Nyheter

NORGESVENN: Kommandør Ian Feasey på HMS Queen Elizabeth i Oslo 21. november 2022.

HMS Queen Elizabeth: – En verktøykasse Nato vil ha i skapet

Både Storbritannia og Norge har fokus på Nordsjøen, sier kommandøren på det britiske hangarskipet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det britiske hangarskipet HMS Queen Elizabeth ankom Akershuskaia mandag formiddag under en grå himmel og snøvær. Det 284 meter lange skipet ble sjøsatt i 2014 og har plass til 40 fly og helikoptre. Men her er det ingen katapulter på flydekket: Kampflyet F-35B Lightning II tar av via en skihopp-lignende rampe og lander vertikalt.

Forsvarets forum møter skipets kommandør Ian Feasey som har vært i den britiske marinen siden 1997.

– Hvilken posisjon har dette hangarskipet i den uforutsigbare sikkerhetssituasjonen som preger Europa i dag?

– Nato står samlet når det gjelder Ukraina. Vi er innstilt på å samarbeide nærmere med våre allierte og trene i et høyere tempo for å sørge for at vi kan slå tilbake mot russisk aggresjon, sier Feasey, og understreker at både Storbritannia og Norge nå har fokus på Nord-Atlanteren, Nordsjøen og det høye nord.

– Vi er her for å vise hvor sterk relasjonen vår er, sier han til Forsvarets forum.

Streng sikkerhet

Forsvarets forum fikk omvisning på hangarskipet med en gruppe journalister underlagt strenge regler. Det var bare lov å ta bilder i et avsperret område av hangardekket. Før selve omvisningen på flydekket, i kontrolltårnet og i broen, måtte alle legge fra seg telefoner, kameraer og smartklokker.

Feasey tok over som sjef for HMS Queen Elizabeth i Guam i september. Han hadde også kommandoen på skipet i en periode i fjor.

– Skipet er en stor metallboks. Det er menneskene som gir det liv. Nå er vi 1300 om bord, og i fjor var vi 1600. Det handler om å integrere alle team og skape en sammenhengende krigskapasitet.

– Skipet utgjør sentrum i en hangskarskip-gruppe. Hun støttes av destroyere med anti-luft-kapasitet, anti-ubåt fregatter, tankskip og kanskje en ubåt. Selv om vi er en flytende flyplass har vi tung beskyttelse. Allierte og partnere deltar også med skip i gruppen, sier Feasey.

The Drive skrev 17. november at fem hangarskip fra fire ulike Nato-land for tiden er deployert i Europa, og at dette viser de alliertes kapasitet til å koordinere store marineøvelser.

Vil ha tettere relasjon

Tidligere kommandør på hangarskipet, Angus Essenhigh, sier til Forsvarets forum at han nå ser frem til tre dager i Oslo «hardpakket med bilaterale møter». Essenhigh er i dag flaggkommandør for den britiske hangarskipgruppen, og lovpriser britisk-norsk militært samarbeid på en rekke områder.

– Mange av utfordringene våre når det gjelder kritisk nasjonal infrastruktur i Nordsjøen er nøyaktig de samme som dere står overfor. Når vi ser nordover har vi samme utsikt, sier han.

– Vi har en ganske lik verdensanskuelse, vi har lignende problemer når det gjelder anti-ubåt krigføring og beskyttelse av undervannskapasiteter. Det finnes mange fordeler med en enda tettere bilateral relasjon, som allerede er veldig sterk, sier Essenhigh.

HANGARSKIP: HMS Queen Elizabeth besøker Norge for aller første gang. Anledningen er en britisk militæroperasjon i Nord-Atlanteren.
OSLOFJORDEN: HMS Queen Elizabeth besøker Norge for aller første gang. Anledningen er en britisk militæroperasjon i Nord-Atlanteren.
HANGARDEKKET: Denne varianten av F-35 kan lande vertikalt.
OSLO-BESØK: HMS Queen Elizabeth besøker Norge for aller første gang. Anledningen er en britisk militæroperasjon i Nord-Atlanteren.
AKERSHUSKAIA: HMS Queen Elizabeth, flaggskipet i den britiske marinen legger til ved Oslo Havn. Det er første gang skipet er i Norge.
AKERSHUSKAIA: HMS Queen Elizabeth besøker Norge for aller første gang. Anledningen er en britisk militæroperasjon i Nord-Atlanteren.
OSLOFJORDEN: HMS Queen Elizabeth besøker Norge for aller første gang. Anledningen er en britisk militæroperasjon i Nord-Atlanteren.
Britiske HMS Queen Elizabeth på besøk i Norge på vei inn til Oslo havna. Besøket gjennomføres som en del av den britiske operasjonen Operation Achillean skipet har vært på blant annet Nordsjøen. Bildet er tatt ombord fra KV Nornen.

Les også: Nytt treningsprogram for F-35 piloter

Tester laservåpen

Fregatten Sachsen som ligger noen hundre meter unna dere her i Oslo har gjort vellykkede tester med anti-drone laservåpen. Er dette noe dere også undersøker?

– Absolutt. Vi har en test-laser utviklet i samarbeid med en rekke universiteter i Storbritannia. Vi mener dette er et viktig område for oss fordi skipet har integrert elektrisk fremdrift. Så i praksis betyr det motorene våre gjør er å generere strøm. Vi er i bunn og grunn en stor kraftstasjon.

– Elektrisitet er altså en ressurs vi har rikelig av, så laser kan passe bra her. Men det finnes også noen utfordringer med laser, for eksempel at det kan utgjøre en fare for øynene til piloter. Uansett ser vi en lys fremtid innen laservåpen, og det er bare fantasien og fremtidens teknologi som setter grenser, sier Essenhigh.

– Hvor skal HMS Queen Elizabeth etter Oslo-besøket?

– Vi skal tilbake ut i Nordsjøen. Vi har masse arbeid å gjøre og vi har ikke fått like mye flytid med jagerflyene som vi hadde håpet på. Så når vi får alle jagerflyene om bord må vi kjøre dem ganske hardt. Etter Oslo drar vi tilbake til Portsmouth får slappe av litt i julen, og deretter er det ut igjen på nyåret med flere spennende oppdrag.

– Hvordan blir skipet tilpasset sikkerhetstrusselen i Europa i dag?

– Vi har femte generasjons jagerfly med Stealth-teknologi. Dette er definitivt en verktøykasse Nato vil ha i skapet. Og vi er kommet til rett tid med en rekke kapasiteter. Men det er en avansert krigstrussel vi står overfor. Moderne krigføring er en hybrid greie som spenner fra subersive aktiviteter og cyberangrep til angrep på insfrastruktur under vann, svarer Essenhigh.

Powered by Labrador CMS