sjef i Luftforsvaret Øivind Gunnerud.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
Når minuttene teller
– Minutter teller for å redde liv. Med de gamle helikoptrene måtte vi av og til fly ut i fjordene og rundt i noen værforhold. Dette helikopteret kan fly i det meste av vær, det er viktig, sier Gunnerud.
Helikopteret er utstyrt med avansert teknologi og systemer som også krever må driftes.
SAMARBEID: Helikoptrene brukes til søk og redning, men også til helse- og politibistand, og er tilgjengelige hele døgnet – året rundt. De 16 nye helikoptrene flyr ut fra basene på Rygge, Sola, Florø, Ørland, Bodø og Banak.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
– Det krever eksempelvis flere personer som kan avionikk, og kanskje noen færre med skiftenøkkel. Derfor vil det bli en liten endring i hvordan vi understøtter og reparerer helikopteret. Så skal vi trekke noe erfaring, og så sammen med Justis- og beredskapsdepartementet så lander vi hvordan den endelige organiseringen skal være, og hvordan dette skal driftes, sier Gunnerud.
Som en del av dette ble en egen treningsavdeling etablert på Sola i fjor. Fordi de nye helikoptrene brukes mye mer enn de gamle, har det vært mindre kapasitet til å trene nytt personell.
REDNINGSDEMO: Et av SAR Queen helikoptrene var i luften for å demonstrere heiseoperasjon fra sjø.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
– I verdensklasse
Anskaffelsen av de nye helikoptrene setter en ny standard for redningsberedskapen i Norge, og gjør den raskere, sikrere og mer kapabel enn noen gang før.
– Dette er historisk milepæl for norsk redningstjeneste. Med SAR Queen har vi fått et redningshelikoptersystem i verdensklasse. Dette markerer ikke bare slutten på en omfattende anskaffelsesprosess, men også begynnelsen på en ny æra for søk- og redning i Norge, oppgir justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen i en pressemelding.
Fakta om anskaffelsen
SAR Queen
Produsent: Leonardo Helicopters/ AgustaWestland
Hestekrefter: 3 x 2041 (tre motorer)
Marsjfart: 278 km/t
Rekkevidde: 266 nautiske mil (ca. 500 km)
Besetning: Seks personer
Antall helikoptre: 16
De nye helikoptrene kan fly lenger, raskere og har bedre evne til å operere i dårlige vær enn de gamle Sea King-maskinene.
Bedre utstyr for navigasjon, søk og deteksjon gjør det mulig å redde folk mer effektivt, gjennom bruk av avanserte sensorer, kameraer og mobilpeileutstyr.
En større kabin og økt plass til avansert medisinsk utstyr gir mannskapet bedre arbeidsforhold – samtidig som det legger til rette for mer effektiv og profesjonell behandling av nødstedte under transport.
I 2024 brukte mannskapet i gjennomsnitt rett under 12 minutter fra alarmen gikk til helikopteret var i lufta.
330-skvadronen gjennomførte totalt 2 068 oppdrag, hvorav 801 var søk- og redningsaksjoner, 1 041 var luftambulanseoppdrag, og 375 var utrykninger med bil i basens umiddelbare nærområde. Samlet flytid for året var 4 305 timer.
De nye helikoptrene eies av staten ved Justis- og beredskapsdepartementet, opereres av Luftforsvaret og styres operativt av Hovedredningssentralen. Det er HRS som har ansvaret for å forvalte redningshelikoptertjenesten i Norge på vegne av Justis- og beredskapsdepartementet.
Helikoptrene brukes til søk og redning, men også til helse- og politibistand, og er tilgjengelige hele døgnet – året rundt. De 16 nye helikoptrene flyr ut fra basene på Rygge, Sola, Florø, Ørland, Bodø og Banak.
Viktige milepæler
2011 – Stortinget gir sitt tilsagn til å anskaffe nye redningshelikoptre og gjennomføre tilhørende infrastrukturtiltak (baseoppgraderinger og nye/oppgraderte landingsplasser på de største sykehusene)
2013 – Kontrakt signeres med Leonardo, på kjøp av AW101
2017-2024 – CHC drifter Florøbasen sivilt mens Luftforsvaret begynner arbeidet med å ta imot og fase inn de nye helikoptrene
2017 – Første AW101 leveres I Norge
2020 – Sola er første base som går på beredskap med SAR Queen
2023 – Siste Sea King tas ut av drift på Rygge
2024 – 330 skvadron kommer tilbake til Florø, og med det er SAR Queen i beredskap på alle seks basene
2025 – Siste SAR Queen ankommer Norge
2025 – Landingsplassen på Rikshospitalet ferdigstilles, som den siste av de nye landingsplassene i prosjektet.
Kilde: Justisdepartementet
BEREDSKAPSMINISTER: Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen under markeringen på Akershus festning.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum