Nyheter

INNOVATIVT: Denne illustrasjonen viser prototypen til det som kan bli USAs fremtidige tank- og lastefly. Selskapet JetZero skal designe og bygge prototypflyet for det amerikanske luftforsvaret.

U.S. Air Force har bestilt fly med «blended wing body»

Fly med sammensatt vingekropp skal redusere aerodynamisk motstand med rundt 30 prosent. På den måten vil det amerikanske luftforsvaret kunne få langt mer drivstoffeffektive tank- og lastefly.

Publisert

Selskapet JetZero skal designe og bygge en prototype av et flyskrog med såkalt «blended wing body» for det amerikanske luftforsvaret. Det skriver The Drive.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Håpet er at fremtidens tankfly og lastefly vil kunne bli langt mer drivstoffeffektive enn flyene som brukes i dag.

«Blended wing body» kan best oversettes til «kombinert vinge og flyskrog» på norsk. Det vil si at det ikke er en tydelig avgrenset linje mellom flyets kropp og vinger. Designet reduserer flyets aerodynamiske motstand med rundt 30 prosent, noe som igjen fører til at flyet bruker mindre drivstoff i luften.

Flyet som U. S. Air Force har bestilt, har fått tilnavnet XBW-1 og er forventet ferdig testet i løpet av 2027.

Luftforsvarets Office of Energy, Installations and Environment og forsvarsdepartementets Innovation Unit samarbeider om prosjektet.

I en pressemelding fra U. S. Air Force sier Frank Kendall, United States Secretary of the Air Force, at forsvarsdepartementet planlegger å investere 235 millioner dollar de neste fire årene for å «fremskynde utviklingen av denne banebrytende teknologien».

– Fly med en sammensatt vingekropp har potensial til å redusere drivstoffbehov betydelig, samtidig som det øker rekkevidden. Å kunne flytte styrker og last raskt, effektivt og over lange avstander er en avgjørende evne for å muliggjøre vår nasjonale sikkerhetsstrategi, sier Kendall.

Ifølge pressemeldingen står ulike typer lastefly for rundt 60 prosent av U. S. Air Force sitt totale forbruk av flydrivstoff.

Powered by Labrador CMS