Nyheter:
Øl på vinger: Det var ingen enorm luftbro, men Spitfire-fly transporterte likevel øl til tørste briter i Frankrike under 2. verdenskrig (tegning: Lise Halsnes).
Fulle fly
Britiske soldater fikk øl levert fra Spitfire-fly i Normandie. De var lei cider.
Under frigjøringen av Europa fra tyskerne i etterkant av D-dagen 6. juni 1944 oppdaget britene til sin skuffelse at godt britisk øl ikke var å oppdrive. Det var bare fransk cider og calvados. Cideren var dessuten utvannet. Det bemerket en fransk journalist fra Reuters som registrerte at dette skapte misnøye. For å gjøre krigen litt mer «lystig» igangsatte britene en militær operasjon som fra soldatmunn ble kalt «The Flying Pubs». Ifølge den britiske øleksperten Martyn Cornell som har dykket ned i den kuriøse historien, var også norske piloter fra 132 Norwegian Wing, involvert i den litt spesielle redningspakken til allierte soldater. Senere ble øltransporten opptrappet og dropptankene til Spitfire-fly fylt med hundrevis av liter øl.
Ikke overdrive. Ifølge det som trolig er den fremste eksperten på det norske krigsbidraget fra Luftforsvaret under 2. verdenskrig, bør man ikke overdrive omfanget av øltransporten. Det forekom, men kanskje ikke i like stor utstrekning som nåtidens ølentreprenører ønsker å fremstille det.
– Det var ikke en enorm luftbro av øl, sier historiker og forfatter av bokserien «Spitefire Saga» Cato Guhnfeldt.
Han forteller at flygningen av øl innledningsvis kom som en følge av den britiske statsminister Winston Churchills besøk til britiske flystyrker i Frankrike under krigen. Under besøket hadde de klaget sin nød over mangelen på blant annet øl.
– Det var ikke en enorm luftbro av øl (Cato Guhnfeldt, forfatter og historiker).
Og som den gode statsmann han var under krigen, sørget Churchill snart for å sende over et parti øl til Normandie.
– Dermed fulgte andre flyvere og avdelinger opp eksemplet med å frakte øl til egne avdelinger, initiert av enkeltpersoner og på skvadronsnivå, sier Guhnfeldt som bekrefter at også norske piloter en kort periode bidro i lufttransport av øl.
– Jagerflygeren Nils Magne Jørgensen er fotografert sittende på vingen til en Spitfire der senterdropptanken blir fylt med øl, sier Guhnfeldt som opplyser at det skjedde i tidsrommet august-september 1944.
Fotografiet kommer fra Imperial War Museum i London og er trykket i bind seks av «Spitfire Saga».
Øl-heder. Tactical Nuclear Penguin, Sink the Bismarck, Spitfire, The Flying Pubs og LittleNorway. Eksemplene på øl som er brygget med inspirasjon fra krig, er omfattende, særlig i Storbritannia.
– I motsetning til britene har vi kanskje en kultur i å trå litt mer varsomt i å knytte for eksempel øl opp mot krig (Amund Polden Arnesen).
Det forteller Norges første ølsommelier, det vil si en ekspert på kombinasjonen øl og mat, Amund Polden Arnesen.
– Britene er flinke til å lansere blant annet whiskyer og øl knyttet til historiske hendelser som krig. Likevel var det mye som gikk tapt
under 1. og 2. verdenskrig da mange av bryggeriene ble destruert eller ombygd til å produsere krigsmateriell. Det var også rasjonering av bygg som er en av grunnene til at britisk øl i dag er alkoholsvak, sier Arnesen.
– Er det noe som kjennetegner øl som knytter seg til krig?
– Spitfire er jo et godt øl. Men etter hva jeg kjenner til, kommer de i alle varianter. I motsetning til britene har vi kanskje en kultur i å trå litt mer varsomt i å knytte for eksempel øl opp mot krig.