Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Norge har stått uforberedt tre ganger:
9. april 1940, 22. juli 2011 og 24. februar 2022.
Annonse
Varslene var der, men vi
handlet ikke. Det var ikke informasjon vi manglet. Det vi ikke hadde, var
forestillingsevne.
Hver gang ble vi tatt på senga. Hver
gang trodde vi oss tryggere enn vi var. Tre dager som forandret Norge – og som
hver på sitt vis blottla svakheter i vår forestillingsevne, vår beredskap og
vår politiske kultur.
Er det tilfeldig at vi rammes
uforberedt? Eller finnes det et mønster i hvordan vi som samfunn forholder oss
til fare, vold og brudd med det normale?
Vi tror vi lærer. Men gang på gang
viser vi at vi ikke gjør det. Noe stanser oss, kanskje en kombinasjon av
selvbilde, treghet og frykt for å overreagere.
Hva om vi, uten helt å innrømme det,
har utviklet en kultur og struktur som gjør oss systematisk sene til å forstå
det utenkelige? Hva om det vi frykter minst, er nettopp det vi burde forberedt
oss mest på?
1940: Da krigen kom
Invasjonen kom ikke uten varsler.
Tyske skip var observert, etterretningen var bekymret, ryktene gikk. Tiltak ble
forsinket. Ordre uteble. Regjeringen måtte vekkes om natten. Konge og
statsråder flyktet gjennom snø og kaos. Soldater manglet våpen og ledelse.
Mange visste ikke en gang at krigen var i gang.
9. APRIL: Tyske soldater marsjerer nedover Karl Johansgate 9. april 1945.Foto: NTB
I ettertid ble dette forklart med
ressursmangel. Men kanskje var det noe dypere: en fornektelse. Historikeren
Olav Riste kalte det «manglende forestillingsevne». Man klarte ikke å se for
seg at Tyskland faktisk ville angripe et nøytralt Norge. Kanskje ønsket man
heller ikke å tro det.
Som Trygve Bratteli senere sa: «Vi
visste at det kunne skje. Men vi trodde det ikke ville skje med oss.»
2011: Da volden kom innenfra
Etterkrigstidens Norge bygget seg opp
som et fredelig, tillitsbasert samfunn. Så, en sommerdag i 2011, eksploderte en
bilbombe i regjeringskvartalet. Timer senere drepte en høyreekstremist 69 unge
mennesker på Utøya.
UTØYA: Kranser på kaia i Tyrifjorden 22. juli 2013, to år etter terrorangrepet på Utøya.Aleksander Andersen
Politiet brukte for lang tid.
Beslutningslinjene sviktet. Regjeringskvartalet var kjent som dårlig sikret.
22. juli-kommisjonen beskrev en kultur der varsler «falt mellom stoler», og der
forestillingsevnen om hva som kunne skje i Norge, var svak.
Et av kommisjonens mest presise funn er:
«Samfunnet har ikke i tilstrekkelig grad tatt inn over seg at ekstrem vold også
kan komme innenfra.»
Vi hadde informasjon. Men vi så ikke godt nok etter.
Forestillingen om hvem som kunne være farlig, var for snever.
2022: Russisk angrep
Allerede i 2018 advarte forsvarssjefen
om at Forsvaret var underdimensjonert. I 2019 anbefalte han styrket
landforsvar, luftvern og beredskap. Likevel ble ambisjonsnivået redusert. Gjennomføringen
ble utsatt. Den politiske løsningen endte under forsvarssjefens definerte
minimumsnivå.
OPPTRAPPING: En kolonne med russiske stridsvogner på Krym 18. januar 2022, en måned før fullskalainvasjonen av Ukraina.Foto: AP, NTB
Først etter Russlands invasjon av
Ukraina i 2022, kom et politisk omslag. Men det tok tid før dette ble omsatt i
konkret styrking. Langtidsplanen som kom i 2024, har sitt endepunkt i 2036, fjorten
år etter fullskala-krigsutbruddet.
Vi har etterretning. Vi har
informasjon. Likevel har tempoet vært lavt. Hvorfor? En forklaring kan ligge i
vår sikkerhetspolitiske kultur: høy tillit til Nato, lav vilje til å se
nasjonal beredskap som noe vi må stå for selv.
Et nordisk skille
Finland og Sverige reagerte raskt.
Finland doblet budsjettene, aktiverte totalforsvaret og søkte om Nato-medlemskap. Sverige
startet en massiv forsvarsreform.
Og Norge? Vi økte bevilgningene, ja.
Men hvorfor så gradvis? Kanskje fordi trusselbildet oppleves ulikt. Finland og
Sverige forholder seg til nærhet og historisk erfaring med russisk makt. Norge
forholder seg til allierte garantier og skiftende USA-politikk.
I alle tre krisene – 1940, 2011 og 2022 – manglet vi ikke informasjon. Det vi manglet, var handling.
Skyldes dette treghet? Er det fordi
ansvar pulveriseres i direktorater, utvalg og høringsrunder? Har vi skapt en
struktur der alle gir råd, men få eier gjennomføringen?
Konsensus: styrke
eller sovepute?
Konsensuskulturen vår gir stabilitet.
Men den kan også gjøre oss trege. Når alle står bak et kompromiss, er det lett
å si at ingen gjorde feil. Når ansvaret er delt, slipper alle unna det alene.
Forestillingsevne: er det vår svakeste beredskap?
Kanskje handler dette til slutt ikke
om vilje, men om evne. Evnen til å forestille seg det som ennå ikke har skjedd.
I 1940 trodde vi ikke Tyskland ville angripe.
I 2011 så vi ikke for oss at volden kunne komme innenfra.
I 2022 trodde mange ikke at Russland ville gå så brutalt til verks.
Og nå? Klarer vi å forestille oss det
neste bruddet med det normale?
En ny plakat på veggen
I Forsvaret henger det en plakat:
«Respekt. Ansvar. Mot.»
Den minner soldatene på hva som kreves når det gjelder.
Men kanskje trenger vi en ny plakat, på
veggene til de sivile lederne. I direktorater, departementer, kommuner og
regjeringskontorer.
Én som sier: «Ta ansvar, også utenfor ditt eget
område».
For kriser kjenner ikke sektorer.
Trusler bryr seg ikke om forvaltningsnivåer. Det utenkelige spør ikke hvem som
har budsjettansvar. Neste gang får vi kanskje ikke en ny sjanse. Vi har
informasjon. Vi har erfaringer. Vi har historiene.
Spørsmålet er: Har vi fortsatt
forestillingsevnen, og motet, til å handle i tide?