Nyheter:
Ny oppgave for Kystvakten
Kystvakten har anskaffet to nye fartøy, KV Bison og og KV Jarl, til økt oppdragsmengde.
Fra nyttår overtok Kystvakten det operative ansvaret for statens slepeberedskap langs kysten.
Det melder Kystvakten selv i en pressemelding.
Fikk du med deg denne saken: Her er Kystvaktens første nye skip på nesten ti år
Kystverket skal fortsatt ha det faglige ansvaret og er ansvarlig myndighet for den statlige slepeberedskapen. Ordningen skal gi mer effektiv bruk av statlige ressurser og samtidig styrke slepeberedskapen.
– Mange kystvaktfartøy har lang erfaring med å bistå i slepeoperasjoner, og alle kystvaktansatte er erfarne sjøfolk, med opplæring i slepeoperasjoner og bruk av utstyr, heter det i pressemeldingen.
Nye fartøy
Kystvakten er ikke fremmed for oppgaven. Slepeoppdrag er en oppgave de har gjort gjennom lang tid, uten at dette har vært direkte knyttet mot statlig slepeberedskap.
Kystvaktflåten har i 2019 bestått av åtte havgående fartøy og fem fartøy for operasjoner langs kysten og i kystnære farvann.
Fra 1. januar 2020 ble det tilført to nye fartøy for å løse denne oppgaven. Fartøyene har fått navnene KV Bison og KV Jarl. De er blitt innleid på femårs bare-boat-kontrakt med opsjon på fem nye år.
– Fartøyene vil i tillegg til KV Harstad og de tre fartøyene i Barentshavklassen utgjøre statens slepeberedskap langs kysten, skriver Kystvakten i pressemeldingen.
Stor slepekraft
De første to årene vil fartøyene ha et mannskap som består av både militære og sivile som er innleid fra rederiet. Men i løpet av et par år vil de seile med en rent militær besetning på 12 offiserer og befal, og rundt 10-12 menige.
Slepeberedskapen skal ledes fra sjøtrafikksentralen Vardø VTS, og skipene vil også ha oljevernutstyr om bord.
KV «Jarl» og KV «Bison» er opprinnelig bygd for å flytte oljerigger. Det betyr at de har mye tungt utstyr om bord, og har en slepekraft på 270 tonn «bollard pull». Kravet for å stå på slepeberedskap er 100 tonn.
De to ankerhåndteringsfartøyene het «Boa Bison» og «Boa Jarl» før de ble leid inn av Kystvakten. Nå er de malt grå og har fått påført pennantnummer W323 og W324. Begge skipene har ligget i opplag i Gdynia i Polen siden i fjor høst, og har gjennomgått en ombygging for å bli klare for bruk i Kystvakten.