Nyheter:

Sea King må fly ekstra år

Papirkrøll kan gjøre at Sea King må fly ett til to år ekstra.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over syv år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

​Leveransen av det nye redningshelikopteret AW-101 er på etterskudd med et halvt år. Nå kan forsinket dokumentasjon ende med at Sea King-en må fly ett til to år ekstra i tillegg.

Sertifisering. Det første nye redningshelikopteret skulle ha kommet til Norge i april, men ankommer i stedet i høst, samtidig med maskin nummer to. Det er den militære dokumentasjonen som har blitt levert veldig sent i prosessen som fører til usikkerhet.

– En teknisk sertifisering (military type certificate) av et militært luftfartøy i et annet land er ikke det samme som at det er godkjent for bruk i Norge; det kan skyldes for eksempel klima, topografi, bruk eller våpen. Norske myndigheter har et nasjonalt ansvar for luftdyktigheten av militære fly. Dette er det vi i Forsvarsmateriells avdeling for luftkapasiteter (FMA) på Kjeller holder på med. Det medfører at FMA må gå igjennom all dokumentasjon før Forsvaret kan begynne operasjoner med nye redningshelikoptre. Utfordringen nå er at vi får maskiner og dokumentasjon samtidig, og det er en krevende eksersis. I tillegg leveres dokumentasjonen segmentert, der hver leveranse krever ny gjennomgang. Det er her usikkerheten ligger, forteller brigader Diederik Willem Kolff, (bildet) sjef Luftkapasiteter i FMA.

Utfordringen nå er at vi får maskiner og dokumentasjon samtidig

Ekstra kostnader. Totalt 16 nye helikoptre skal fases inn, og samtidig forsvinner Sea King gradvis, disse maskinene ble kjøpt inn i 1972. I disse dager kommer tredje Sea King fra oppgradering, og nummer fire er inne til modifikasjon på Kjeller. Den opprinnelige planen er å oppgradere seks av de 12 helikoptrene Norge har. Men det kan måtte oppgraderes et par maskiner ekstra hvis noen av dem skal fly i 2022.

– Hvis dette blir nødvendig, vil det selvfølgelig også påføre ekstra kostnader, men det er for tidlig å si om dette vil skje og hva dette betyr, sier Kolff.

Sivilt alternativ. Det er Justisdepartementet som betaler Redningstjenesten, og avdelingsdirektør Pål Anders Hagen sier et teoretisk alternativ til levetidsforlengelse av Sea King kan være å gjøre ytterligere en sivil base. Fra 1. september i år er det sivil drift i Florø, med Super Puma helikoptre. En avklaring om hvilken løsning Redningstjenesten velger, må komme i høst.

De 16 nye AW-101 Merlin fra AgustaWestland skal leveres fram til 2020, til en samlet kostnad av 6,25 milliarder kroner, reservedeler medregnet. Men maskinene må først gjennom en operativ test og evaluering, som kan ta et år. Sola vil være første base som er operativ med de nye maskinene, det kan skje neste høst. 

Forsinket kursing. I en kommentar sier skvadronssjef Svein Tore Pettersen i 330 at det ikke skaper problemer for skvadronen om det blir en forsinket innfasing av nye AW-101:

– Det er en egen organisasjon som mottar maskinene først, og vi forholder oss til eventuelle forsinkelser. Vi skulle for eksempel reist til England med første besetning på opplæring nå i september, men det er utsatt. Min oppgave er å levere redningstjenester, og hvis en ekstra Sea King eller to oppgraderes, har viingen problemer med å fly den et år ekstra, sier oberstløytnant Pettersen.

Hittil i år har 330-skvadronen levert flere oppdrag og timer enn noen ganger før, det skyldes blant annet mer ambulanse og fjellredning. Bare Trolltunga har nedgang – takket være vakthold.

Hvis en ekstra Sea King eller to oppgraderes, har vi ingen problemer med å fly den et år ekstra

Fra Sea til Sar? Når det første nye redningshelikopteret tas i mot i høst, skal det også være klart hvilket kallenavn man skal ha på redningshelikoptrene. Luftforsvaret har for et år siden foreslått Sar King (Search and Rescue).

– Vi har i sommer hatt en navnekonkurranse, alle organisasjoner og instanser med et forhold til Redningstjenesten var invitert til å komme med forslag. Vi har fått inn flere forslag i tillegg til det fra Luftforsvaret, bekrefter avdelingsdirektør Pål Anders Hagen i Justisdepartementet.

Powered by Labrador CMS