Meninger
TILLIT: Når de nå ber om F-16, bør vi også stole på at Ukraina er de beste til å vurdere hvilken flytype som er den beste for dem.
Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
Norge bør umiddelbart bli en del av dugnaden for F-16-fly til Ukraina
En rekke fly er blitt skutt ned eller ødelagt på bakken. Når ukrainske piloter ikke har flere fly, hvem skal da beskytte luftrommet?
Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Ukrainas piloter er med rette helter i hjemlandet, men det er bare på film at piloter kan utrette mirakler med utdatert utstyr. I mer enn 40 år var F-16-jagerfly avgjørende for å beskytte vår frihet. Når Nederland, Danmark, Belgia og Storbritannia nå har gått sammen for F-16-fly til Ukraina, bør Norge være tydelige i sin støtte. Det står pensjonerte F-16-fly i Norge. De bør få et nytt hjem i Ukraina.
Ukrainere er modige, men mot er ikke nok. Over hele landet er det nå mobilisert tusenvis av menn og kvinner til det som kan bli et av de største slagene i moderne historie. På jernbanestasjoner over hele Ukraina, tar tusenvis av familier farvel med sine kjære som skal delta i frigjøringen av de okkuperte områdene.
Helt avgjørende
Det er stor forventning til den kommende offensiven, men forventningene er blandet med sorg. Når offensiven snart begynner, vil det bli uten effektiv luftstøtte. Tusenvis av Ukrainas beste menn og kvinner risikerer å aldri vende tilbake til sine familier.
Helt siden de første russiske rakettene traff Ukraina en kald februarnatt i 2022, har landet tryglet om å få kjøpe vestlige jagerfly. Landets flyvåpen er arvegods fra Sovjetunionen og er underlegne Russland når det kommer til rekkevidde, utstyr og antall.
Til tross for dette har Vesten fortsatt ikke latt Ukraina fått lov til å kjøpe nye jagerfly. For alle vestlige land er jagerfly en helt avgjørende del av vårt forsvar og for Nato har alle militære operasjoner blitt basert herredømme i lufta. Norges viktigste militære investeringer har derfor moderne amerikanske jagerfly.
I tillegg til å kunne støtte en ukrainsk offensiv, vil moderne jagerfly kunne beskytte sivile mot luftangrep. Russland har i løpet av krigen skiftet taktikk og bruker nå kraftige glidebomber for å ramme ukrainske byer. Dette er bomber som slippes fra bombefly og kan bare stoppes ved at andre jagerfly skyter ned de russiske flyene. Skal man trygge ukrainske byer, trenger Ukraina helt andre fly enn det de har i dag.
Trenger moderne jagerfly
Ukrainas jagerfly er i dag langt eldre enn pilotene som skal fly dem. Mange er også så gamle at de deltok i Sovjetunionens invasjon av Afghanistan. Etter Sovjetunionens fall ble produksjonen overtatt av Russland noe som umuliggjør kjøp av nye fly eller oppgraderinger. Materialtretthet gjør at det ikke er mulig å holde disse flyene i lufta for alltid. Krigen har hatt sin pris og en rekke fly er blitt skutt ned eller ødelagt på bakken. Når ukrainske piloter ikke har flere fly, hvem skal da beskytte luftrommet?
Nylig besøkte Ukrainas stortingspresident, Ruslan Stefantsjuk, Norge. Her fikk han se hvordan våre barn vokser opp i fred og kan feire 17. mai med barnetog og glede. Stefantsjuks drøm er at det snart skal være ukrainske barn som kan gå trygt i tog og feire sin frihet. Ukrainas bønn til Norge var tydelig, de trenger moderne jagerfly. Alternativet er at landet blør i hjel i på slagmarken.
Med Nederland og Storbritannia i spissen er det på trappene en internasjonal koalisjon som ønsker å gi Ukraina F-16. Dette har siden fått støtte av USA og andre land som nå vil trene opp ukrainske piloter. F-16 er et jagerfly som ble utviklet under den kalde krigen og hadde sin storhetstid da den første Top Gun-filmen gikk på kino. Flyene har imidlertid en svært sterk plattform og er gjennom oppgraderinger blitt teknisk overlegne alt det Russland i dag rår over. Dette gjelder ikke minst muligheten for å kunne skyte ned russiske bombefly på lang avstand.
På overtid med F-16-dugnaden
Den norske regjeringen har vært avventende med å støtte initiativet, men Ukraina har ikke tid å vente. Norge bør umiddelbart bli en del av dugnaden for F-16-fly til Ukraina. Omleggingen til F-35 gjør at vi har en rekke F-16-jagerfly som kunne vært aktuelle for Ukraina. I tillegg kan Norge også bistå med opplæring, logistikk og ikke minst finansiering av Ukrainas nye luftvåpen.
I debatten om å gi F-16 til Ukraina, blir det stadig reist en rekke praktiske innvendinger for hvorfor dette er svært vanskelig. Det ukrainske forsvaret har gjennom hele krigen vist seg svært kompetente i å ta i bruk avanserte våpensystemer i strid. Det er i dag ingen som har bedre erfaring i luftkamp mot det russiske flyvåpenet, enn Ukraina.
Når de nå ber om F-16, bør vi også stole på at Ukraina er de beste til å vurdere hvilken flytype som er den beste for dem. F-16 trenger et nytt hjem og Ukrainas barn fortjener en fremtid i fred. Det er på overtid for Norge å melde seg på F-16-dugnaden for Ukraina.