KNM Helge Ingstad er møkkete og rusten. Og hullet i skroget – der fregatten traff TS Sola – er lappet sammen med ei blå matte. Det er for å unngå at det skal komme mer vann inn i båten som et resultat av dønninger. Men hun virker i alle fall hel der hun ligger på vannet – inntil kranlekterne Gulliver og Rambitz.
Ifølge bergingsleder Anders Penna i BOA er det først og fremst på utsiden.
– Hun er veldig, veldig sårbar, sier han.
– Ikke la deg lure til å tro at hun flyter.
– Hun henger i 16 kjettinger.
Torsdag formiddag 28. februar kom fregatten til Hanøytangen på Askøy. Da var det snart fire måneder siden fregatten kolliderte i Hjeltefjorden. Heveoperasjonen startet natt til tirsdag. Plan A var å løfte Ingstad der hun lå. Plan B var å flytte henne til roligere havområder, 15 nautiske mil lenger sør. Onsdag morgen ble det besluttet å gå for plan B, og slepingen til Hanøytangen gikk som planlagt. Der fortsetter hevingen. Nå skal fregatten løftes ytterligere to meter. Så skal hun over på en lekter som skal frakte henne til Haakonsvern. Målet er å komme «hjem» på søndag.
– Et trist syn
Torsdag kveld viste Forsvarsmateriell frem Helge Ingstad for presse.
– Ingstad er et trist syn, sier flaggkommandør Thomas Wedervang, sjef for Forsvarsmateriell Maritime kapasiteter.
– Samtidig er det godt å se henne igjen.
Han mener det er for tidlig å si hvilken tilstand fregatten er i. Først må hun til Haakonsvern.
– Mange har jobbet døgnet rundt og virkelig levert for å få Ingstad hit. Og på Haakonsvern står et stort team klart for å overta.
Ingstad-besetningen deltar
Besetningen fra KNM Helge Ingstad har vært med på hevingsoperasjonen. Wedervang mener at de har spilt en helt avgjørende rolle.
– En av de store utfordringene er å få vann ut fregatten. Ingstad er et svært komplekst fartøy, med mer enn 500 rom. Besetningen kjenner disse rommene best.
Å få ut resten av vannet, blir utfordrende, mener bergingsleder Anders Penna.
– Vannlinja på båten nå er den samme utenpå som den er inni. Når vi hever båten ytterligere, må vi få ut tilsvarende mye vann fra inni båten.
I dag veier båten – med vannet inni – 4600 tonn, forteller Penna. For å få tømt båten, må mannskap inn med lensepumper. I havna på Hanøytangen står også lekteren som Ingstad skal ligge på. Den skal senkes et godt stykke under vann. Så skal «Ingstad» føres oppå, før lekteren sakte heves. Den siste delen av hevingen, er den mest krevende og den som tar lengst tid, forklarer Penna.
Når vi hever båten ytterligere, må vi få ut tilsvarende mye vann fra inni båten
Materiell er hentet ut
300 personer er mobilisert i heveoperasjonen.
– Mange har vært involvert, og det har vært stor risiko for at noe skal gå galt. Det har ikke skjedd, sier Penna.
Kommandørkaptein Aril Øydegard i Forsvarsmateriell Maritime kapasiteter forteller at de har hentet ut noe materiell fra Helge Ingstad. Dette er først og fremst elektronikk.
– Materiellet fraktes til Haakonsvern. Det er for tidlig å si noe om hvilken tilstand dette materiellet er i, sier han.
Forsvarets forum har tidligere skrevet om hvor krevende de første dagene blir og at Forsvaret er nødt til å handle raskt for å bevare så mye som mulig. Dette skyldes oksidering.
– Mekanikk tas ut når fartøyet er på Haakonsvern. Da skal Ingstad spyles, og arbeidet med å konservere henne starter, sier Øydegard.
To døgn igjen
16 kjettinger er festet rundt fregatten. Det var spesielt krevende å få på plass de fire siste, ifølge Øydegard. Nå brukes fire kraner. Med 12 kjettinger hadde de bare fått brukt tre.
– Vi hadde klart det med tre også. Men da hadde selve hevingen blitt mye mer krevende, sier bergingsleder Anders Penna.
Øydegard mener at de har kommet langt, men at de er langt fra ferdig.
– Vi har vært gjennom flere kritiske faser. Men vi har noen igjen, sier han.
– Vi har minst to døgn igjen med hardt arbeid før fregatten er overført til lekteren.
Vi har minst to døgn igjen med hardt arbeid før fregatten er overført til lekteren