Nyheter:

Julekalender dag 12: Skipsjakten

– Å borde et skip er noe av det farligste vi gjør, sier sjefen for spesialbåtoperatørene.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne saken ble opprinnelig publisert ​i papirutgaven av Forsvarets forum utgave 3, 2014. Nå publiseres den for første gang på nett, i anledning Forsvarets forums Julekalender 2019.

To RIB-er fullastet med spesialbåtoperatører og marinejegere skjærer gjennom vannet i 45 knop. Sjøsprøyten pisker i ansiktet da de treffer hekkebølgen fra et skip på vei ut Raunefjorden utenfor Bergen.

En av RIB-ene presser seg mot skipsskroget, og en entringsstige festes over rekka. Spesialsoldatene klatrer opp. Så fort alle er på dekk, vender RIBen ut til siden og bort fra det frådende vannet.

– I en skarp operasjon er det ofte en fordel om det er bekmørkt eller ufyselig vær. Da klarer vi å snike oss fram uten å bli sett. I dag er det nesten litt for fint til å trene bording, sier sjefen for spesialbåtoperatørene. 

Bording

Operatørene i båtskvadronen kjører noen av de raskeste båtene i Forsvaret. Høy fart, tett samarbeid med marinejegerne og beredskap for operasjoner langs norskekysten er stikkord for jobben som spesialbåtoperatør. 

– Vi holder til i Ramsund, men trener også mye utenfor Haakonsvern. Her har vi tilgang til sivil skipstrafikk hvor vi kan øve på bording. Marinejegerkommandoen (MJK) har også mulighet til å trene entring av plattformer ved basene på Askøy og Sotra. 

– Hvor viktig er denne bordingskompetansen? 

– Bording er noe av det mest komplekse vi driver med. Det stiller store krav til at spesialbåtoperatører og marinejegere er godt samtrent for å unngå ulykker. Man kan i verste fall bli trukket under av hekkebølgen, eller RIB-en kan velte. Man må øve mye for å bli komfortabel med å ligge helt inntil et stort lasteskip som beveger seg, sier han. 

Operatører

Tidligere var det marinejegerne selv som førte båtene, men i 2005 opprettet MJK en egen skvadron med mannskaper som blir selektert og spesialtrent innen båtoperasjoner. 

– Vi selekterer utfra de samme kriteriene som hos marinejegerne. Vi har naturlig nok mindre oppmerksomhet rettet mot felttjeneste på land og desto mer trening ute på sjøen. Men vi er operatører og ikke båtsjåfører. 

– Hva kjennetegneren spesialbåtoperatør? 

– Robust fysikk og evne til å takle rufsete værforhold. Det er også en storfordel å ha båterfaring. Vi har operatører som bygde egne RIB-er da de var 14 år gamle. MJK har som ambisjon at spesialbåtoperatørene skal være best i verden på arktiske båtoperasjoner. 

Adenbukta

På fjorden skal nok et skip få besøk av bevæpnede marinejegere. Fra RIB-en oppretter man kontakt med kapteinen på Visborg, som er på vei inn mot havnen i Bergen. 

Motorene snerrer og baugen løfter seg da båtene tar opp jakten. RIB-en suser opp til lasteskipet, og spesialsoldatene klatrer opp skipssiden med mannskapene om bord som tilskuere.

– Det er akkurat som på film, sier en av matrosene som kikker over rekka. 

MJK har siden august 2013 stått på nasjonal beredskap som bistand til politiet. Denne beredskapsstyrken er sammensatt av marinejegere, spesialbåtoperatører og stab. 

Samme år var båtskvadronen med på operasjon Ocean Shield hvor de jobbet med antipiratoperasjoner fra fregatten Fridtjof Nansen.

– Lever dere i skyggen av marinejegerne? 

– Marinejeger er en merkevare som er bygd opp over 50 år. Vi har eksistert i underkant av ti. Det tar tid å bygge merkevare, men spesialbåtoperatør skal ikke være en konkurrent til marinejeger. Det er to forskjellige kategorier. Mange møter på opptak til Marinejegerkommandoen uten å ha hørt om oss. Likevel har søkermassen vår økt hvert eneste år. 

Verdens beste

Bordingsøvelsen avsluttes etter noen timer. På vei tilbake til Haakonsvern passerer soldatene hurtigruta i full fart og hilser til turistene på dekk. I likhet med MS Trollfjord har også båtskvadronen hele kysten som arbeidsplass. 

– Vi har seilt fra Bergen til Ramsund uten stopp. Det tok 19 timer i åpen RIB, sier sjef for båtskvadronen. 

Og når det gjelder ambisjonen om å være verdens beste på spesialbåtoperasjoner, er de godt på vei. 

– Når man har base i Ramsund med møkkaværet rett utenfor husdøra, så har man gode muligheter til å trene under krevende forhold. Det blir mange lange og kalde dager, men man sitter igjen med opplevelser og samhold man ikke får andre steder. Heldigvis er hjernen konstruert slik at man husker de gode opplevelsene best. Det er heller ingen ulempe å få operere de feteste båtene og delta på øvelser i mange land.

– Å være spesialbåtoperatør er en livsstil, sier sjefen for spesialbåtoperatørene.


Powered by Labrador CMS