fregatter
Verftsdirektør advarer mot å velge USA som fregattpartner
Tyskland og Norge bygger ubåter sammen, og tyskerne ønsker nytt samarbeid på fregatter. – Topp prioritet i Berlin, sier ambassadør.

I løpet av året skal Norge bestemme seg for hvem de vil samarbeide med og kjøpe fregatter av. Tyskland, Frankrike, Storbritannia og USA er de fire landene som står om.
Under et besøk i Oslo med fregatten Nordrhein-Westfalen forteller tyskerne hvordan de vil overbevise Forsvarsdepartementet om å velge dem.
– På vegne av den tyske regjeringen vil jeg si at det stadig nærere forholdet til Norge er politisk ønsket og er av topp prioritet i Berlin. Vi ønsker å være en mer nord-atlantisk nasjon, og Norge er en god venn og nær partner, sier Tysklands ambassadør til Norge Detlef Wächter.
Norge og Tyskland samarbeider allerede om nye ubåter. I løpet av året kan forholdet bli enda tettere og betydningsfullt.
– Jeg ser hvor nært vennskapet vårt er. Det er uten sidestykke i Nato at to land virkelig opererer identiske ubåter slik Norge og Tyskland gjør det. Dette vil vi gjøre igjen med overflatefartøy, sier Wätcher.
– Helt annerledes
– For å være tydelig: Vi har en russisk trussel – en økende trussel. Det er åpenbart at vi må jobbe tettere sammen og reagere i Nato, sier viseadmiral Frank Lenksi.
Han er kommandøren for den tyske flåten og visesjef for den tyske marinen. Med et ubåt-samarbeid som så langt har fungert, håper han Norge igjen går for Tyskland som partner i en så viktig kapasitet.
– Alle kan selge et skip, men dette vil være et partnerskap fra industri til industri, marine til marine og offiser til offiser.

Fregatten som er til kai like nedenfor Akershus Festning er av F125-klassen. Fregatten som tilbys Norge er en modernisering – F127. Den har enda ikke blitt bygget ennå.
En del detaljer er ikke spikret, men den vil ha anti-ubåt-kapasiteter - som Norge etterspør – samt ballistisk missilforsvar, ifølge Lenski.
– Vi tar med lærdommer inn i byggingen av den nye klassen. Det nye skipet vil være helt annerledes, men alt som har fungert vil bli kopiert til vårt nye system, sier admiralen.
Sår tvil om leveranse
Akkurat som med ubåtene, er det Thyssenkrupp MarineSystemes (tkMS) som eventuelt vil bygge fregattene.
– Jeg er ganske sikker på at alle kollegene mine i de andre selskapene, de kan også bygge skip, og de gjør det bra. Men vi kan tilby to ting som skiller oss fra de andre, sier administrerende direktør Oliver Burkhard.
De to tingene handler om partnerskapet som allerede finnes og industrielt samarbeid. Ved å la samme verft bygge både ubåter og fregatter, tror han blir gunstigere for skattebetalerne.

Verftsdirektøren sier de skal klare å ha første fregatt klar til 2031, senest i 2032. Norge har derimot planlagt for å få det første fartøyet i 2030.
Forsker ved Sjøkrigsskolen Tor Ivar Strømmen har tidligere uttalt at han ikke tror Tyskland kan levere fregattene innenfor en rimelig tidsramme.
– Jeg er ikke i tvil og er optimistisk. Vi har åpnet et nytt verft i Wismar , lenger øst i Tyskland. Det dobler vår kapasitet, og vi kan bygge fregattene i et helt nytt verft, svarer han.
En avtale med Tyskland kan innebære at deler av fregatten kan bygges i Norge, sier Thyssenkrupp-sjefen.
Burkhard advarer samtidig om å velge USA som partner.
– Det er en storebror som sitter på den andre siden av Atlanterhavet som ikke tilbyr noe utenom. Så hvis du kjøper noe fra dem, er du bare en kunde. Fra mitt ståsted kommer ikke amerikanerne til å tilby noe samarbeid, sier han.