Morgendrillen

MORGENDRILLEN: Martin Hellum jobber i Sjøforsvaret, og ville helst delt feltrasjonen sin med sjef for nettopp Sjøforsvaret, Rune Andersen.

Takkelbefal Martin starter helst dagen i Tarzan-kjelleren om bord

Han ville helst delt en feltrasjon med sjef for Sjøforsvaret Rune Andersen, for å diskutere hvordan man kan sikre at dyktig personell får jobb etter førstegangstjenesten.

Publisert Sist oppdatert

I spalten «Morgendrillen» stiller Forsvarets forum de samme spørsmålene på e-post til en rekke personer som har en eller annen tilknytning til Forsvaret.

Navn: Martin Hellum

Alder: 34

Yrke: Båtsmann/takkelbefal. Takkelavdelingen er fartøyets dekksavdeling, med ansvar for drift og vedlikehold av alt dekkutstyr.

Sted: KNM Nordkapp.

Når og kanskje viktigst hvordan står du opp om morgenen?

– Har på vekking klokken 06:00, så spretter jeg opp og starter med iskaldt vann i ansiktet før jeg hiver på meg treningstøyet for en treningsøkt i Tarzan-kjelleren (trimrommet om bord).

– Enten en HIIT (høyintensiv intervalltrening, journ. anm.) eller løpeøkt er å foretrekke når jeg trener før frokost.

Hva er det første du gjør?

– Etter treningsøkten er ferdig, er det frokost 07:30, før man trekker opp i offiserssalongen for en kaffekopp og noe rolig på radioen. Gjerne funk-, lounge- eller jazzmusikk

Når starter arbeidet?

– 08:15 starter jeg arbeidsfordelingen og morgenmøte med de vernepliktige i dekksdetaljen om bord.

Pensko eller feltstøvler?

– Ingen av delene, det går i vernesko . Gjerne av den lave typen med lufting!

Pumpe jern eller løpe maraton?

– Det må være en kombinasjon. Jeg liker å løpe, men ikke fire mil. Glad i å trene styrke og kondisjon annenhver dag :)

Beste triks for velferd på øvelse?

– Øvelse om bord må være en søk-og redningsøvelse i Sjøbjørn (mann-over-bord båten). Da er det viktig med kaffe, kjeks og varme klær.

SJØFORSVARET: Martin Hellum jobber på KNM Nordkapp, som tidligere tilhørte Kystvakten. I dag er fartøyet en del av Marinen.

Rareste kulturkrasjopplevelse på øvelse med andre lands styrker?

– Jeg var i Middelhavet i 2016-17 med skipet Siem Pilot for å redde flyktninger. Dagen før et redningsoppdrag så vi filmen «13 Hours, the Secret Soldiers of Benghazi». Den handler om en amerikansk ambassade som blir beskutt og hvor ansatte ved den amerikanske basen skal reddes ut. På slutten av filmen kommer det biler i høy hastighet mot ambassaden, og de vet ikke om det er venn eller fi. Den amerikanske sikkerhetsvakten viser tegnet for «hang loose» til sjåføren, som responderte med samme signal tilbake og alt var good.

– Dagen derpå skjedde det samme med oss. Jeg var i ett redningsoppdrag hvor en båt med migranter hadde kantret og det var mange som lå i vannet, både levende og livløse. En båt kom i høy hastighet mot oss, og vi var usikre på om det var venner eller fiender.

– Vi så våpen, men valgte å strekke opp armen og gi «hang loose»-signalet. De bekreftet i retur og skulle bare hjelpe til. De hadde tatt opp barn som hadde druknet og ville overlevere dem til oss. Det viste seg å være libysk kystvakt.

Hvem ville du aller helst delt en pose FR (feltrasjon) med og hvorfor?

– Jeg ville delt en FR med sjef for Sjøforsvaret Rune Andersen og diskutert hvordan vi kan sørge for at våre dyktige vernepliktige kan få en jobb direkte etter fullført førstegangstjeneste. Det er trist å måtte dimittere så mange dyktige folk som ønsker en jobb videre i systemet.

Smartklokke – yay or nay?

– Må ha! Har en Garmin Fenix som jeg ikke klarer meg uten. Dagen er styrt av antall søvnpoeng og restitusjonstid når det kommer til trening.

Hva er den største utfordringen akkurat nå, for din arbeidsplass konkret og for Forsvaret generelt?

– Min største utfordring nå er innfasing av den nye Jan Mayen-klassen i Kystvakten, som skal overta etter Nordkapp-klassen som har seilt i 40 år. Kystvakten venter på det andre skroget, KV Bjørnøya, som er forsinket i henhold til planlagt overtagelsesdato.

– Vi får ikke tatt over fartøyet før det formelle er på plass, som gjør at familiarisering og oppøving blir utsatt utover høsten, som igjen gir mindre tilgjengelighet og operativitet i Barentshavet.

– Vi venter også på å få på plass nye helikoptere om bord, ettersom kontrakten med NH-90 er terminert.

Powered by Labrador CMS