Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
I november 2019 bestilte Bundeswehr 20 pilotredningsbiler. Det gjennomføres nå testing av kjøretøyene, før overlevering til Det tyske forsvaret, ifølge magasinet Europäische Sicherheit & Technik.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Pilotredningsbilen er basert på en lastebil av typen Mercedes Arocs. Den er utstyrt med en utvidbar arbeidsplattform koblet til en hydraulisk arm med en rekkevidde på 20 meter.
Plattformen kan plasseres i ønsket høyde og har plass til tre brannmenn som kan utføre redningstiltak. Skadde piloter eller materiell kan plasseres på arbeidsplattformen som deretter kan heises i sikkerhet.
Serieproduksjon av pilotredningsbilene starter etter at testene er utført og kjøretøyet er godkjent for bruk.
PLATTFORM: Kjøretøyet ,med plattformen som har plass til tre brannmenn, i forbindelse med testing.FOTO: BAINBw
Ubemannet pilotredning fra lufta
Tyskland er ikke det eneste landet som ønsker å ta i bruk nytt materiell i forbindelse med pilotredning. Det amerikanske luftforsvaret ser på muligheten for å benytte ubemannede fartøy for å hente ut piloter som har som har måtte skyte seg ut.
I en utlysning har Air Force Research Laboratory tidligere bedt om informasjon om en ubemannet plattform som kan frakte to til fire personer med en rekkevidde på minimum 185 kilometer.