Nyheter:
Forsvaret gjør opp for skader fra Trident Juncture
Miljøvernkonsulent Erik Gilmore skal jobbe til neste haust med skadesaker etter Nato-øvinga.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
– Han som eig hytta, kjem nok til å få
sjokk når han ser dette. Ettersom han bur i Sverige, trur eg ikkje at han har fått melding om
skadane på tomta etter militærøvinga.
Kveldssola sender nokre siste varmande
strålar gjennom trea. Arve Trøan viser rundt på
ei hyttetomt som grensar mot garden hans som
ligg i fjellbygda Vingelen.
Under støvlane er det djupe furer etter beltekøyretøy i den svarte jorda som nå er frosen
steinhard.
– Soldatane kom køyrande med stridsvogner
og slo leir i området. Eg oppdaga dette ved ein
slump da eg skulle sjå om det var skadar på mitt
eige område, fortel Trøan.
Øydelagt
– Denne skaden er ikkje registrert i systemet vårt ennå. Det er ein av grunnane
til at vi reiser rundt for å sjå områda med
eigne auge, seier Erik Gilmore og sparkar i den
frosne jorda.
Han er skadeoffiser i Forsvaret. Vanlegvis
har han kontorjobb på Sessvollmoen. Nå har
han reist rundt i Østerdalen for å gjere opp etter
Nato-øvinga i haust.
I samband med Trident Juncture har Forsvaret over 800 hendingar totalt. Akkurat nå har
han køyrt eit stykke opp frå Tolga for å møte
Arve Trøan. Han tok kontakt med Forsvaret
etter at han fann ei metallgrind som var blitt
øydelagd.
– Her er det ingen tvil om kven syndaren er.
Beltespora går heilt fram til grinda, fortel han til
Gilmore og viser spora i bakken.
– Grei sak, dette. Vi gjer litt papirarbeid, svarar skadeoffiseren.
Tolga
I bilen finn han fram skjemaet «Avtale
om erstatning for skade på sivil eiendom».
Etter ein gjennomgang og ein signatur er saka
ute av verda. Bonden får pengar til ny grind,
og Gilmore kan stryke nok ei skadesak frå lista
si.
– Dersom ei utanlandsk avdeling har valda
skadane, dekkjer dei 75 prosent av summen,
mens Forsvaret tar resten, forklarar han.
Gilmore skildrar området rundt Tolga som
ein «hotspot» for skadesaker etter øvinga. Berre
denne dagen har han vore på synfaring fire
stader.
Det er ikkje småpengar i omløp når Forsvaret skal gjere opp for seg. Vederlagssummane
varierer frå rundt ein halv million til nokre
tusenlappar.
– Tidlegare i dag fekk ein bonde eit vederlag
på over 200 000 kroner. Vi er fem skadeoffiserar
som reiser rundt samstundes. Vi prøver å ha ein
rask og ryddig prosess rundt dette. Det handlar
om omdømmet til Forsvaret. Ryktet spreier seg
snøgt dersom ein grunneigar kjenner seg dårleg
handsama.
OPPGJER
Han set seg i bilen for å køyre ut på nok
eit oppdrag. På eit jorde utanfor Tolga slo svenske
soldatar seg til under øvinga. Det ber området
preg av framleis.
– Eg var innom ein tur for å sjå korleis det sto
til. Da stod militære køyretøy og telt over heile
området. Det hadde nok ikkje monna om det var
frost i bakken. Eit køyretøy på mange tonn set
spor etter seg same kva, seier Otto Engebakken
(65).
Han trakkar over jordet han forpaktar på
Tolga. I november ringde han til skadetele-
fonen som Forsvaret hadde oppretta for Trident
Juncture. På Røros sat ein skadeoffiser og noterte
kva saka galdt. Nå har oppgjerets time kome.
– Kva dyrkar du her, og kor stort er området,
spør Erik Gilmore.
– Det er seks mål med grasjorde. Stridsvognene har rive opp bakken ganske godt. På grunn
av beltespora må nok heile jordet pløyast på
nytt.
– Tenkjer du gjere arbeidet sjølv?
– Ja, det er nok det lettaste. Eg har utstyret som trengst for å gjere jobben, svarar
Engebakken.
– Da har eg eit skjema vi skal fylle ut, seier
Gilmore og går mot bilen.
Detektiv
Skadeoffiseren
har nesten berre positive opplevingar i møte med østerdølane. Å bli invitert inn på ein kopp kaffi og smultringar har
blitt ein naturleg del av jobben.
– Mykje handlar om personkjemi. Eg må
vere litt entreprenør, litt kompis og litt detek-
tiv. Eg må vere sikker på at skaden har skjedd
under øvinga og finne ut av ein passande
vederlagssum.
Han viser fram bunken med skadesaker.
Det er alt frå øydelagde krabbeteiner i Møre og
Romsdal til attgløymde øvingsminer i Østerdalen. Mange av skadane er frå innmark som er
køyrd sund av tunge stridskøyretøy.
– I Tylldalen hadde vi ei trist sak. Eit helikopter flaug rett over ein revefarm. Det førte til at
13–14 dyr døydde eller måtte avlivast på grunn
av stress. Vi fekk også ein telefon om ein valp
som hadde stukke av da det small rundt husa.
Han blei heldigvis funnen att etter kort tid. Men
dersom hunden har blitt skotredd, er han ubrukeleg til jakt. I så fall ringer eigaren oss igjen til
våren, fortel Gilmore.
– Er det nokre nasjonar som skil seg ut i
skadestatistikken?
– Tyskarane har vore ekstremt flinke til
å melde inn skadar. Vi fekk melding berre
dei sølte nokre desiliter med drivstoff, fortel
Gilmore.
Bøtte
Tilbake på garden til Arve Trøan nærmar
det seg skumringstimen. Garden ligg 780 meter
over havet på ein fredeleg plass i verda. Men da
Nato kom på besøk, blei det liv og røre.
– Det er jo ikkje så mykje som skjer her oppe
blant fjellgardane. Vi blei spurde av Forsvaret
om dei kunne lande med helikopter på jordet
vårt. Kronprinsen skulle kome på vitjing og
overnatte i telt saman med soldatane, fortel
Trøan.
Spent venta han i timevis på luftbore kongeleg besøk. Men på grunn av tåke dukka det ikkje
opp noko helikopter. I staden kom kronprinsen
køyrande med stridsvogn.
– Vi fekk ikkje eingong eit glimt av han. Det
var skuffande, seier Trøan som spøkefullt spekulerer på om det var kronprinsen som køyrde
over grinda. Dei utanlandske avdelingane etter-
lét seg også ein liten suvenir i uthuset hans.
– Veit du kva dette er, spør han Gilmore og
viser fram ei stor, grå bøtte.
– Eg trur kanskje det er ei avføringsbøtte,
seier skadeoffiseren.
– Eg lurte på det, ja. Eg torde nesten ikkje sjå
oppi. Heldigvis var ho tom.