Nyheter

Markering når SAR Queen overtar beredskapen etter Sea King på alle fem baser som Redningshelikoptertjenesten er stasjonert på i dag.

SAR Queen har tatt over beredskapen

RYGGE (Forsvarets forum): Mandag 11. desember tok det nye redningshelikopteret SAR Queen over for den siste operative SeaKing avdeling i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter 50 år med Sea King har SAR Queen nå tatt over beredskapen på alle de fem operative basene i Norge. Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl skulle etter planen delta på seremonien på Rygge flystasjon, men departementet opplyser til NTB at statsråden har endret sine prioriteringer, og at statssekretær John-Erik Vika har overtatt mandagens avtale. 

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Departementet kan ikke gå nærmere inn på hva som står på dagsordenen for justisministeren mandag. Mehl varslet lørdag at det vil bli gjennomført en storstilt gjennomgang av NSM-saken. Blant annet vil NSMs leieavtaler ti år tilbake i tid bli undersøkt, skriver NTB videre.

– Ryggraden i søk og redning

Rygge flystasjon var den siste basen i Norge hvor de gamle Sea King-helikoptrene opererte fra. Overtagelsen av det nye redningshelikopteret ble markert med en storslått markering på Rygge flystasjon, med tilstedeværelse av skvadronsjef Svein Tore Pettersen og sjef for luftforsvaret Rolf Folland.

Sea King-helikoptrene har hatt stor betydning for hele landet de siste 50 årene, og har bistått personer i nød fra nord til sør.

Sjef for luftforsvaret Rolf Folland forteller at søk- og redningsnorge i dag når en viktig milepæl for 330-skvadronen.

– Det er med stor stolthet, men også nostalgi, at vi i dag tar farvel med de legendariske Sea King-helikoptrene, som har tjent oss trofast de siste 50 årene. Mens vi i dag sier farvel til dette ikoniske flyet, ønsker vi også den nye æraen velkommen med den moderne SAR Queen.

Selv om de trofaste Sea King-maskinene nå fases ut til fordel for de mer moderne SAR Queen-maskinene, er Luftforsvarets sjef ærlig på at han vil savne de gamle helikoptrene.

– Sea King har vært ryggraden i norsk søk og redning. De har trosset de verste værforholdene vi har her til lands, og blitt et symbol for håp og forsikring til alle i nød. Sea King har risset seg inn i hjertene våre, og vil for alltid bli husket, sier han.

BETYDNINGSFULL DAG: I dag går søk- og redningsnorge over i et nytt kapittel, ifølge sjef for luftforsvaret Rolf Folland.

Følgesvenn

Tross en emosjonell markering på rygge flystasjon forteller Folland at vi nå går over i en ny tid.

– I takt med tiden må vi også tilpasse oss og omfavne ny teknologi. År med forskning, utvikling og innovasjon kulminerer nå i et nytt kapittel med SAR Queen, en topp moderne maskin utstyrt med banebrytende teknologi, forbedrede evner og økt effektivitet, sier han og legger til:

– Dette nye flyet vil være vår pålitelige følgesvenn i mange tiår framover.

OVERSIKT: Statssekretær John-Erik Vika (Sp) fikk prøve seg bak spakene til de forskjellige sensorne som SAR Queen er utstyrt med.

Takker personellet 

Sjef for 330-skvadronen, Svein Tore Pettersen, ønsket under markeringen å rette en stor takk til personalet som i løpet av de siste årene har stått på for å rekke tidskjemaet.

– Siden 2019 har skvadronen mer eller mindre vært i en unntakstilstand, hvor vi har sjonglert med crew, teknikere og andre innvloverte. Vi har byttet base, og det har vært mye jobb for å kabalen til å gå opp. Jeg har lyst til å rette en stor takk til personellet på 330-skvadronen som har stått i dette her i fem år uten unntak, og gjort det som vi i ledelsen har anbefalt, uten å mukke, sier han og fortsetter:

–  Dette er deres dag!

Fem baser

SAR Queen er fra før på beredskap på basene i Banak, Bodø, Ørland og Sola. Rygge blir nå den femte basen der SAR Queen vil operere ut fra. I løpet av høsten 2024 vil SAR Queen også overta beredskapen på Florø, der Redningshelikoptertjenesten tidligere har vært stasjonert med Sea King, skriver Forsvaret i en pressemelding.

FORMASJON: Fire Sea King og ett SAR Queen markerte overgangen med en formasjon over Rygge flystasjon.

Fakta: Sea King

Westland Sea King fløy første gang i september 1967, og helikoptertypen ble først tatt i bruk av den britiske marinen fra 1970.

I Norge ble varianten Sea King Mk.43 tatt i bruk av Luftforsvaret i 1973. I alt hadde Luftforsvaret tolv Sea King-helikoptre som er stasjonert på flystasjonene BanakBodøØrlandSola og Rygge. Sea King-helikoptrene ble erstattet helt fra 2023 av det nye redningshelikopteret AW101, og fløy sitt siste tokt 27. november 2023.

Spesifikasjoner

Westland Sea King Mk.43 drives av to Rolls-Royce Gnome turboshaftmotorer, se flymotor, hver med en ytelse på 1660 hestekrefter. Helikopteret har redningsheis og kan medføre opptil seks bårer. For søk er helikopteret utstyrt med to radarerradiopeileutstyr og infrarødt kamera.

Fakta: SAR Queen

AW101 har kapasitet for opptil 30 passasjerer eller en nyttelast på 6700 kilogram. Bevæpning for militære varianter inkluderer opptil fire torpedoer eller sjømålsmisiller. Helikopteret er utstyrt med tre turboshaftmotorer (se flymotor). De som leveres Luftforsvaret har tre motorer av typen General Electric CT-7, hver med en ytelse på 1884 kilowatt.

  • Diameter rotor: 18,59 meter
  • Lengde (skrog): 19,51 meter
  • Maksimal startvekt: 15 600 kilogram
  • Toppfart: 300 kilometer i timen
  • Marsjfart: 278 kilometer i timen
  • Rekkevidde: 1390 kilometer
  • (Kilde: Store norske leksikon)

Powered by Labrador CMS