Forsvarsindustri

Vil ta hovedrollene i norsk «industrieventyr»: – I en særposisjon

Industrigigantene ønsker fortgang i planlegging og bygging av inntil 28 nye forsvarsskip. 

ØNSKER HOVEDROLLER: Kongsbergs Ronny Langset (t.v.) og Vards Kristian Sætre vil begge ta en betydelig del i byggingen av de standardiserte fartøyene.
Publisert Sist oppdatert

kortversjon:

  • Norge skal bygge inntil 28 nye standardiserte fartøy, hovedsakelig i Norge.
  • Kongsberg Defence & Aerospace ønsker å lede arbeidet med byggingen.
  • Vard er også interessert i å delta i byggingen av skipene.
  • Det er en stram tidsplan med mål om ferdigstillelse innen 2029.

Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.

Forsvaret skal ha inntil 28 nye såkalte standardiserte fartøy.

Forsvarsminister Tore O. Sandvik (Ap) sa under et industriforum nylig at det ligger føringer fra Stortinget om at disse skipene skal bygges i Norge.

I henhold til langtidsplanen for Forsvaret, skal dagens korvetter og mineryddere, havgående og kystnære kystvaktfartøy blir erstattet med standardiserte fartøy: ti store, havgående fartøy og 18 mindre, kystnære skip. 

– Vår ambisjon er å utnytte at Norge er en av verdens mest avanserte skipsbyggingsnasjoner, uttalte Sandvik til pressen.

Sandvik har også uttalt at ambisjonen er å gjøre byggingen av standardiserte fartøy til et norsk industrieventyr. Ettersom det ligger til rette for å utvikle og bygge skipene i Norge, er industrigigantene klare for å spille en stor rolle i byggingen.  

Kongsberg med høye ambisjoner

Forsvarsdepartementet var klar på at de ønsket at en stor industriaktør til å koordinere arbeidet med alle aktørene som skal bidra i byggingen.

Den rollen ønsker Kongsberg.

– Det er Kongsbergs mål. Nå føler jeg vi er på bølgelengde. Vi er godt posisjonert for den rollen, sier Ronny Opsjøn Langset, som leder Kongsbergs satsing på standardiserte fartøy.

AMBISIØS: Ronny Langset er klar på at Kongsberg ønsker å være den største industriaktøren.

Kongsberg har allerede utarbeidet modeller og planer for deres Vanguard-konsept, og har etablert en sammenslutning med fem verft som kan bidra i byggingen av skipene. 

Langset, som kom fra jobben som verftsdirektør hos Vard, sier det er en fordel at Kongsberg allerede er svært tett på Forsvaret.

Tips oss!

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Vi kan samarbeide med hvem som helst som ønsker å samarbeide med oss, også tror vi veldig sterkt på at norsk industri og forsvarsindustri må jobbe sammen for å realisere dette innen tiden Norge ønsker. 

– I en særposisjon

Han er klar på at industrien må bidra med det beste de har for å få den mest optimale løsningen. 

– Vi må tørre å dele, for det har det alltid vært en frykt for. Men nå virker det som at veldig mye av næringen og industrien er klare, sier han. 

– Hva er Kongsbergs drømmescenario?

– At vi blir valgt som strategisk partner og får til et kjempegodt samarbeid med norsk verftsnæring og industri. Vi må komme raskt i gang, for andre nasjoner banker på døra. Vi er i en særposisjon som vi kanskje ikke så ofte er i, sier Langset. 

Forventer å være med

Det andre konseptet som ble presenterte på forumet var Vard Langsets «Resillience»-prosjekt.

– Vår oppgave er å bygge skip, og det håper vi å gjøre, sier senior Vice president i Vard Kristian Sætre.

Han sier Vard er åpne for å samarbeide med Kongsberg, og tror samtidig at de kommer til å spille en rolle i arbeidet.

– Det er naturlig at vi vil være med på prosessen, sier han. 

PLANER: Kristian Sætre presenterte Vards konsept for industriforum for Flåteplanen 2024 på Høymagasinet på Akershus festning.

Vard har bygget flere fartøy for Forsvaret, deriblant kystvaktskip. Sætre er klar på at det er viktig å få være med denne gangen. 

– En viktig faktor er å vedlikeholde den kompetansen som vi har. Den har vi bygd opp, og det å ha en høy kompetanse på sånne type fartøy, kan man ikke spre på alt for mange. Da forsvinner ekspertisen, så du må skape en kontinuitet, sier han.

Stramt tidsskjema

Sjøforsvaret har tidligere uttalt at ambisjonen er å ha et skip klart til 2028. Statssekretær Marte Gerhardsen skriver imidlertid i en e-post til Forsvarets forum at 2029 kan være realistisk for standardiserte fartøy.

Planene er imidlertid ikke fastsatt, og må utformes sammen med industrien, skriver hun. 

Sætre i Vard antyder at 2029 er et mer fornuftig tidspunkt. 

– Vard er blant de raskeste leverandørene i verden på sånne spesialskip, men vi må være realistiske i forhold til 2028. Beslutningene må bli tatt fort.

STATSRÅDEN HADDE ORDET: Forsvarsminister Tore O. Sandvik talte også til industriforumet.

Langset sier seg enig med Sætre.

– Det er ikke sikkert tidsplanen holder, men det er ikke slik at enden er statisk heller, påpeker han. 

Tore Sandvik sier at de ser på å effektivisere måten å drive innkjøp på, samtidig som de skal gjør grundige valg. 

– Vi skal unngå feilkjøp som kan ramme oss i andre enden, både når det gjelder kostnader som ikke løper løpsk, men også at vi får det som vi har bestilt. Vi skal kvalitetssikre at dette blir rett, men samtidig krever det tempo, sa statsråden på industriforumet.

Powered by Labrador CMS