ØVELSE: F-35-flyene blir sjekket av teknisk personell etter landing under øvelsen Falcon Deploy på Evenes flystasjon i september. Både SAS og Widerøe er bekymret for støyen fra flyene.Foto: Ronja Natalie Røe Nilsen, Forsvaret
Støy på Evenes: SAS måtte holde passasjerer tilbake i flyet
To ganger har SAS måttet stoppe passasjerer fra å forlate flyet på grunn av støy fra jagerfly på Evenes lufthavn. Flyselskapet Widerøe vurderer å droppe hele flyplassen.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Widerøes egne støymålinger på Evenes lufthavn gjør at flyselskapet nå revurderer om de vil operere fra lufthavnen.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
– Vi er alvorlig bekymret for våre passasjerer og våre ansatte. De risikerer å få varig hørselsskade bare etter én eksponering, sa kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe til NRK.
Årsaken er at den kommersielle lufthavnen er i ferd med å bli del av Forsvarets nye fremskutte base for de nye F-35 jagerflyene. I høst har flyene holdt på med på med øvelsen Falcon Deploy på Evenes, selv om de offisielt ikke skal operere fra lufthavnen før 1. januar 2022, ifølge Forsvaret.
SAS er bekymret
Widerøe er ikke det eneste selskapet som har hatt utfordringer som følge av støyen fra jagerflyene.
– Vi deler Widerøes bekymring om støy, og forventer at det blir iverksatt tiltak for å skjerme passasjerer og ansatte, sier pressesjef i SAS, John Eckhoff til Forsvarets forum.
– Ved to anledninger har SAS vært nødt til holde passasjerer tilbake i flyet for å unngå at de utsettes for risiko, sier han.
Echkoff legger til at SAS har foreslått at flyselskapet får faste gater og at passasjerer boarder med bro mellom lufthavnen og flyet.
Også Norwegian forteller at de er klar over utfordringene på Evenes og følger saken nøye.
– Vi har igangsatt vår egen kartlegging av støynivået på Evenes, som skal gi oss et mer nøyaktig bilde av problemets omfang. Det skal hjelpe oss å avgjøre om det er bruk for ytterligere tiltak fra vår side, sier kommunikasjonssjef i Norden, Andreas Hjørnholm.
Utreder tiltak
Flere aktører, inkludert Forsvarsbygg, Samferdselsdepartementet, Forsvaret og Avinor er involvert på Evenes.
Seksjonssjef i Forsvarsbygg, Carl-Oscar Pedersen, sier til Forsvarets forum at støymålinger har blitt utført tolv steder ved flyplassen. Resultatene gir ikke grunn til bekymring, mener han.
– Men det forutsetter at varslingrutiner følges og de fysiske sperringer respekteres, understreker Pedersen.
Samferdselsdepartementet forteller imidlertid at Avinor og Forsvaret er i gang med å utrede hvilke nye tiltak som er nødvendige, og hvor dyre de blir.
– Forsvarsdepartementet og Samferdselsdepartementet legger til grunn at ekstrakostnader av Forsvarets etablering på Evenes skal dekkes av Forsvaret, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Mette Gundersen (Ap) til Forsvarets forum.