TETTPAKKET: Selv om USS Gerald R. Ford ikke er så mye større enn sin forgjenger i Nimitz-klassen, kan USS Ford gjennomføre opp til 30 prosent flere flyoppdrag per dag.Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
Forsker om Ford: Overgår det norske Luftforsvaret
En hangarskipsgruppe kan forflytte seg 1000 kilometer i døgnet, levere svært tung militærmakt globalt innen få døgn, og utføre massive luftangrep mot viktige mål på land, ifølge norsk ekspert.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er et imponerende syn når USAs nyeste og største hangarskip seiler inn Oslofjorden, men USS Gerald R. Ford er ikke et skip ment for underholdning. Sammen med sine støtteressurser er krigsmaskinen i stand til å levere luftmakt som overgår det norske Luftforsvaret, og det hvor som helst i verden i løpet av få døgn, ifølge forsker ved Sjøkrigsskolen, Tor Ivar Strømmen.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Strømmen forklarer at USS Ford i essensen er en komplett, mobil militær flyplass, i stand til å støtte og gjennomføre sofistikerte militære luftoperasjoner mot maritime, luft, og landmål.
– Skipet kan brukes til å nedkjempe fiendtlige overflatestyrker og ubåter, og til å gi luftherredømme i områder der det skal settes inn amfibiske styrker, men først og fremst er det til for å levere massive luftangrep mot særlig viktige mål på land, sier han til Forsvarets forum.
Bredt spekter av kapasiteter
Ifølge Strømmen består en normal flyving på USS Ford av rundt 75 fly og helikoptre. Hovedsaklig F/A-18E/F Super Hornet kampfly og EA-18G Growler elektroniske krigføringsfly, men også E-2D for luftbåren kontroll og varsling, samt MH-60S og MH-60R transport og antiubåt-helikoptre. I tillegg skal noen av flyene kunne fungere som tankfly, og på den måten forelenge den operative rekkevidden til skipets fly vesentlig.
Strømmen forklarer at skipet ikke er særlig kapabelt alene, men at det er systemet av fly, sensorer, vedlikeholdskapasiteter, eskortefartøy og integrerte sjø- og luftstridskrefter som gjør den til et svært kapabelt militært verktøy.
– Det har som et eksempel med seg en eskorte av en luftvernkrysser og tre luftvernjegere. En eskorte som har mange kryssermissiler og en viss antiubåt-kapasitet. I tillegg vil et amerikansk hangarskip normalt også være eskortert av en atomdreven angrepsubåt, sier han.
Videre har hangarskipet med seg flere tankskip og andre støttefartøy. Hangarskipet er atomdrevet, men trenger stadig påfyll av flydrivstoff, ammunisjon og andre forsyninger. Fartøyene som eskorterer hangarskipet har konvensjonell framdrift og trenger også påfyll av drivstoff flere ganger i uken under operasjoner.
Et svært vanskelig mål
– Samlet sett er dette fartøyet, sammen med sine støtteressurser, i stand til å levere lutmakt i en skala som overgår kapasiteten til det norske Luftforsvaret og det hvor som helst i verden innenfor en viss avstand fra kysten, sier Strømmen.
Han forklarer videre at en hangarskipsgruppe kan forflytte seg 1000 kilometer i døgnet og på den måten levere svært tung militærmakt globalt innen få døgn, og være effektiv i det øyeblikket den er innenfor rekkevidde av sine mål. I tillegg trekker Strømmen frem at USS Gerald R. Ford er et svært vanskelig mål for fienden.
– Kombinasjonen av fly, sensorer og eksortefartøy, gjør det svært utfordrende å i det hele tatt angripe det, sier han og legger til at det vil kreves svært mange og gode våpen for å være relativt trygg på at man kan nøytralisere hangarskipet.
Ifølge Strømmen skal den største trusselen mot en hangarskipsgruppe være ubåter og særlig stillegående konvensjonelle ubåter som kan skyte mange torpedoer samtidig. De senere årene har også hypersoniske missiler, både russiske og kinesiske, fått en teoretisk kapasitet til å ramme disse skipene, men det forutsetter både svært gode og kontinuerlige måldata og en evne til å trenge gjennom verdens fremste integrerte og lagdelte luftvern – noe Strømmen beskriver som en «formidabel oppgave».
Kinas nye versting
I tillegg til USS Gerald R. Ford har USA også ti stykker Nimitz-klasse hangarskip, ni America og Wasp-klasse amfibiske hangarskip, som alle kan føre og drifte kampfly. I størrelse er USS Ford bare marginalt større enn sin forgjenger, Nimitz-klassen, og har ikke flere fly ombord. Likevel gjør den nye teknologien og den mer romslige hangaren at USS Ford kan gjennomføre opp til 30 prosent flere flyoppdrag per dag sammenlignet med Nimitz-klassen.
– Av de 11 hangarskipsgruppene USA har, så vil normalt rundt fire være tilgjengelig for øyeblikkelig bruk. De andre vil enten være inne til vedlikehold eller i oppøving.
– Kort sagt utgjør en hangarskipsgruppe en unik evne som ingen andre nasjoner har. Riktig nok har de britiske, franske og kinesiske hangarskipsgruppene noe av den samma kapasiteten, men i vesentlig mindre skala enn hva amerikanerne kan levere – i hvert fall nå, sier Strømmen.
Ifølge forskeren vil Kina om noen år sjøsette sin type 004 hangarskip. Det vil trolig bli enda større enn USS Ford, og vil når den er fullført og oppøvd, ha en kapasitet som langt på vei er den samme som sine amerikanske motparter.