BELL: 339 Special Operations Aviation Squadron (SOAS) er en helikopterstyrke til støtte for Forsvarets spesialkommando (FSK) og Marinejegerkommandoen (MJK).Foto: Kim Atle Kleven, Forsvaret.
«Voldsomt trykk» på Forsvarets Bell 412: – De har flydd kontinuerlig
Ekstremværet «Hans» har skapt store skader flere steder i Sør-Norge. Sammen med Politiet og Sea King fra 330 skvadron har Bell-helikoptre fra 339 skvadron evakuert et tresifret antall mennesker.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
– Bell gikk kontinuerlig gjennom natta. Da har de brukt absolutt alt de har av lovlig og trygg flytid, sier oberstløytant Ørjan Funderud til Forsvarets forum.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Funderud jobber til daglig på Luftforsvarets våpenskole, og er en av liaisonoffiserene til Politiets beredskapssenter på Taraldrud.
Det var tirsdag at Forsvarets forum skrev at to helikoptre av typen Bell 412 fra 339 skvadron på Rygge var stilt til disposisjon for Politiet. Disse har flydd rundt i Hallingdal og i Innlandet etter hvert som Politiet har fått inn meldinger om folk som ikke kommer seg ut fra flomrammede eller innestengte områder, forklarer Funderud.
– Jeg vil anta at til sammen over 100 personer er evakuert, av de to Bell-helikoptrene alene. Så det er en vanvittig innsats som er lagt ned.
Ifølge Funderud har oppdraget vært krevende. Han beskriver en natt preget av svært dårlig vær og dårlig sikt.
– Det er et voldsomt trykk med kontinuerlige oppdrag. Det har tidvis vært bekmørkt, både fordi det er fysisk natt, men også fordi det er et forferdelig vær med lave skyer og høljeregn av ekstremværdimensjoner.
I tillegg har mobildekningen vært dårlig, broer har flommet over og veier har vært stengt. Dette gjør situasjonen enda mer krevende, ettersom helikoptrene må etterforsynes med drivstoff fra biler som kjører rundt i området.
339 skavdron har hatt med seg ekstra drivstoffbil for å sikre at helikoptrene kunne fly hele natta.
– Vi skjønte at flydrivstoff kom til å bli et kjempeproblem, når det er så mange helikoptre som super fuel kontinuerlig.
Samtidig har det vært hektisk radio-kommunikasjon mellom de ulike aktørene, for å ikke skape kø og for å holde sikker avstand til hverandre.
Totalt har 339 Special Operations Aviation Squadron (SOAS) stilt med 10-15 personer fordelt på to helikopterskrog, samt koordinerende personell på bakken, drivstoffbiler og teknikere. Dette kommer i tillegg til personell fra 330 skvadron (Sea King). Også soldater fra HV-03 har bidratt, ved å bevokte Forsvarets helikoptre på Torpomoen.