ANDØYA

Har knapt blitt vedlikeholdt – nå er store deler av flystasjonen stengt

Stasjonssjef på Andøya vet ikke når de får løst problemene. 

STENGT: Store deler av flystasjonen på Andøya er stengt. Betong og asfalt er i svært dårlig stand.
Publisert Sist oppdatert

kortversjon:

  • Andøya flystasjon måtte stenge store deler av de operative flatene på grunn av forvitret betong og asfalt.
  • Stasjonssjef Øystein Dahlberg uttrykte bekymring for at løse deler kunne skade flymotorer.
  • Flystasjonen har ikke blitt vedlikeholdt tilstrekkelig siden 2016.
  • Fremtidig aktivitet på basen avhenger av finansiering for nødvendige reparasjoner.

Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.

I forrige uke måtte store deler av de operative flatene på Andøya flystasjon stenges. Bare rullebanen kan brukes, slik at sivil luftfart kan fortsette.

Stasjonssjef på Andøya flystasjon Øystein Dahlberg sier at betong og asfalt har forvitret over tid og gått i oppløsning i vår. 

Avgjørelsen om stenging kom etter det ble oppdaget en stadig forverring i tilstand etter inspeksjoner.

– Når man ikke har kontroll på løse betongdeler, løs stein og asfalt som kan suges inn i en motor som gjør at et fly kan styrte, så tør man ikke fortsette. Det er ikke forsvarlig, rett og slett, sier Dahlberg. 

– Det var jo litt overraskende at så mye gikk i oppløsning, sier han. 

Burde ventet med åpning

I 2016 ble det avgjort at flystasjonen skulle legges ned i løpet av 2024. Men i fjor ble det gjort en helomvending da regjeringen la fram langtidsplanen og ville fortsette en satsing på Andøya. 

Tips oss!

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

På basen skal det fremover være alliert virksomhet, aktivitet for Andøya Spaceport og basen skal huse langtrekkende droner.

– Fra 2016 til 2024 har basen blitt vedlikeholdt akkurat nok til å holde hjulene i gang. Normalt vedlikehold krever mye mer, for det er 70 år gammel betong og asfalt mange plasser, sier Dahlberg.

– Det har vært bevilget for lite penger til vedlikehold de siste 10–15 årene.

Dahlberg håper at mye av det som er gjennomført vil bli planlagt, men at mye vil trolig skje uten jagerfly. Hercules og andre propellfly kan imidlertid brukes.

ANDØYA-SJEF: Stasjonssjef på Andøya Øystein Dahlberg sier aktivteten vil bli en del lavere en stund fremover.

Han ble ikke sjokkert over stengingen, selv om tilstanden tok ham litt på senga.

– Det er jo litt kjedelig, men for dem som har peiling på dette, var det ikke så overraskende. Samtidig trodde jeg det skulle holde litt til.

– Burde det vært gjennomført nødvendig vedlikehold før en startet opp aktiviteten skikkelig igjen?

– I etterpåklokskapens lys, så burde man kanskje ha startet med alt av eiendom, bygg, anlegg og operative flater før man satt i gang for fullt. 

Etterlyser informasjon 

Nå vil det være begrenset aktivitet den kommende tiden, ifølge Dahlberg. 

Hvor lenge stengingen varer avhenger av når det kommer penger til reparering av operative områder. Det kan potensielt ta lang tid.

– Denne usikkerheten må vi leve med en stund til, til vi får avklart når det bevilges penger og arbeidet kan startes opp, sier Dahlberg. 

Nå tas aktiviteten ned på flystasjonen, og tiden fremover skal brukes til å få på plass ansettelser, kursing, og nødvendige bygg og infrastruktur.

Stasjonssjefen håper på tydelige planer for Andøya flystasjon fremover. 

– Vi mangler fortsatt litt informasjon fra strategisk nivå og politisk nivå om når man forventer å bli ferdig med nødvendig rehabilitering, sier Dahlberg. 

Forsvarets forum har spurt Forsvarsdepartementet om det foreligger planer om nødvendig vedlikehold på Andøya flystasjon, men har ikke fått svar.

Powered by Labrador CMS