Nyheter:
Skal bygge norsk Spitfire
En gruppe flyentusiaster vil samle inn 30 millioner kroner for å få bygget et Spitfire jagerfly fra 2. verdenskrig.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Nyheten ble presentert for et par hundre inviterte på Akershus festning torsdag. Det er Norwegian Spitfire Foundation som står bak initiativet. Med seg har de også Forsvarsmuseet – som har donert en Rolls Royce Merlin-motor. Det vil potensielt kunne gi flyet den velkjente motorduren det hadde under 2. verdenskrig.
Måtte nødlande
Historien om Spitfire-flyet er like rørende som den er lang. Under et tokt 29. desember 1944 kolliderte flyger Carl Jacob Stousland med kollega Ole Tilset. Rett i forkant hadde Stousland skut ned et tysk fly før de var uheldig og kolliderte i kampene. Tilset hoppet ut i fallskjerm og ble tatt til fange av tyskerne, mens Stousland klarte å nødlande flyet på et jorde i Nederland.
Landingen ble starten på en flukt som varte i 79 dager før han kom seg i sikkerhet hos allierte. Det fortalte Stouslands sønn, Carl Stousland, foran et musestille publikum i Fanehallen.
– Det er vanskelig og emosjonelt å fortelle om dette, sa Stousland under presentasjonen.
Blanding av Vrak og nytt
Flyet ble liggende i Nederland og først i 2018 ble restene av det havarerte flyet funnet i et samarbeid mellom Forsvarsmuseet og Norwegian Spitfire Foundation. Det er deler av dette havarerte vraket som skal brukes i flyet som man nå søker å få bygget opp.
– Det blir både nye vinger og kropp. Motoren har vi fått fra Forsvarsmuseet. I tillegg vil vi bruke deler av flyet i å få bygget opp det nye, forteller Lars Ness i Norwegian Spitfire Foundation.
Det blir både nye vinger og kropp. Motoren har vi fått fra Forsvarsmuseet.
– Hvorfor vil dere bygge opp flyet?
– Fordi Supermarine Spitfire var et ikonisk fly som norske piloter var dyktige til å operere under 2. verdenskrig og som vi ønsker å fortelle videre til den oppvoksende generasjon. Vi vil formidle historien til de norske krigsflygerne og bakkemannskapene under 2. verdenskrig som på mange måter er litt glemt, akkurat som krigsseilernes historie lenge var, forteller Ness.
Nå skal de på innsamlingsjakt. De søker økonomisk støtte fra alle aktører som kan finne på å være interesserte i prosjektet. Foreløpig er de i startgropa, for ennå er det bare motoren som har kommet inn som støtte. Når man har fått nok penger skal selve byggingen skje i England.
Vakkert kampfly
– Spitfire var det vakreste kampflyet under 2. verdenskrig, sa forsvarsminister Frank Bakke-Jensen da han ga initiativtakerne lykkeønskninger med prosjektet. Departementet har foreløpig ikke støttet prosjektet økonomisk.
Til stede var også tidligere luftforsvarssjef i Storbritannia, airmarshal Clifford R. Spink, som i dag regnes som den meste erfarne Spitfire-flygerne i Royal Air Force (RAF) av i dag.
– Norske flygere og bakkemannskaper var kanskje av de beste som RAF hadde. De var utrolig dyktige. Med et nytt fly får Norge virkelig en historie å vise frem.
329 norske flygere mistet livet under 2. verdenskrig