Nyheter

HANGARSKIP: Sean Cooley (t.h.) har som jobb å frakte fly opp og ned mellom hangar og dekk.

Sean sover på lugar med 70-80 personer

USS GERALD R. FORD (Forsvarets forum): Med rundt 4300 personer og 70 flymaskiner om bord kastet det 333 meter lange hangarskipet USS Gerald R. Ford anker i Bunnefjorden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg sover i en seks-persons kube, med tre køyer på hver side. 70-80 personer sover i lugaren. Det er lite plass, sier Sean Cooley, Aviation Boats and Handling Second Class, som Forsvarets forum møter på hangarskipets rullebane.

– Klarer du å sove?

– Jeg har mine dager. Noen ganger bråker folk hele tiden, svarer Cooley med et bredt smil.

Det er ingen sosial sone i de vinduløse lugarene, men alle har et lite skap til personlige eiendeler og en gardin de kan trekke foran køya.

Forsvarets forum og en del andre norske medier ble fraktet til hangarskipet med en sivil ferge som la til ved en svær lekter som var festet akterut på hangarskipet.

Det mest slående mens man går ombord, bortsett fra skipets størrelse, er ikke nærforsvarsystemet Phalanx eller kampflyene som står tett i tett, men den lange og brede køen med personell som har skiftet til sivil.

De venter på ferger som skal frakte dem i land. Hvor lenge du kan være i land avhenger av graden din, sier en kvinne i køen.

KØ FOR Å DEBARKERE: Personell på hangarskipet har byttet ut uniformen med sivile klær og står klare for å fraktes med ferge til Akershuskaia.

Flytter jagerfly på to minutter

Køen strekker seg gjennom hele hangaren, der det samtidig blir forberedt til en festlig mottagelse dagen etter med diverse flytyper og et banner fra gulv til tak i ukrainske farger.

Ingen om bord kan svare på eksakt hvor mange fly de har totalt, men ifølge anslag i amerikanske medier er maksimal kapasitet 95 flymaskiner.

Fra hangarskipets presseavdeling får Forsvarets forum opplyst at det under Oslo-besøket er mellom 60-70 flymaskiner om bord:

  • F/A-18 Super Hornet
  • EA-18 Growler
  • E-2D Hawkeye
  • MH-60R
  • MH-60S

Omgitt av flere titalls jagerfly parkert med høy presisjon på rullebanen forklarer Sean Cooley at jobben hans er å frakte fly mellom hangardekket og flydekket. Han jobber i et team med syv andre og frakter opp mot 30 fly i løpet av en dag, avhengig av behov.

De tauer flyene via en stang under flysnuten, med et kjøretøy de kaller traktor, men som ligner på noe som brukes til bagasjefrakt på en vanlig flyplass.

FRAKTJOBB: Seaman Sean Cooley jobber i et team på syv personer som frakter fly mellom hangeren og flystripen på USS Gerald R. Ford. På fritiden tar han minst én time på treningsrommet.

– Hvis det trengs fly på flydekket er jobben vår å få dem trygt opp dit ved hjelp av heiser så pilotene kan gjøre oppdragene sine. Hvis alt går som smurt kan vi hente opp et fly på to minutter, sier Cooley til Forsvarets forum.

Det er også 120 andre som jobber innen dette feltet, bare på hangardekket. Han forklarer at det er mye finmanøvrering og trangt mellom flyene.

– Det viktige er å sørge for at ingen personer eller flymaskiner kommer til skade.

I en av korridorene henger det et oppslag festet med gaffateip med informasjon om bingo-kveld om bord, samt oppslag om severdigheter i Oslo.

SJAKK: I en gang/avsats mellom leidere står to fastmonterte spillbord. En plakat på veggen advarer om sammenheng mellom oppbevaring av våpen og selvmord.

– Det er også filmvisninger, popcorn-greier og sosiale sammenkomster. Men jeg liker å trene og bare slappe av litt med de andre og så legge meg. Jeg ringer kona og hører hvordan det går. Det er min greie.

Les også: HMS Queen Elizabeth: – En verktøykasse Nato vil ha

Amerikansk fotball i messa

Forøvrig har mannskapet tilgang på frisørsalong, kaffebar og butikk. I messeområdene som er betjent av 100 kokker serveres 18,000 måltider i døgnet.

Et messeområde Forsvarets forum fikk se var designet med amerikansk fotball som tema, siden dette var en lidenskap for president Gerald R. Ford. Bortsett fra det grønne gulvet med imiterte krittmerker, minnet kanskje rommet mest om en lagerhall med lav takhøyde.

MESSE: Et av messeområdene har amerikansk fotball som tema. Legg merke til søylene og dørken.

Michael Kuhaneck er vedlikeholdsansvarlig på hangarskipet. Han kan ikke si på stående fot hvor mange vedlikholdstimer som må til per uke eller måned, men forklarer at han har ansvar for å sørge for at systemene er fullt operative.

