Nyheter
Røykutvikling på Haakonsvern
Røykutviklingen oppsto på et teknisk rom og førte til evakuering av hele bygget.
Brannalarmen gikk like etter klokken 11.00, sier Kjartan Sildnes, orologskaptein og talsperson i Sjøforsvaret.
Brannvernet på Haakonsvern rykket ut med. det de hadde av personell og biler.
– Det var røykutvikling fra et teknisk rom, sier Sildnes.
Det lokale brannvernet på Haakonsvern ble aktivert og hele Visund-bygget ble evakuert.
Situasjonen er nå under kontroll og de ansatte er nå tilbake i bygget igjen.
Feil i et solcellepanel
Feilen skal ha oppstått i et solcellepanel på taket, ifølge Sildnes.
Som følge av feilen ble strømmen kuttet til solcellepanelet.
I forbindelse med slukkearbeid fikk tre av brannkonstablene statisk elektrisitet gjennom kroppen.
– De ble sendt til sykestua for en kjapp sjekk. Alt gikk fint, men de opplevde det som ubehagelig, sier han.
Skader på bygget
Det er materielle skader i både solcellepanelet og det tekniske rommet.
– Det ble klippet kabler, så vi må ha teknikere på plass for å få det opp og gå, sier Sildnes.
Det har ikke lyktes Forsvarets forum å komme i kontakt med brannstasjonen på Haakonsvern.