SEREMONI: Flere av nøkkelpersonene holdt tale under seremonien.Foto: Audun Sætermo, Forsvarets forum
Nytt fartøy: – Det trenger vi til de grader
TOMREFJORD (Forsvarets forum):– Dette sørger for at vi er i stand til å ivareta norske interesser, sier sjefen for Sjøforsvaret om det nye kystvaktfartøyet KV Bjørnøya.
KV Bjørnøya er skip nummer to i rekken av de tre skipene i den nye Jan Mayen-klassen.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Mannskapet på fartøyet, Sjøforsvarets musikkorps, gudmor for fartøyet og verftsdirektøren var alle til stede under dåpen i Tomrefjorden.
Sjef for Sjøforsvaret, kontreadmiral Oliver Berdal, var til stede under dåpen av det nye skipet, og han ga også kommandoen videre til skipssjef orlogskaptein Bjørn Amundsen som skal drifte skipet videre. Han var klar på at dette er viktig for Forsvaret.
– Det betyr
utrolig mye. Det fartøyet vi står på nå, det er et resultat av en satsing. En
satsing på kystvakten, en satsing på Sjøforsvaret. Dette for å sørge for at vi er i stand
til å ivareta norske interesser, spesielt i nordområdene.
– Dette er et
havgående, isforsterket kystfartøy. Det trenger vi til de grader oppe i de
enorme havområdene som vi har, spesielt i nord, sier Berdal til Forsvarets forum.
Bygget i Norge
Skroget ble bygget i Romania, og kom til Norge på slep tidligere i år. Her har det siden blitt utrustet av verftet Vard Langsten i Tomrefjord
– Det som er
en av grunnene til at veldig mye arbeid er gjort i Norge, at norsk maritim industri er fantastisk dyktig. En annen grunn er jo at vi også har noen
nasjonale sikkerhetsinteresser som vi må ivareta, som gjør at det er
hensiktsmessig å benytte norsk industri. Det er da spesielt på datasiden og en
del av det utstyret som vi bruker, sier Berdal.
– Skroget kan jo bygges hvor som helst, men å sette alle datasystemene og sensorene
sammen på god måte, er noe som vi ønsker å ha nasjonal kontroll på, fortsetter han.
Heldigvis ikke som å døpe et barn
Fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap) er skipets gudmor. Det betyr at hun får jobben med å kaste en champagneflaske mot ytterveggen på skipet. De eneste bekymringene hennes var at den ikke skulle knuse og å måtte følge opp den nydøpte gjennom livet.
– Det hadde vært veldig fint å slippe årlige gaver, og lære den tro og lære, sier Myrseth lattermildt.
Ronny Opsjøn Langset, verftsdirektør i Vard, sier at prosessen har vert lang, spennende og interessant.
– Hele greia
startet med en designkonkurranse som Forsvaret lyste ut. Det må ha vært i
2016. Det var LMG sitt design som vant den. Det var mye politisk samarbeid for at disse fartøyene skulle bygges i Norge. Da vi sendte inn vårt tilbud
valgte vi LMG sitt design som et utgangspunkt. Nå har det vært i utvikling både i
lag med Forsvarsmateriell og LMG og Vard, sier Langset.
LMG er er et bergensbasert selskap som designer skip.
Skipet, som er i den nye Jan Mayen-klassen, har hatt en prosjektramme på litt over sju milliarder kroner, ifølge Øyvind Kvalvik, investeringsdirektør i FMA. Det er det andre skipet i Jan Mayen-klassen. Det tredje og siste skipet, KV Hopen er planlagt skal døpes over nyåret. Ankaffelsen på Jan Mayen-klassen er en av de største maritime anskaffelsene Forsvaret har gjort noen sinne.
Jan Mayen-klassen
Lengde: 136,4 m
Bredde: 22, m
Dypgående: 6,2 m
Fart over 22 knop
Isforsterket (Polar Class 6) Dette betyr at fartøyet kan operere i førsteårsis med innblanding av flerårsis
Sjøgående egenskaper med evne til å utføre alle operasjoner til og med sjø 5 (2,5 til 4 meters gjennomsnittlige bølger)
Utholdenhet 8 uker med normal driftsprofil
Forlegge inntil 100 personer
CBRN beskyttelse
Containerkapasitet på dekk
Slepekapasitet
To hurtiggående mann-overbord båter
Hospitere to båter for bordingsoperasjoner/spesialoperasjoner
Helikopterkapasitet (helikopterdekk dimensjonert for å lande med AW-101)
Oljevernkapasitet
Militært taktisk ledelsessystem (TMS) og luftkontrollradar/ helikopterkontrollkapasitet