Nyheter

Åpnet midlertidig bru på Rena

Den 64 meter lange brua fra Forsvarsbygg og Hærens ingeniørsoldater er den første med så stort spenn uten brokar og flyteelementer til å støtte brospennet.

ÅPNET: Et pansret kjøretøy krysser nyåpnet midlertidig bru over Rena elv. Brua vil være viktig for øvelser for norske og allierte soldater.
Publisert Sist oppdatert

Torsdag ble den midlertidige brua «Hertzberg bru» over Rena elv formelt åpnet og tatt i bruk.

Det er første gang i Norge at man har bygd ei bru med så stort spenn, uten at det bygges brokar eller flyteelementer som støtter brospennet, ifølge en pressemelding fra Forsvarsbygg.

Den 64 meter lange brua har en klassifisering som betyr at alle Forsvarets kjøretøyer kan benytte brua, som også vil være åpen for sivil trafikk. 

Den amerikanskproduserte stålbrua ble montert sammen før den ble skjøvet over og plassert på de brukarene på hver sin side av elva. 

Forsvarsbygg og Statens vegvesen har samarbeidet om oppdraget og det er Forsvarsbygg og Hærens ingeniørsoldater som har fått brua på plass.

Kollapset

Bakgrunnen for bruprosjektet er at Tretten bru i Gudbrandsdalen kollapset i 2022. Da ble alle tilsvarende bruer deklassifisert, noe som blant annet gjaldt Kjøllsæterbrua på Rena. 

Denne brua benyttet Forsvaret seg av for å komme seg mellom Rena leir og regionfelt Østlandet. Etter deklassifiseringen kunne ikke lenger brua benyttes til sitt opprinnelige formål fordi den ikke har kunnet ta transport over 7,5 tonn.

ÅPNET MED KNIPETANG: Hertzberg bru ble offisielt åpnet 18. desember 2025. Sjef Hæren, generalmajor Lars S. Lervik klipper piggtråden for å offisielt åpne Hertzberg bru. Til venstre er områdeleder i Forsvarsbygg, Rune Ottem. Til høyre er ordfører i Åmot Ole Erik Hørstad.
FRA VENSTRE: Områdeleder Rune Ottem (Forsvarsbygg), generalmajor og Sjef Hæren Lars Lervik, ordfører i Åmot kommune Ole Erik Hørstad (H), avdelingsdirektør Jan Erik Johansen (Forsvarsbygg) og prosjektsjef Anders Martinsen (Forsvarsbygg).
SJEF HÆREN: Generalmajor Lars Lervik foran den nye brua.
UNDER KONSTRUKSJON: Ingeniørsoldater fra Skjold bygger den nye beredskapsbrua over Renaelva. I 2022 raste en bru i Gudbrandsdalen, alle tilsvarende bruer ble dermed deklassifisert. Det gjaldt blant annet Kjøllsæterbrua på Rena, ei bru Forsvaret benyttet seg av for å komme seg fra Rena leir og inn i regionsfelt Østlandet. Etter deklassifiseringen har en omvei på over en mil blitt alternativet for Forsvarets transport.
TUNGTRANSPORT: Stridsvogn over Hertzberg bru på markeringen hvor brua ble åpnet og tatt i bruk.
Brolegger fra Ingeniørvåpenet på veg over den nye brua.

Militær trafikk har måttet rutes en lang omvei gjennom sivile områder, som er tidkrevende, kostbart og medfører slitasje både på materiell og sivilt veinett. 

Nedklassifiseringen av trebrua har også hatt konsekvenser for skogsdrift.

Totalforsvar

Samarbeidet om den nye brua er totalforsvarstankegang, beredskapsarbeid og sivil-militært samarbeid i praksis, ifølge Forsvarsbygg. 

Under markeringen ble den nye brua krysset av flere militære kjøretøy for å demonstrere at brua skal binde sammen Rena leir med regionfelt Østlandet, er et av Forsvarets viktigste «klasserom» i Sør-Norge.

Mesteparten av soldatene som jobber på brua, er ingeniørsoldater som hadde innrykk i august 2025, i ingeniørbataljonen på Skjold i indre Troms. 

Den midlertidige brua har fått navnet Hertzberg bru etter Jens Skjelderup Hertzberg, tidligere generalinspektør for Ingeniørvåpenet, skriver Forsvarsbygg i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS