totalforsvar

Ingen føringer om beredskapshensyn i toganskaffelse

Det statseide selskapet Norske Tog har bestilt 17 nye fjerntog, men de kan ikke benyttes i en beredskapssituasjon. Det kommer fram i en ny rapport.

PÅ SKINNER: Jernbanetransport av tungt materiell. På bildet fraktes stormpanservogner.
Publisert Sist oppdatert

Kontrakten med den sveitsiske togprodusenten Stadler ble signert 8. mars 2023 og har en kostnadsramme på åtte milliarder kroner. De nye togene skal settes inn på fire av landets mest sentrale strekninger: Dovrebanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen og Nordlandsbanen.

De nye togene er tilpasset norske forhold, men ikke egnet i krise og krig. Det kommer fram i en rapport Jernbanedirektoratet har fått utarbeidet. Årsaken er at de nye togene er motorvognsett, som betyr at lokomotivet og passasjervognene er fast koblet sammen og ikke kan skilles, skriver Teknisk Ukeblad.

I en beredskapssituasjon trenger Forsvaret normalt bare lokomotivet for å trekke egne godsvogner med militært utstyr. Siden lokomotivet i disse togene ikke kan kobles fra, kan det ikke brukes separat til å trekke annet materiell, som stridsvogner eller pansrede kjøretøy, skriver Anbud365 , som først omtalte saken.

Beredskap var ikke en føring i anbudet. I rapporten kommer det fram at Jernbanedirektoratet vil anbefale at fremtidige materiellanskaffelser i større grad inkluderer beredskapshensyn.

Tips oss!

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Powered by Labrador CMS