– Hvis vi har noe som går i stykker hjelper jeg den respektive avdelingen med å skaffe deler. Jeg hjelper til med teknisk veiledning, skaffer folk eller annet som trengs for reparasjoner. Slik sørger vi for at denne flytende byen er operativ hver dag døgnet rundt.

– Vår hovedfunksjon er å sikre at vi er i stand til å få fly opp og ned i luften. Det er en stor jobb, sier Kuhaneck, som har mange rosende ord til mannskapet som for det meste er 20-åringer med lite utdannelse utover high school.

Selv kan Kuhanek nyte relativt stor komfort i en tomanns-lugar.

STORT ANSVAR: Michael Kuhaneck er vedlikeholdsansvarlig på hangarskipet USS Gerald R. Ford. Han hadde allerede vært en tur på operataket da Forsvarets forum møtte ham om ombord.

Elektromagnestisk

Noe annet han lovpriser er flydekkets elektromagnetiske katapultsystem for å sende avgårde jagerfly, som kanskje er den mest innovative teknologien Gerald R. Ford-klassen er utstyrt med. Lengden på de såkalte EMALS katapultene er 99 meter.

Til sammenligning har hangarskip i den gamle Nimitz-klassen katapulter som er drevet av damp. Med elektromagnetiske katapulter kan flyene ta av raskere enn tidligere, og systemet krever mindre vedlikehold. Det planlegges 10 hangarskip i Gerald R. Ford-klassen.

Det første skipet i klassen skal ha kostet rundt 13 milliarder dollar. Og det er ikke medregnet 4,7 milliarder dollar for forskning og utvikling i hangarskipklassen.

FLIGHT DECK: Forsvarets forum får opplyst at hangarskipet har 60-70 flymaskiner om bord på sitt Oslo-besøk. En av de elektromagnestiske katapultene kan skimtes som to hvite striper øverst på bildet.

– Er det en «two can-rule» her, altså to øl per person, som de har på franske og britiske fregatter?

– Nei, vi har ikke noe sånt. Det er ikke vår greie. Men vi har en regel som sier at hvis vi har vært ute på havet en stund og vi ikke er i nærheten av en havn så kan skipssjefen autorisere en øl-dag. Da kan man få to øl, sier den joviale Kuhaneck til Forsvarets forum, og spør deretter entusiastisk om hva han bør se i Oslo.

Pressen fikk mulighet til å snakke med et stort spekter av personell som var stilt til disposisjon, og som svarte med godt humør på alle slags spørsmål, om ikke alltid «to the point».

Det ble også lagt frem som en mulighet fra skipets presseavdeling å gjøre spontane intervjuer med mannskap og offiserer man møtte underveis, men dette viste seg å være litt mer komplisert i praksis, selv om det var mulig å få korte kommentarer.

Les også: Tysk fregatt på Oslo-besøk

Må motivere mannskapet

Kommandør Rick Burgess er skipssjef på USS Gerald R. Ford, og gikk ut fra U. S. Naval Academy i 1996 med en bachelorgrad i statsvitenskap, som en av mange punkter på hans rikholdige CV. Han har operativ erfaring på en rekke hangarskip.

PRESSEMØTE: Kommandør og skipssjef Rick Burgess (t.v.) og kontreadmiral Erik Eslich, som er sjef for hangarskipgruppen som USS Gerald R. Ford tilhører.

Bakgrunnen hans innen «nuclear engineering» fra Naval Postgraduate School kommer sikkert godt med da hangarskipet er drevet av to atomreaktorer.

Dessuten har han over 3,500 flytimer med F-14, F-15, F-16 og F/A-18.

– Hva er det viktigste å være klar over fra et ledelsesperspektiv når du er sjef for en så stor struktur?

–Den største utfordringen i alle våre store enheter er rett og slett folk. Vi har en helt ekstraordinær gruppe menige, unge menn og kvinner fra alle samfunnslag i USA, sier Burgess til Forsvarets forum.

Han understreker at det handler om å inspirere og motivere de unge menneskene om bord for å utrette store ting i jobben sin og nyte yrkeslivet sitt.

– Det er den største utfordringen. Det mange folk, sier han.

– Hangarskipgruppens besøk og tilstedeværelse gir Forsvaret en unik mulighet til å videreutvikle samarbeidet og jobbe tettere sammen med vår viktigste allierte, USA. Det er planlagt flere øvelser med blant annet Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret, og Forsvarets spesialstyrker, skriver Forsvaret i en pressemelding.

Det står videre at USS Gerald R. Ford etter Oslo-besøket seiler videre i Norge og norske nærområder.

SOLNEDGANG: USS Gerald R. Ford sett fra Grønliåsen.
Powered by Labrador CMS