Denne artikkelen er over seks år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Mobilitet. «Lynx Commander 800R E-TEC Army» er navnet på den nye snøscooteren. I enkelte avdelinger har den erstattet den trofaste arbeidshesten «Lynx Yeti V800».
– Målsetningen er å øke mobiliteten og utholdenheten til avdelingene. De får tilgang på små terrengkjøretøy for hurtig fremrykking og transport av personell og materiell, sier major Torgeir Thunshelle.
Han er prosjektansvarlig for anskaffelsen i Forsvarsmateriell. 200 snøscootere har allerede blitt utlevert til Forsvaret, hvor Grensevakten er en høyt prioritert avdeling. Til sommeren får GSV også rundt 70 terrengkjøretøy av typen «Lynx Outlander 6x6 Army».
– Prosjektet kalles «Lette terrengkjøretøy sommer og vinter». Kontrakten er på rundt 100 millioner kroner som inkluderer logistikkstøtte, spesialverktøy, reservedeler og utdanning, sier Thunshelle.
Annonse
Tilpasset. Den nye snøscooteren er basert på modellen Lynx Commander som også kan kjøpes av sivile. Det er likevel gjort flere tilpasninger for å møte Forsvarets behov.
– Vi har montert infrarøde lys som gjør at man kan se bedre i mørke med lysforsterkende materiell. Det er også en «blackout-modus» som gjør at man mørklegger scooteren helt. Cargobokser er montert for frakt av utstyr og braketter er klargjort for å feste sambandsmateriell. Vi har også en snøsmelter, samt litt kraftigere frontdempere enn på den sivile varianten, sier Thunshelle.
– Hvor stort var behovet for modernisering i avdelingene som har fått nye scootere?
– Lynx Yeti er rundt 10 år gammel og har blitt brukt mye. Det har også skjedd store endringer når det gjelder motorteknologi på disse årene. Nå får avdelingene en sterkere snøscooter som likevel har lavere forbruk av drivstoff, sier han.
Kraftigere. I første omgang er det bare enkelte prioriterte avdelinger som får nye snøscootere. På Høybuktmoen ble det på onsdag markert at GSV har overtatt sine kjøretøy. De vil primært bli brukt til frakt av personell ut til forskjellige installasjoner, og patruljering langs grenselinjen.
– Jeg tror det vil gjøre hverdagen enklere, sier kompanisersjant Kay-Arne Storvold som er instruktør på snøscooter.
I forrige uke hadde han kjøreopplæring for soldater i Jarfjord-kompaniet. Nå er de i gang med konverteringskurs for befal som skal lære seg en ny scootertype.
– Nå får man over dobbelt så mange hestekrefter i forhold til på Yeti-modellen. Derfor blir det enda viktigere å innprente riktige holdninger i opplæringen. Men når man bruker den ekstra kraften riktig så blir det en kjemperessurs, avslutter han.