Nyheter
Må vrake Andøya i stor Nato-øvelse
Forsvarsminister Tore Sandvik melder at alliert aktivitet på Andøya ikke blir noe av under øvelsen Cold Response kommende vinter.
– Det er selvfølgelig ubeleilig at vi ikke kan bruke Andøya, sier Bjørnar Aas ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) til Forsvarets forum.
Han er sjefsplanlegger for øvelsen Cold Response 2026.
Rullebanen på Andøya flystasjon har ikke vært vedlikeholdt på lang tid, og før sommeren måtte deler av rullebanen stenges.
Det har gjort at aktiviteten er redusert og at flere militære flytyper ikke kan benytte seg av flystasjonen.
Problemene ser ikke ut til å løses med det første. Forsvarsminister Tore O. Sandvik (Ap) melder nemlig at Andøya flystasjon likevel ikke skal bli benyttet under øvelsen Cold Response.
Det skrev han i svaret på et skriftlig spørsmål fra fra stortingsrepresentant Bent-Joacim Berntzen (Sp) om hvordan aktiviteten på flystasjonen har blitt påvirket av restriksjonene.
– For øvelse Cold Response 2026 får restriksjonene ved Andøya flystasjon konsekvenser siden flyaktivitet som opprinnelig var planlagt ved Andøya flystasjon blir flyttet til andre lokasjoner i og utenfor Norge. Flytting av aktiviteten til andre lokasjoner får imidlertid ikke konsekvenser for selve omfanget av øvelsen, skriver Sandvik i svaret.
Cold Response er en stor Nato-øvelse som avholdes i mars neste år i Nord-Norge.
Bjørnar Aas skulle gjerne tatt flystasjonen lengst nord i Nordland i bruk under øvelsen som base for allierte flystyrker.
– Andøya er god til det formålet. Det er en kapasitet mindre når vi ikke får brukt flystasjonen, sier han.
Aktiviteten som egentlig skulle vært på Andøya flyttes til andre flyplasser i Nord-Norge, som Bardufoss og Evenes, forteller han.
– Det er mest formålstjenlig i nord. Vi har sørget for
å få plass til dem som skulle vært på Andøya, men det gir oss noen utfordringer.