Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Den sveitsiske togprodusenten Stadler er bekymret for industrispionasje fra det russiske selskapet Transmashholding (TMH). Det skriver den tyske avisen Welt am Sonntag.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Adler frykter at TMH kan få tilgang til Stadlers forretningshemmeligheter på grunn av en vedlikeholdskontrakt med et britisk firma.
TMH er Russlands største produsent av tog og lokomotiver, og en av Adlers konkurrenter på det europeiske markedet.
Da den norske motorprodusenten Bergen Engines skulle selges til det russiske selskapet Transmashholding (TMH), ble det av mange sett på som en sikkerhetsrisiko. Bergen Engines produserer motorer til det norske spionskipet «Marjata», mens TMH eies av russiske oligarker med bånd til Vladimir Putin.
Regjeringen valgte å stoppe salget.
– Beskyttet teknologi
Stadlers frykt for det russiske selskapet skyldes at britiske GoAhead, som skal betjene togruten mellom de tyske byene München og Lindau, har satt ut vedlikeholdet av togene sine til TMHs tyske datterselskap. GoAhead bruker blant annet tog fra Stadler.
– Vi frykter nå at kunnskapen – i strid med våre kontraktsvilkår – faller i hendene på våre konkurrenter, sier en talsperson for Stadler til Welt am Sonntag.
– Vi er spesielt kritiske til at det her dreier seg om russiske konkurrenter som her trenger seg inn i det europeiske markedet, og slik får tilgang til beskyttet teknologi og bedriftshemmeligheter, fortsetter talspersonen.
Den britiske avfeier bekymringene fra det sveitsiske selskapet.
– Vi ser det ikke slik, sier en talsperson for GoAhead til den tyske avisen.
Operatør i Norge
TMH henviser til at produsenten av togene må gi operatøren vedlikeholdshåndbøker for materiellet.
– Dette er vanlig praksis i jernbaneindustrien, og vi vil understreke at disse dokumentene ikke inneholder tekniske tegninger eller lignende som gjør at toget kan rekonstrueres og bygges, sier en talsperson for TMH til Welt am Sonntag.
Det private togselskapet GoAhead tok forøvrig over passasjertrafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen i midten av desember 2019, ifølge NTB. GoAhead får 150 millioner i året fra staten for å trafikkere de tre linjene.