Nyheter:

Logistikkfartøyet KNM Maud

KNM Maud blir ikke fullt operativ før i 2021

Gjenstående garantiarbeid og klareringsprosesser gjør at Forsvarets største fartøy ikke blir fullt operativ i 2020.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Fartøyet vil ikke oppnå status Full Operational Capability (FOC) før i 2021, skriver sjef for Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes i sitt sammendrag om 2019.

Status er at fartøyet ikke er ferdig, det er utestående vesentlige garantisaker, og fartøyet mangler sjødyktighetsdokument, opplyser sjøforsvarssjefen.

Seilingsforbud

Maud kom til Norge fra verftet i Sør-Korea i mars 2019 og fikk seilingsforbud i desember samme år.

– Det er en kjent risiko at man i første driftsår vil kunne avdekke feil og mangler som tar noe tid å utbedre, opplyser kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell til Forsvaret forum.

– I garantiåret har det derfor vært viktig for Sjøforsvaret og Forsvarsmateriell å avdekke feil og mangler ved fartøyet, slik at DSME (det sørkoreanske verftet, journ.anm.) gis mulighet til å oppfylle deres garantiforpliktelser. Arbeidet som pågår for å lukke disse feilene og manglene dekkes av verftet, skriver Sandberg.

Må klareres

Etter at avvikene knyttet til garantiene er lukket, må fartøyet gjennom en såkalt FOST. Flag officer sea training utenfor Plymouth. Det ble tidligere omtalt som en generalmønstring og Maud vil nå Sjøforsvarets øverste kampkraftnivå etter at det er gjennomført.

– Vi vet ikke nøyaktig tidspunkt for gjennomføring av dette i 2021. Det var planlagt i år, men fartøyet fikk seilingsforbud, sier kommunikasjonssjef Torill Herland i Sjøforsvaret til Forsvarets forum.

To-besetning er under oppbygging og vil være på plass fra 1. august i år. Fartøyet vil etter gjeldende plan seile fra uke 36 og delta i Natos stående maritime styrke 1 høsten 2021.

Dette betinger at akseptanse- og garantitester er gjennomført og godkjent.

Powered by Labrador CMS