Nyheter

FLYSJEF: Mark Sparrow er sjef for jagerfly og helikoptre hos den britiske hangarskipgruppen. Bildet er tatt 21. november 2022.

F-35-sjef: – Halvparten av treningstiden er i simulator

HMS QUEEN ELIZABETH (Forsvarets forum): – Det handler overhodet ikke om å spare penger, sier Mark Sparrow.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi har fire ulike flymaskiner om bord. Jeg har ansvar for alle, både sikkerhetsmessig og operativt, sier Mark Sparrow til Forsvaret forum, foran en F-35B Lightning II.

Hangarskipet HMS Queen Elizabeth kan ha om bord opptil 40 flymaskiner. På bare ett minutt kan fire kampfly flyttes fra hangardekket til flystripa, ifølge den britiske marinen.

Mark Sparrow har tittelen Carrier Air Group Commander, UK Carrier Strike Group. Det betyr at han har ansvaret for alle flymaskiner i den britiske hangarskipgruppen.

– Det kan kanskje se ut som at straks du har landet på flydekket så er jobben din gjort. Men faktisk gjenstår veldig mye arbeid i skvadronen og i skipet. Vi har gjennomtrekk av personell og det tar tid å bygge evnen opp igjen.

Samarbeid med Norge

Sparrow mener at samhandlingen mellom britiske og norske F-35 fungerer veldig bra, og har bare lovord om den norske Marinen og Luftforsvaret. Dessuten har han selv tidligere vært mye i Norge som pilot i jagerflyet Harrier.

– Når det gjelder F-35 så er vi på starten av en reise for å bygge en overordnet evne. Sammen kan vi bekjempe en hvilken som helst trussel.

HMS Queen Elizabeth sørover gjennom Oslo-fjorden.
HANGARSKIP: HMS Queen Elizabeth seilte opp Oslo-fjorden 21. november 2022 med F-35 på flydekket.

– Hvordan tilpasser du hangarskipgruppens kampevne til dagens trusselbilde?

– Vi bygger på den solide evnen vi har. Ja, verdensbildet nå er uforutsigbart fremover. Men hvis vi tar F-35 som eksempel så kan den utføre et stort antall ulike oppdrag. De oppdragene vil være aktuelle enten det gjelder uforutsigbare trusler akkurat nå eller mer konvensjonelle trusler. Så fokuset mitt er ikke spesielt endret nå, sier Sparrow, som snakker like fort på inn- og utpust.

Sparrow forteller at på 617 Skvadron sin base i Marham står det fire F-35 flysimulatorer. Der har de også en simulator med fire cockpit'er som er deployerbar og kan installeres i hangarskipet, men dette har de ikke gjort ennå.

Les også: – Spesialbygget for nordområdene

– Handler ikke om penger

– Man kan spare en del penger og drivstoff ved å bruke simulator. Har du et tall på hvor stor prosentandel av F-35-treningen som foregår i simulator?

– Vi har 50 - 50 som et omtrentlig tall. Men det blir aldri nøyaktig 50 - 50. Det handler overhodet ikke om å spare penger, men om overordnet kapasitet, sier Sparrow.

Han legger til at i «gamle dager» var simulator i stor grad brukt til å trene på nødprosedyrer. Det var litt taktisk trening, men ikke veldig mye.

– Med F-35 simulatorene vi har i dag trener vi fortsatt på nødprosedyrer, men vårt hovedfokus er taktisk trening, så vi kan operere i simulatoren som firspann og få like mye som vi ville fått i reell flyvning.

– På spesifikke områder er det alltid en fordel å fly i reelle omgivelser, og jeg ville blitt bekymret hvis treningen gikk for mye i retning av et syntetisk miljø [simulator, journ. anm.] Men 50 - 50-balansen vi har er veldig god. Og faktisk tror jeg etterhvert at vi kommer til å fly mer enn 50 prosent i simulator fordi det syntetiske miljøet er så bra.

– Så la oss si at de har 12 timer med reell flyvning og 12 timer i simulator. Det er 24 timer i løpet av en måned, som er ganske bra med tanke på dybden i hvert oppdrag, sier Sparrow.

Fly falt i havet

En vesentlig fordel med simulator, som Sparrow ikke nevner, er at et havari i simulator ikke får konsekvenser for skattebetalerne.

