Nyheter

Samler PR og pressekontakter

Brigader Eystein Kvarving leder ny kommunikasjonsavdeling i Forsvaret.

PÅ FLYTTEFOT: Forsvarsstabens kommunikasjonsenhet har flyttet inn hos Forsvarets kommunikasjonsavdeling (FKOM) på Akershus festning. Nå skal de jobbe som én avdeling.
Publisert

– Vi ønsket å styrke evnen til kommunikasjon også i krise og krig. Derfor vil være mest mulig likt organisert i fredstid, som i krise og krig, sier kommunikasjonssjef i Forsvaret Eystein Kvarving.

Sammenslåingen to kommunikasjonsavdelinger er en del av en lengre prosess for å styrke kommunikasjonsevnen totalt sett. Forsvaret har lenge hatt to avdelinger som har drevet med ulike former for kommunikasjon.

Forsvarets kommunikasjonsavdeling (FKOM) har jobbet med reklamekampanjer, podkast og rekruttering, mens Forsvarsstabens kommunikasjonsenhet har jobbet med mediehåndtering og pressekontakt.

– Det skjer noe når mennesker samlokaliseres. Vi har sterk kompetanse i begge avdelingene. Nå som de har hyppigere interaksjon med hverandre oppstår gode synergier. Derfor er det å fysisk flytte oss sammen viktig, sier Kvarving.

Målet er at det skal være sammenheng mellom rekrutteringsarbeidet, kommunikasjon på digitale flater og hvordan Forsvaret svarer pressen.

– Alt dette kommunikasjonsarbeidet henger sammen, da skal vi ikke sitte på to steder og planlegge på forskjellig måte, sier Kvarving.

Samlokaliseringen av de to kommunikasjonsavdelingene har vart siden mandag 3. november. Den nye kommunikasjonsavdelingen består av rundt 45 personer, avhengig av hvor mange som er inne til førstegangstjeneste.

– Jeg syns det går veldig bra så langt. Alle er positive, det er sjeldent jeg har vært i en endringsprosess med så mye positivitet og vi oppdager at vi har mye å snakke om, selv om vi også har samarbeidet tidligere.

Mer gåing

Kommunikasjonsenheten har flyttet ut av forsvarssjefens kontor, som avdelingen til nå har jobbet tett på. Ulempen med skal motvirkes, ved at kommunikasjonssjefen og hans nærmeste stedfortreder, Stine Gaasland, også vil sitte i forsvarssjefens ledergruppe og fortsette å gjøre det samme arbeidet de har gjort for Forsvarsstaben.

– Målet mitt er at alt skal bli bedre for alle. Men jeg og Stine Gaasland, min stedfortreder, kommer til å bruke mer tid på å gå fram og tilbake. Men det er 275 meter eller noe sånn, så det skal vi klare, sier Kvarving.

KOMMUNIKASJONSSJEF: Kommunikasjonssjef Eystein Kvarving sier det er særlig viktig å utvikle kommunikasjonsarbeidet til å også fungere effektivt i krise eller krig.

Når det er behov for det, har kommunikasjonssjefen og forsvarssjefen løpende kontakt om kommunikasjonssaker, også i helger og på kveldstid.

– Det vi oppnår er at resten av Forsvarets kommunikasjonsavdeling kommer tettere på, slik at det blir lettere å diskutere hvordan vi skaper god kommunikasjon rundt de viktigste sakene.

– I lys av siste ukes debatt om åpenhet i Forsvaret, hva vil denne sammenslåingen ha å si for åpenhet i Forsvaret?

– Forsvaret skal være en åpen organisasjon, og vi skal være åpne om alt som ikke er sikkerhetsgradert. Sammenslåingen kan gjøre det enklere å være mer åpen fordi vi kan bli enda flinkere til å avklare hva som kan publiseres på egne kanaler innenfor det som er sikkerhetsgradert, ifølge Kvarving.

Lære av Ukraina

I en tid med en vanskelig sikkerhetssituasjon i Europa, mener kommunikasjonssjefen at det er særlig viktig å utvikle kommunikasjonsarbeidet til å også fungere effektivt i krise eller krig.

– Vi har et aktivt samarbeid med våre ukrainske kollegaer og vi kommer til å ta med oss lærdom de har gjort seg når vi skal utvikle vår evne til kommunikasjon her i Norge. Der har de veldig godt koordinert kommunikasjon, fra presidentkontoret til helt ut i forsvarsgrenene og alle deler av myndighetsapparatet.

Også med intern kommunikasjon med egne soldater, har han lært at man kan tenke litt annerledes.

MED SJEFEN: Eysteing Kvarving er en av forsvarssjef Eirik ristoffersens talspersoner.

Da Kvarving sist besøkte Ukraina, ble han vist to robuste papirmagasiner som tålte både vann og søle. Når det ikke er tilgang på elektronikk eller data, var dette den eneste måten det ukrainske Forsvaret kan kommunisere med soldater i skyttergravene.

– Dette er bare to eksempler. Vi ta med oss masse mer læring.

– Hva kan Forsvaret lære av et land i krig? Sies det ikke at sannhet er det første som ryker i krig?

– Forsvaret skal alltid kommunisere sannferdig, også i en krigssituasjon. Hvordan kommunisere troverdig, effektivt og sannferdig i en krigssituasjon, er nettopp en lærdom vi skal se på. At vi skal lære av Ukraina betyr ikke at alt som er relevant for dem vil være relevant for Norge. Likevel er det veldig mye å lære.

Powered by Labrador CMS