17. november 2021 var hangarskipgruppen HMS Queen Elizabeth i det østlige Middelhavet. Et britisk F-35 skal helt uventet ha mistet fart like før take-off ved rampen som kalles skihoppet. Piloten klarte ikke å stanse flyet og skal dermed ha valgt å skyte seg ut omtrent på hoppkanten. Fallskjermen fungerte fint og piloten landet på flydekket bare lettere skadet.

Men det avanserte flyet med en prislapp på rundt 100 millioner pund forsvant ned i havet. En bergingsaksjon lyktes imidlertid med å heve flyet.

Ifølge en foreløpig rapport publisert av britiske myndigheter var hovedårsaken til havariet at et deksel i luftinntaket «hindret luftstrømmen til motoren». Etter at en filmsnutt av havariet ble lekket i sosiale medier, ble et medlem av hagarskipets besetning arrestert, Ifølge UK Defence Journal.

Les også: Nytt treningsprogram for F-35 piloter

F-35 simulator i Norge

Brigader Kristian Lyssand, sjefen for Luftforsvarets våpenskole, sa nylig til Forsvarets forum at et nytt F-35 treningsprogram som trer i kraft i desember krever 40 prosent simulatorbruk. Han sa at simulatorene frem til nå i stor grad har vært brukt til øving på nødprosedyrer og instrumentflyging.

– Den store forskjellen er at nå kommer vi også til å bruke mer simulator til avansert taktisk trening.

F-35 finnes i ulike varianter. F-35A, som Norge har kjøpt, har en drivstoffkapasitet på 8,3 tonn og en rekkevidde på 2200 kilometer, ifølge f-35.com.

– Økt bruk av simulatortrening er en viktig del av Forsvarets satsning innenfor modernisering og effektivisering, i tillegg til en åpenbar klima- og miljøgevinst, sa oberstløytnant Trond Haugen, til Forsvarets forum. Han er sjef 332 skvadron ved Ørland flystasjon.

Forsvarssjefen: – Top Gun var artigere på 1980-tallet

På Klima- og sikkerhetskonferansen til FFI i forrige uke sa forsvarssjef Eirik Kristoffersen at Forsvaret må ta inn over seg at tidene endrer seg. Han sa blant annet at Forsvaret risikerer å miste de beste folkene hvis man ikke har en god miljøprofil og gjør sin del av bærekraftsmålene.

– Jeg har tullet litt med Rolf Folland, som er sjef i Luftforsvaret, at hvis de ikke gjør noe nå så er det veldig vanskelig å rekruttere jagerflypiloter i fremtiden.

– Top Gun var artigere på 1980-tallet enn den er i 2022. Det er en bakside med disse plattformene, synes jeg. Jeg får litt bismak. Og det tror jeg gjelder veldig mange. Vi får en bismak når vi ser at dette ikke er innenfor hva man kan forvente av en organisasjon når det gjelder å ta vare på klima og miljø, sa Kristoffersen.

STJERNE: Tom Cruise på Top Gun Maverick-premieren i London 19. mai 2022.

Kristoffersen sa videre i sitt foredrag:

– Luftforsvaret har tatt i bruk F-35 simulatorer. Og de har begynt å føre CO2-regnskap. Foreløpig ser det ut som vi kommer til å spare over 200 millioner i forhold til det som var planlagt på bruk av simulator versus å fly med F-35, enn det som lå i programmet, hvert år fra 2025, når vi har alle F-35 jagerflyene.

– Simulatorvirksomhet må bli en integrert del av virksomheten vår. Dette må vi se mer på, sa Kristoffersen.

Sjef i Luftforsvaret, Rolf Folland, har bakgrunn som blant annet helikopterpilot og skvadronssjef. Så hva mener Folland om Forsvarssjefens Top Gun-utspill?

– Top Gun er minst like kul i 2022. Bortsett fra det er vi 100 prosent enige. Som en moderne organisasjon skal vi gjøre vårt for å bidra til et bedre miljø og en økt bærekraft. Dette er en av grunnene til at vi nå justerer treninga til F-35-flygerene, med økt bruk av simulator og mer avanserte treningsprogrammer, skriver Folland i en epost til Forsvarets forum.

Powered by Labrador CMS